- Det har aldrig været mit eller socialrådgiverforeningens ærinde at anklage den kommunale afdeling for at have et dårligt arbejdsmiljø eller medarbejderne for ikke at overholde lovgivningen, siger regionsformand i Dansk Socialrådgiverforening, Rasmus Balslev. Foto: Dansk Socialrådgiverforening og Michael Bothager/Ritzau Scanpix

Fagforening kritiserede is-konkurrence på jobcenter: Nu svarer ansatte igen

16. jul, 16:51
Dansk Socialrådgiverforening kritiserede Helsingør Kommunes is-konkurrence på jobcenter. Sagsbehandlerne kritiserer nu fagforeningen for at skade samarbejdet med borgerne.

Kritikken væltede frem, da det blev afsløret, at ledelsen på jobcentret i Helsingør Kommune havde lovet sagsbehandlerne is, hvis de på tre uger kunne nedbringe antallet af borgere på sygedagpenge. 

Kritikken kom blandt andet fra Dansk Socialrådgiverforening, hvor regionsformand Rasmus Balslev mente, at is-konkurrencen var udtryk for manglende respekt for socialrådgivernes faglighed.

Læs også: Chefer til jobcenter-ansatte: Vi giver is, hvis I kan nedbringe antallet af sygemeldte borgere

-  Socialrådgiverne løber rigelig stærkt i forvejen, og gør det så godt, de kan. Det får ikke nogen til at løbe hurtigere, at der venter en is for enden, sagde formanden for socialrådgiverne i Region Øst blandt andet til DR Nyheder.

Socialrådgiverne i Helsingør Kommune er imidlertid ikke begejstrede for fagforeningens kommentarer. I et brev til Socialrådgiverforeningen skriver fællestillidsrepræsentant Jeanne Hedin på vegne af kollegerne blandt andet: 

'Jeres udtalelser har allerede nu gjort vores daglige kontakt med borgerne mere kompliceret uden grund, idet borgerne nu udviser modstand og mistillid til vores sagsbehandling. Det betyder, at vores relationsarbejde i forhold til borgerne vanskeliggøres helt unødvendigt.'

Fællestillidsrepræsentanten afviser i brevet, at socialrådgiverne i Helsingør Kommune har for mange sager på skrivebordet og oplever for stort arbejdspres.

'Vi har igennem flere år været et højt prioriteret område, hvor vores sagstal svarer til Dansk Socialrådgiverforenings anbefalede tal. Vi har løbende drøftelser med kollegaer og ledelse, hvis den enkelte sagsbehandler har større arbejdspres. Vi løser således spidsbelastninger løbende,' skriver Jeanne Hedin.  

Hun skriver også, at medarbejderne selv har ønsket, at ledelsen ville synliggøre sagsbehandlernes arbejde, men kalder det dog 'et meget dårligt ordvalg,' da ledelsen betegnede sygedagpengeteamets indsats op til sommerferien som en konkurrence.

'Det er korrekt, at vi alle har gjort en ekstra indsats for at sagsbehandle og afklare vores borgere så hurtigt som muligt, inden vi gik på sommerferie, hvilket vi altid gør. Indsatsen har til hensigt, at borgerne oplever at blive kontaktet, inden de enkelte sagsbehandler skal afholde 3 ugers ferie,' skriver fællestillidsrepræsentanten. 

I Dansk Socialrådgiverforening afviser Rasmus Balslev, at han har forholdt sig specielt til hverdagen i Helsingør Kommune:

- Når vi reagerer så kraftigt, er det, fordi vi på mange arbejdspladser, specielt på beskæftigelsesområdet, kan se elementer af, at tingene skal gå meget hurtigt, og at man måler på mange tal og ikke nødvendigvis på kvaliteten af indsatsen over for den enkelte borger. Jeg siger ikke, at man gør det dårligt i Helsingør Kommune. Jeg siger, at det er en generel bekymring for, hvordan kommunerne bliver målt af Beskæftigelsesministeriet på, hvor hurtigt og effektivt de behandler sagerne, siger Rasmus Balslev, der vil tage en dialog med socialrådgiverne fra Helsingør på baggrund af brevet. 

Han kalder det 'beklageligt,' at sagsbehandlerne oplever deres fagforenings involvering som noget negativt. 

- Det har aldrig været mit eller socialrådgiverforeningens ærinde at anklage den kommunale afdeling for at have et dårligt arbejdsmiljø eller medarbejderne for ikke at overholde lovgivningen. Tværtimod er vi gået ind i det for at beskytte medarbejderne mod et ledelsesmæssigt tiltag, der kunne presse dem til ting, som ikke var fagligt optimale, siger Rasmus Balslev.

Efter den massive kritik valgte Helsingør Kommune at genbehandle 166 sygedagpengesager, heraf 139 sager, som blev behandlet, mens is-konkurrencen stod på. Den nye gennemgang afslørede fejl i behandlingen af en enkelt sag, oplyser kommunen. I den konkrete sag undlod kommunen at oplyse om, at borgerens sygedagpenge var stoppet, og at der i stedet skulle iværksættes et jobafklaringsforløb.

To borgere har klaget over den oprindelige afgørelse og får nu deres sag sendt til behandling i Ankestyrelsen. 121 borgere raskmeldte sig selv.

Læs også: 166 sager tjekket efter udskældt is-konkurrence: Afslørede ÉN fejl

Kontakt
Jobannoncer

[email protected]
+45 7174 7377

Kommercielt samarbejde

Jesper Berg
[email protected]
+45 93990460

A4 Medier er en del af A4 Medier Aps
CVR-nr. 31470021
Islands Brygge 32D
DK-2300 København S

Ansvarshavende chefredaktør

Nicolai Kampmann
[email protected]


Annoncering

Forretningsbetingelser

Cookies

Brug for hjælp?

Hvis du har spørgsmål til abonnementer, jobannoncer eller generelt behov for hjælp, så skriv til [email protected] eller ring 93 99 04 60 ...