Analyse:

Indsats over for ledige skal give mere mening

21. nov 2018
Jobcentrene vil gerne behandle udsatte ledige som hele mennesker og give dem skræddersyede tilbud. Men en masse politiske og bureaukratiske krav spænder ben. Der skal ske markante ændringer for at gøre blandt andet virksomhedspraktik meningsfuldt for flere, vurderer to arbejdsmarkedsforskere.

 

Gennem adskillige politiske reformer er målgruppen for kommunernes aktive beskæftigelsesindsats i det seneste årti blevet kraftigt udvidet, således at en langt større andel af de mest udsatte ledige i dag mødes med ret og pligt til aktivering.

Denne udvikling har synliggjort et væsentligt skel mellem den tilgang, der hidtidigt er blevet anlagt, og ledighedsgruppens reelle behov.

Denne motivation skulle øges via pisk eller gulerod (oftest pisk). Flemming Larsen og Niklas Andreas Andersen, arbejdsmarkedsforskere ved Aalborg Universitet

Denne målsætning om beskæftigelse - som mål og middel for alle - stiller naturligt nogle krav til både jobcentrenes match mellem borger og virksomhed, virksomhedernes sociale engagement og ikke mindst lønmodtagerorganisationernes medlemmer, der står med opgaven om at integrere de mest udsatte ledige 'på gulvet' i virksomhederne.

I vores undersøgelse er der mange indikationer på, at hvis der skal laves helhedsorienterede og personligt tilpassede forløb, samtidigt med at det primært foregår i virksomhedsregi, så er det nødvendigt med færre proceskrav fra centralpolitisk hold.

Det synes at være en afgørende præmis, at legitimiteten i kommunernes indsats bindes op på, om indsatsen reelt giver mening og gør en forskel for den ledige, frem for at være bundet op på overholdelse af aktivitetskrav såsom måltal for andelen af ledige, der aktiveres i virksomhedspraktikker. Kun ved sådan et styringsmæssigt skifte kan kommunerne endegyldigt smide 'driftstilgangen', således at virksomhedsrettet aktivering ikke blot bliver en hyppigt benyttet indsatstype, men også reelt opleves som meningsfuld for både de ledige, virksomhederne, de ansatte og jobcentrene.

Analysen bygger på data og resultater fra bogen: 'Beskæftigelse for Alle? Den kommunale beskæftigelsespolitik på kontanthjælpsområdet siden 2000', som netop er udgivet på forlaget Frydenlund Academic.

Kontakt
Jobannoncer

[email protected]
+45 7174 7377

Kommercielt samarbejde

Jesper Berg
[email protected]
+45 93990460

A4 Medier er en del af A4 Medier Aps
CVR-nr. 31470021
Islands Brygge 32D
DK-2300 København S

Ansvarshavende chefredaktør

Nicolai Kampmann
[email protected]


Annoncering

Forretningsbetingelser

Cookies

Brug for hjælp?

Hvis du har spørgsmål til abonnementer, jobannoncer eller generelt behov for hjælp, så skriv til [email protected] eller ring 93 99 04 60 ...