Vi ærgrer os over, at så mange studenter går rundt og er ufaglærte, siger Lone Engberg Thomsen, formand for Teknisk Landsforbund. Foto: Teknisk Landsforbund.

Fagforbund: Hvis vi vil have mere vækst, skal ufaglærte studenter tage tekniske uddannelser

22. okt, 6:00
Flere studenter skal tilskyndes til at tage en erhvervsuddannelse eller læse videre på et erhvervsakademi, foreslår Teknisk Landsforbund i nyt udspil. Vi får ikke mere vækst af at have tusindvis af ufaglærte studenter, siger Lone Engberg Thomsen.

Det er helt uholdbart, at cirka hver femte student havner som ufaglært og aldrig får bygget videre på deres studentereksamen.

LÆS OGSÅ: Max fik ekstra undervisning: Gjorde hele forskellen mellem at droppe ud eller fortsætte

Det mener Teknisk Landsforbund, der nu kommer med en stribe forslag til, hvordan flere unge med en studenterhue får tekniske uddannelser.  

- Vi ærgrer os over, at så mange studenter går rundt og er ufagflærte. Både for den enkelte og for samfundet er det langt bedre, hvis de gennemfører en erhvervsuddannelse eller tager en akademiuddannelse, og vi vil gerne hjælpe dem med at finde vejen til de uddannelser, der giver job og skaber vækst, siger forbundsformand i Teknisk Landsforbund Lone Engberg Thomsen. 

Robotterne kommer - og de har job og vækst med 

Konkret foreslår Teknisk Landsforbund, at en række tekniske uddannelser som for eksempel automationsteknolog eller byggekoordinator bliver et halvt år længere. 

I dag søger både studenter og folk med en erhvervsuddannelse ind på erhvervsakademierne, men de har vidt forskellige forudsætninger. 

Et introducerende semester, hvor de bogligt stærke studenter, der måske er lidt fummelfingrede og uden teknisk forståelse kan få værkstedsundervisning, og hvor håndværkerne kan få studieforberedelse, kan ifølge Lone Engberg Thomsen gøre underværker. 

Frafaldet vil falde markant

- Jeg er overbevist om, at frafaldet på de tekniske uddannelser på erhvervsakademierne ville falde markant, hvis de studerende fik et ekstra semester, siger hun. 

Allerede i dag er der forsøg, hvor studerende med en gymnasiebaggrund får tilbudt fire ugers værkstedsundervisning. Resultaterne er så gode, at de bør udvides, mener Teknisk Landsforbund.  

For os er der ingen tvivl om, at vækst og innovation skabes gennem viden, og at vi skal investere mere i uddannelse og teknologisk udvikling.
Lone Engberg Thomsen, forbundsformand i Teknisk Landsforbund..

Teknisk Landsforbund har ikke gennemført beregninger over, hvad et ekstra semester på uddannelser som for eksempel produktionsteknolog vil koste, men uanset at det bliver et tocifret millionbeløb, er formanden sikker på, at det vil være en overskudsforretning for statskassen. 

- Et ekstra semester er en investering og ikke en udgift. Dansk erhvervsliv efterspørger arbejdskraft med tekniske kompetencer, og de unge med en akademiuddannelse kommer hurtigt ud på arbejdsmarkedet og er produktive og innovative, siger Lone Engberg Thomsen. 

Derudover vil Teknisk Landsforbund sætte sig i spidsen for at formulere en række konkrete initiativer, der skal få flere studenter til at tage en erhvervsuddannelse i fremtiden. 

Initiativerne er en del af et nyt udspil "Vækst gennem viden", som Lone Engberg Thomsen præsenterer tirsdag på en høring på Christiansborg.

Vækst gennem viden

Teknisk Landsforbund præsenterer i et nyt udspil tre veje til, hvordan vi skaber vækst gennem viden i fremtiden. 

Nyt uddannelsespolitisk fokus: Opgør med det søjleopdelte uddannelsessystem, flere studenter skal tage en erhvervsuddannelse, og der skal et ekstra semester på de tekniske erhvervsuddannelser. 

Det gode arbejdsliv: Psykiske arbejdsskader skal anerkendes på lige fod med de fysiske arbejdsskader, uddannelse i psykisk arbejdsmiljø for ledere, og medarbejdere skal invoveres i at skabe en forebyggende kultur på arbejdspladsen. 

Danmark som frontløber for Industri 4.0:  Sæt medarbejderne fri - forbyd konventionalbøder og ansættelsesklausuler. Gør det lettere for SMV'erne at investere i ny teknologi, og giv SMV'erne bedre vilkår i jobrotationsordningen. 

Kilde: Teknisk Landsforbund. 

Her vil blandt andre erhvervsminister Simon Kollerup (S) og beskæftigelseminister Peter Hummelgaard (S) også deltage.

- For os er der ingen tvivl om, at vækst og innovation skabes gennem viden, og at vi skal investere mere i uddannelse og teknologisk udvikling. Vores vigtigste råstof er en kvalificeret arbejdsstyrke, der mestrer den nyeste teknologi. Og det kræver blandt andet, at vi får flere unge med en studenterhue til at uddanne sig som for eksempel teknisk designer og bygge videre på deres uddannelser, siger hun.

Hamrende vigtigt

Ifølge chefanalytiker i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, AE, Mie Dalskov Pihl, kan det give god mening at lægge et ekstra introduktionssemester til tekniske akademiuddannelser.  

- I dag kommer de studerende i en ny klasse på en erhvervsakademi-uddannelse med meget forskellig baggrund, og det kan med stor sandsynlighed mindske frafaldet at bruge et semester på at give dem bedre tekniske og faglige forudsætninger for at kunne hænge på hele uddannelsen, siger hun og tilføjer, at et introducerende semester måske også kan tiltrække flere til erhvervsakademierne. 

Fortællingen om, at erhvervsuddannelser er lige så meget et springbræt til at komme videre i uddannelsessystemet som en studenterhue har vi forsømt.
Mie Dalskov Pihl, chefanalytiker i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

Mie Dalskov Pihl fremhæver, at ingen kan være uenige i, at det er bedre for studenter at tage en erhvervsuddannelse end at være ufaglærte. 

- Det er hamrende vigtigt, at flere tager en erhvervsuddannelse,  fordi vi skal have flere faglærte. En studentereksamen kan være en af vejene, der fører til en erhvervsuddannelse, men vi skal fortsat kæmpe for, at flere unge vælger en erhvervsuddannelse direkte efter grundskolen eller tager en EUX, der kombinerer en studenterhue med et svendebrev, fastslår hun.

 Chefanalytikeren peger på, at en erhvervsuddannelse giver et hurtigt og sikkert fodfæste på arbejdsmarkedet og en god løn. 

- Derudover giver en erhvervsuddannelse også masser af muligheder for videreuddannelse. Blandt andet til de tekniske uddannelser på erhvervsakademierne. Fortællingen om, at erhvervsuddannelser er lige så meget et springbræt til at komme videre i uddannelsessystemet som en studenterhue har vi forsømt, siger Mie Dalskov Pihl.  

Bindeled på arbejdspladsen  

I Teknisk Landsforbund pointerer Lone Engberg Thomsen, at det nye vækstudspil skal ses i lyset af, at vi kigger ind i en fremtid med revolutionerende tekniske og digitale forandringer. 

- Industri 4.0 kræver et helt nyt uddannelsespolitisk fokus, hvor vi gerne vil være en aktiv medspiller, men også en spiller, der lægger pres på politikerne. Vækst og innovation kommer gennem uddannelse, og vi vil sikre, at akademi-uddannelserne er inde på lystavlen, siger hun.

Ifølge forbundsformanden er det ofte er teknologer og bygningskoordinatorer, der er det vigtige bindeled på en arbejdsplads, der får tingene til at ske. 

Kontakt
Jobannoncer

[email protected]
+45 7174 7377

Kommercielt samarbejde

Jesper Berg
[email protected]
+45 93990460

A4 Medier er en del af A4 Medier Aps
CVR-nr. 31470021
Islands Brygge 32D
DK-2300 København S

Ansvarshavende chefredaktør

Nicolai Kampmann
[email protected]


Annoncering

Forretningsbetingelser

Cookies

Brug for hjælp?

Hvis du har spørgsmål til abonnementer, jobannoncer eller generelt behov for hjælp, så skriv til [email protected] eller ring 71 74 73 77 ...