Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) erkender, at jobcentrene har en kæmpe labyrint at finde rundt i. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix.

Nyt eftersyn afslører: Ledige farer vild i uddannelsesjungle

12. okt, 8:00
Dagpengemodtagerne kender ikke ret meget til de mange ordninger, der skal hjælpe dem i uddannelse, viser et serviceeftersyn. Reglerne er for indviklede, mener jobcenterchef og formanden for socialrådgiverne. Beskæftigelsesministeren er enig.

Alt for mange sagsbehandlere på jobcentrene har svært ved at gennemskue reglerne på beskæftigelsesområdet, når det kommer til uddannelse af ledige. Og alt for mange dagpengemodtagere får derfor aldrig gavn af de ordninger, som skulle sikre dem opkvalificering og uddannelse.

Det er en af konklusionerne i første halvdel af et større serviceeftersyn af uddannelsesordningerne for ledige, som partierne bag beskæftigelsesreformen fra 2014 blev enige om at iværksætte for små to år siden.

LÆS OGSÅ: Christines sag blev syltet i 17 måneder - "Det er fuldstændig urimeligt"

- En af udfordringerne er, at de uddannelsesmuligheder, der er for ledige, ikke bliver brugt i det omfang, de burde. Det skyldes, at både jobcentermedarbejderne og de ledige ikke kan finde hoved og hale i de meget indviklede regler, siger beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) til A4 Nu.

Både jobcentermedarbejderne og de ledige kan ikke finde hoved og hale i de meget indviklede regler.
Peter Hummelgaard, beskæftigelsesminister

Ifølge Beskæftigelsesministeriet vil anden halvdel af serviceeftersynet være færdigt til sommer. Resultaterne indgår i arbejdet med en større justering af uddannelsesindsatsen.

Jakob Duvå, jobcenterchef i Rødovre Kommune, genkender problemstillingerne og lægger flere til:

- Vi kommer ikke udenom, at hvis det ikke er en jungle, så er det i hvert fald komplekst at finde rundt i mængden af tilbud. Den kan være svær at overskue, selvom vi får god vejledning fra ministeret. Vi lever i en tid, hvor mængden af reformer er stor, konstaterer han.

Folk kan ikke leve af den løn, de kan få under en længerevarende uddannelses-periode.
Jakob Duvå, jobcenterchef, Rødovre Kommune

Ifølge Jakob Duvå er en af udfordringerne, at mange af de ledige i Rødovre ikke har kvalifikationerne til at kunne gennemføre en uddannelse.

- Vi har en del ledige, der ikke har en 9. klasses afgangseksamen, og derfor skal starte med de grundlæggende forudsætnnger for at komme videre.

Ikke råd til uddannelse

Desuden er økonomien for mange dagpengemodtagere en barriere for uddannelse, fordi folk - ifølge jobcenterchefen - dårligt kan leve af den løn, de kan få under en længerevarende uddannelsesperiode.

- Vi har også en del problemer med timingen på kurserne. Vi oplever ofte, at vi har en borger, der passer perfekt til et kursus, men så er der først opstart mange uger ude i fremtiden. Og i den periode kan der være sket meget, siger Jakob Duvå.

Beskæftigelsesministeren fortæller i den forbindelse, at regeringen har foreslået en 120 procents dagpengedækning ved uddannelsesløft.

Det kan ikke passe, at man i en kommune kan få et flot uddannelsestilbud, som man ikke kan få i en anden. Jeg efterlyser en ens praksis, der sikrer borgernes retssikkerhed og samtidig sikrer,  at mine medlemmer ikke skal famle i blinde.
Mads Bilstrup, formand for Dansk Socialrådgiverforening 

Peter Hummelgaard understreger, at der også er positive ting at finde i serviceeftersynet. 

- Uddannelsesindsatsen bliver brugt meget målrettet mod de ufaglærte. Det er lige præcis dem, der har det største behov for opkvalificering. Vi skal i gang med at se på ikke alene, hvordan vi sikrer flere hoveder og hænder, men også på, hvordan vi sikrer, at der er kvalificerede hoveder og hænder til at tage de job, som markedet efterspørger, siger Peter Hummelgaard. 

Nu siger du reformer. Jobcenterchefen, som vi har talt med, siger, at der er rigtig mange reformer og initiativer fra jer, som kan være svære at finde rundt i. Er I gode nok til at videreformidle til jobcentrene?   

- Det prøver vi at være. Men det er klart, at hvis den jobcenterchef, du har snakket med, siger sådan, så er det noget, jeg vil skrive mig bag øret og undersøge, om vi gør godt nok. Det er rigtigt, at en af de grundlæggende udfordringer, der er i kommunerne og i jobcentrene, er, at det er en kæmpe labyrint for den enkelte at navigere i. 

Famler i blinde

I Dansk Socialrådgiverforening, hvor mange jobcentermedarbejdere er organiserede, genkendes problemet:  

-  Uanset hvad det er for en lovgivning, så er kommunerne altid på bagkant i forhold til at få læst den nye lovgivning og i forhold til at formidle bekendtgørelsen, der understøtter lovgivningen. Der må man bare sige, at de kommunale arbejdsgivere svigter de ansatte, siger formanden for Dansk Socialrådgiverforening, Mads Bilstrup, til A4 Nu.

LÆS OGSÅ: Ansat på hotel - “Jeg arbejdede 30 timer uden løn”.

Socialrådgiverformanden mener også, at det er et problem, at de forskellige kommuner tilbyder forskellige uddannelsesmuligheder:

- Man bliver nødt til på tværs af kommunerne at finde et ensartet serviceniveau. Det kan ikke passe, at man i én kommune kan få et flot uddannelsestilbud, som man ikke kan få i en anden. Jeg efterlyser en ensartet praksis, der sikrer borgernes retssikkerhed og samtidig sikrer, at mine medlemmer ikke skal famle i blinde, siger Mads Bilstrup.

Kontakt
Jobannoncer

[email protected]
+45 7174 7377

Kommercielt samarbejde

Jesper Berg
[email protected]
+45 93990460

A4 Medier er en del af A4 Medier Aps
CVR-nr. 31470021
Islands Brygge 32D
DK-2300 København S

Ansvarshavende chefredaktør

Nicolai Kampmann
[email protected]


Annoncering

Forretningsbetingelser

Cookies

Brug for hjælp?

Hvis du har spørgsmål til abonnementer, jobannoncer eller generelt behov for hjælp, så skriv til [email protected] eller ring 93 99 04 60 ...