Selvom at Scandic til Berlingske giver udtryk for, at de mangler store mængder arbejdskraft og skriver på deres hjemmeside, de over de næste par mangler 700 medarbejder, så har de kun slået fire stillinger op i København. Foto: Foto: Michael Bothager/Ritzau Scanpix

Revser kendt dansk hotel-kæde: "I er simpelthen for dårlige"

25. aug, 13:41
3F forstår ikke, at Scandic råber efter arbejdskraft, når de kun slår fire stillinger op på deres hjemmeside og ikke har taget kontakt til fagforeningen i forhold til at skaffe tjenere, kokke eller receptionister.

På sin egen hjemme side og i en række artikler i Berlingske, har Scandic-koncernen fornyligt meldt ud, at de mangler arbejdskraft.

Koncernen nævner flere gange, at de indenfor de næste par år vil mangle 700 ansatte i København.

Det undrer dog 3F København, der ikke kan nikke genkendende til, at deres medlemmer, som blandt andet er uddannede kokke, tjenere og receptionister, let kan finde job i hotelbranchen. På Scandics hjemmeside var der d. 23 august kun slået 4 stillinger op i København.

LÆS OGSÅ: Nye tal skaber debat: Mangler vi arbejdskraft eller ej?

Bjarne Høpner, formand for 3F København, mener, det er blevet hverdag, at hotelbranchen råber efter mere arbejdskraft, uden at de kan ansætte så mange, som de påstår.

- De kommer tit med helt vildt høje tal, men hver gang vi går dem på klingen, så er det lige pludselig mere en frygt for mangel på arbejdskraft, end en reel mangel. Vi vil jo hellere end gerne hjælpe dem med at finde 700 kvalificerede ansatte, men det er bare sjældent, de faktisk mangler så mange, siger han til A4 Nu.

Derfor er Bjarne Høpner ikke overrasket over, at Scandic kun har slået fire stillinger op, selvom de går ud i medierne og giver udtryk for, de har en stor mangel på arbejdskraft. 

Slår ikke alle stillinger op

Bjarne Høpner fra 3F København mener også, at store arbejdsgivere som Scandic ikke er er gode nok til at slå deres stillinger op. I en mail til A4 Nu understreger Scandic Hotels kommunikationschef Daniel Kirchhoff deres intention om at slå stillingerne op.   

I en sms til A4 Nu, anerkender Daniel Kirchhoff, at Scandic ikke slår alle de stillinger op de mangler, men at de har fokus på at sikre det.

- Vi har løbende brug for flere, end der fremgår på vores hjemmeside i dag. Vi har løbende udskiftning på hotellerne, og ikke alle stillinger når at komme på nettet, før den rette kandidat er fundet, skriver han.

- Vi har fuld fokus på at sikre, at alle stillinger, der er ledige hos os altid bliver slået op på vores hjemmeside. Nye stillinger til vores kommende hoteller vil selvfølgelig blive annonceret direkte på hjemmesiden, skriver han efterfølgende i en mail til A4 nu.

Scandics strategi for at finde den manglende arbejdskraft fokuserer på at skabe opmærksomhed omkring hotelkæden som arbejdsplads.

- Vi er optaget af at gøre omverdenen opmærksom på den attraktive arbejdsplads, vi er, med flere Great Place To Work-kåringer som både ’Danmarks bedste arbejdsplads’ og ’Danmarks bedste arbejdsplads til inklusion’, siger Daniel Kirchhoff. 

Han mener dog også, at Scandic har et stærkt samarbejde med forskellige offentlige aktører. 

Ifølge Daniel Kirchhoff søgte Scandic Falkoner 120 nye medarbejdere inden 26 forskellige områder. Heriblandt kokke, tjenere, receptionister, bartendere, housekeepere, kongreskoordinatorer og teknikere.

Alle de ledige stillinger blev ifølge kommunikationschefen slået op på Scandics hjemmeside. 

Fremtidigt samarbejde

Søren Heisel er forbundssekretær hos 3F og arbejder meget med spørgmålet, om hvorvidt der mangler arbejdskraft i Danmark. Han mener, at hvis Scandic mangler arbejdskraft, så burde de overveje en anden tilgang.

- De er simpelthen for dårligere til at rekruttere. Det havde jo ikke været svært for dem at slå stillingerne op, eller i det mindste ringe til os eller jobcenterne og fortælle, hvilken slags arbejdskraft de mangler, siger han til A4 Nu.

LÆS OGSÅ: Unge med korte uddannelser kæmper med at finde arbejde

Daniel Kirchhoff fra Scandic er dog glad for 3F's udmeldninger, om at de er villig til at hjælpe med at finde arbejdskraft.

- Vi synes, at det rigtig positivt, at 3F rækker ud. Vi er bestemt interesseret i et samarbejde, der kan sikre, at vi får mulighed for tilgang af kvalificeret arbejdskraft til vores forskellige jobfunktioner – ikke mindst i fremtiden, siger han.

Men hos 3F er man ikke i tvivl om, hvorfor arbejdsgiverne gerne vil give udtryk for, at der er mangel på arbejdskraft. Det handler om, arbejdsgiverne gerne så, der var mere arbejdskraft at vælge imellem, mener Søren Heisel.

- Det er ingen hemmelighed, at jo flere arbejdsgiverne har at vælge imellem, jo lavere kan de presse lønnen. De vil også rigtig gerne kunne importere arbejdskraft fra tredje verdenslande, siger han.

Til kritikken fra 3F skriver kommunikationschef Daniel Kirchhoff i et mailsvar til A4 Nu. 

- Det her er et postulat og en kortslutning. Nu er det jo ikke sådan, blot fordi man er ledig, så kvalificerer det til et job. Enhver arbejdsgiver, der har som mål at finde den ideelle person til et job, ønsker selvfølgelig interesse fra og dialog med flere potentielle kandidater. I Scandic søger vi de kommende år 700 nye kollegaer, som matcher de værdier og den kultur, der er hos os. Den strategi fortsætter vi med, hvilket også er en af grundene til vores Great Place To Work-kåringer, skriver Daniel Kirchhoff.

Opdateret 13:40 med uddybende kommentar fra Scandic Hotels.

Kontakt
Jobannoncer

[email protected]
+45 7174 7377

Kommercielt samarbejde

Jesper Berg
[email protected]
+45 93990460

A4 Medier er en del af A4 Medier Aps
CVR-nr. 31470021
Islands Brygge 32D
DK-2300 København S

Ansvarshavende chefredaktør

Nicolai Kampmann
[email protected]


Annoncering

Forretningsbetingelser

Cookies

Brug for hjælp?

Hvis du har spørgsmål til abonnementer, jobannoncer eller generelt behov for hjælp, så skriv til [email protected] eller ring 93 99 04 60 ...