SF'er: Bedre sent end aldrig for lastbilchaufførerne

17. nov, 9:11

NU ER DET ved at være et år siden, at vognmanden Kurt Beiers slumlejr i Padborg blev afsløret. De kummerlige forhold, som de filippinske chauffører levede under, er blevet billedet på, hvor galt det står til i den europæiske transportbranche. Det er hverdag, at chauffører presses af brodne kar i branchen til at køre rundt i Europa i månedsvis til en sulteløn og tvinges til at leve et nomadeliv rundt på rastepladser i ugevis, uden at komme hjem til deres familier.

LÆS OGSÅ: Politiet efterforsker fortsat Beier-firma i sag om menneske­handel

Det kan vi simpelthen ikke være bekendt. Der skal ske noget, så vi kan få lukket de mange smuthuller i reglerne. Vi er i skrivende stund ved at lægge sidste hånd på den såkaldte vejpakke, som ser ud til at blive en vigtig værktøjskasse med redskaber til at forbedre vilkårene for chaufførerne. Den er omsider blevet færdigbehandlet i Parlamentet, og nu mangler vi bare at blive enige med EU’s regeringer og Kommissionen.

Vi skal have skovlen under de vognmænd og selskaber, som skævvrider og udnytter vores europæiske arbejdsmarked
Kira Marie Peter-Hansen, MEP (SF)

Det har været et forløb fyldt med konflikter og modstridende interesser. Den tydeligste konfliktlinje er mellem øst og vest. Men arbejdet har også tydeliggjort, at der i Danmark findes vognmænd og brancheorganisationer, der bruger alle tricks, så de kan få lov til at beholde deres tvivlsomme forretningsmodeller. I ved, Kurt Beier og vennerne med postkasseselskaber i lavtlønslande og udenlandske chauffører, der kører gods rundt i Europa.

JEG ER GLAD FOR, at der er flertal i både Parlamentet og i Ministerrådet, der er enige om, at det her skal stoppe nu. Begge institutioner lægger op til strammere regler for blandt andet cabotage og udstationering. Ud over den sociale dumping, gør de hullede regler, at de lastbilchauffører og vognmænd, der spiller efter reglerne, bliver presset af den unfair konkurrence fra dem, der dumper lønningerne.

LÆS OGSÅ: Fagforeninger finder flere ofre for menneskehandel end politiet

Det er på ingen som helst måde fair. Jeg mener ikke, at vognmænd skal konkurrere på, hvem der kan tilbyde de billigste priser på bekostning af deres chaufførers lønninger og arbejdsvilkår. Konkurrence bør ene og alene være på kvalitet.

Vi skal have skovlen under de vognmænd og selskaber, som skævvrider og udnytter vores europæiske arbejdsmarked. Derfor ser jeg frem til, at vi - forhåbentlig inden for den nærmeste fremtid - bliver enige med Ministerrådet om at få nogle ordentlige regler og vilkår for de europæiske lastbilchauffører. For det skylder vi dem virkelig.

Om Kira Marie Peter-Hansen

Kira Marie Peter-Hansen (f. 1998) er medlem af Europa-Parlamentet for SF. Hun er Den Grønne Gruppes koordinator i beskæftigelsesudvalget og suppleant i økonomiudvalget.

Kontakt
Jobannoncer

[email protected]
+45 7174 7377

Kommercielt samarbejde

Jesper Berg
[email protected]
+45 93990460

A4 Medier er en del af A4 Medier Aps
CVR-nr. 31470021
Islands Brygge 32D
DK-2300 København S

Ansvarshavende chefredaktør

Nicolai Kampmann
[email protected]


Annoncering

Forretningsbetingelser

Cookies

Brug for hjælp?

Hvis du har spørgsmål til abonnementer, jobannoncer eller generelt behov for hjælp, så skriv til [email protected] eller ring 93 99 04 60 ...