Fagforeningers brug af telefonsælgere er ikke ulovligt, men medfører mange klagesager. Foto: Peter Clausen/Ritzau Scanpix.

Boom i klager over gul fagforening: 'Det kan ikke være lovligt'

28. okt, 6:00
Mange borgere klager til Forbrugerombudsmanden over telefonsælgere fra Det Faglige Hus. SF vil have erhvervsministeren til at gribe ind.

Det Faglige Hus - en såkaldt gul fagforening - har skabt et regulært klageboom hos Forbrugerombudsmanden.

Det viser en aktindsigt, som A4 Nu har fået hos Forbrugerombudsmanden.

LÆS OGSÅ: Efter klagestorm over gule telefonsælgere: 'Vi tager det alvorligt'

I perioden 1. juni 2018 til 23. oktober i år har 54 borgere skrevet til Forbrugerombudsmanden for at klage over spam og telefonsalg fra Det Faglige Hus . Til sammenligning har blot tre borgere i samme periode klaget over Krifa, én enkelt over 3F og ingen over HK's telemarketingsmetoder.

De 33 af klagerne over Det Faglige Hus handler om uønskede telefonopkald.

”Det er vores opfattelse, at det er et forholdsvist højt antal klager. Til sammenligning har vi modtaget omkring 1.000 klager over uanmodet telefonisk henvendelse i alt i perioden”, siger jurist hos Forbrugerombudsmanden Frederik Lars von Bülow.

Sidste sommer viste en tilsvarende aktindsigt, at Forbrugerombudsmanden samlet havde fået 24 klager over Det Faglige Hus på et enkelt år, så antallet af klager er altså steget.

En af dem, der har klaget, er Torben Lind Nielsen fra Haderslev. Han er flere gange blevet ringet op af Det Faglige Hus, selvom han allerede første gang gjorde sælgeren opmærksom på, at han ikke ønskede at blive kontaktet igen:

- Jeg er pensionist, så alene derfor er jeg helt udenfor målgruppen. De skulle gøre tingene på en anden måde. Det kan ikke være lovligt at arbejde, som Det Faglige Hus gør, mener Torben Lind Nielsen.

De skulle gøre tingene på en anden måde. Det kan, ikke være lovligt at arbejde som Det Faglige Hus gør.
Torben Lind Nielsen, Haderslev

Men det er faktisk lovligt. Almennyttige foreninger - herunder fagforeninger - er ikke omfattet af markedsføringsloven og må derfor gerne ringe til borgere, uden at de på forhånd har givet tilsagn.

”Selvom jeg udmærket forstår, hvis borgere oplever opkald som meget irriterende, er der ikke umiddelbart noget, man kan gøre. I det omfang Det Faglige Hus udøver traditionel kernevirksomhed for fagforeninger, er Det Faglige Hus ikke omfattet af markedsføringsloven, når de udøver deres medlemshvervning”, siger jurist hos Forbrugerombudsmanden Frederik Lars von Bülow.

Faglig kernevirksomhed

Han henviser til en Højesteretsdom fra 2013, som fastslog, at 'en fagforenings traditionelle kernevirksomhed – indgåelse af kollektive overenskomster om løn og arbejdsvilkår for medlemmer inden for et fagområde – ikke anses for handlinger i erhvervsøjemed og derfor ikke er omfattet af markedsføringsloven'.

Med andre ord er det spørgsmål, der skal besvares, om indgåelse af kollektive overenskomster reelt er det, som Det Faglige Hus har som sin kernevirksomhed.

Det Faglige Hus har ikke en skid med en fagforening at gøre.
Nils-Christian Nilson, Frederiksberg

Nils-Christian Nilson fra Frederiksberg er en anden af klagerne. Han undrer sig over, at Det Faglige Hus overhovedet betragtes som en fagforening i lovgivningen:

- Det har ikke en skid med en fagforening at gøre. Det Faglige Hus sponsorerer alverdens sportsklubber. Hvis de bruger 80 procent af omsætningen på markedsføring, så kan man selv regne ud, hvad det egentlige produkt er værd, siger han.

Forretningskoncept

Laust Høgedahl, der er arbejdsmarkedsforsker ved Aalborg Universitet, har skrevet ph.d. om gule fagforeninger som Det Faglige Hus. Han mener ikke, at man kan sige, at Det Faglige Hus har overenskomster som sin kernevirksomhed:

- De opsøger ikke arbejdsgivere for at tegne overenskomster for deres medlemmer. Det Faglige Hus har et forretningskoncept, hvor de slår på individuel rådgivning fremfor kollektiv interessevaretagelse gennem overenskomster, siger Laust Høgedahl.

SFs beskæftigelsesordfører, Karsten Hønge, mener, at Det Faglige Hus udnytter et 'smuthul' i lovgivningen til deres markedsføring:

- Det Faglige Hus har ikke den fjerneste lighed med en fagforening, men de gør alt, hvad de kan for at få kunder i butikken, så de kan tjene penge, siger han.

Karsten Hønge vil nu spørge erhvervsminister Simon Kollerup (S) om Det Faglige Hus og ASE lever op til den præmis, der ligger i Højesteretsdommen om, at indgåelse af kollektive overenskomster er disse organisationers kernevirksomhed.

Hos Det Faglige Hus er kommunikationschef Mette Jul ked af de mange klagesager:

- Med mange opkald er der også risiko for opkald til personer, der ikke ønsker dette, og instruksen er straks at afslutte samtalen på en høflig måde. Får vi klager, tager vi dem alvorligt og reagerer over for vores samarbejdspartner, siger hun.

Kontakt
Jobannoncer

[email protected]
+45 7174 7377

Kommercielt samarbejde

Jesper Berg
[email protected]
+45 93990460

A4 Medier er en del af A4 Medier Aps
CVR-nr. 31470021
Islands Brygge 32D
DK-2300 København S

Ansvarshavende chefredaktør

Nicolai Kampmann
[email protected]


Annoncering

Forretningsbetingelser

Cookies

Brug for hjælp?

Hvis du har spørgsmål til abonnementer, jobannoncer eller generelt behov for hjælp, så skriv til [email protected] eller ring 93 99 04 60 ...