Efter at 360 North overtog Marie Wesths opgang for halvandet år siden, er hun ikke i tvivl om det omstridte udlejningsfirmas plan for hendes opgang. - Jeg tror, de helt bevidst har gjort det ubehageligt for os at bo her, så folk føler sig nødsaget til at flytte. Så ville de kunne renovere vores lejligheder og udleje dem langt langt dyrere, end hvad de allerede gør, siger hun til A4nu Foto: Foto: Privat

Marie fik ny udlejer: Jeg tror, de bevidst har gjort det ubehageligt for os at bo her

16. jul, 6:30
Marie Wesths husleje steg med 8.100 kroner om året, da hun fik ny udlejer. Sammen med de øvrige beboere har hun indbragt fem klager over ejendomsselskabet 360 North til huslejenævnet.

På Nørre Farigmagsgade 62 i København har lejerne fem sager i huslejenævnet mod deres udlejer, 360 North, der er ejet af den omstridte, amerikanske kapitalfond Blackstone.

Ifølge beboerrepræsentant Marie Westh, har lejerne følt sig chikaneret af den nye ejer siden januar 2018, hvor 360 North kom til.

Læs også: 176 sager på to år: Udlejer taber de fleste

- Den eneste forklaring, ud over bevidst chikane, på 360 Norths handlinger eller mangel på samme, er, at de skulle være de mest uprofessionelle udlejere, man overhovedet kan forestille sig. Men jeg tror, de helt bevidst har gjort det ubehageligt for os at bo her, så folk føler sig nødsaget til at flytte. Så ville de kunne renovere vores lejligheder og udleje dem langt langt dyrere, end hvad de allerede gør, siger Marie Westh.

Hun undrer sig derfor ikke over, at 360 North har haft 176 sager i huslejenævnet fordelt på 70 forskellige matrikler. Selskabet ejer boliger fordelt på ialt 176 matrikler. 

- I vores bygning alene har vi fem sager kørende, og vi starter to nye lige om lidt. Det undrer mig, at der ikke kører flere sager mod 360 North i huslejenævnet. Jeg tænker, de fleste bygninger vil have grund til at køre mere end én sag mod dem, siger hun.

18 forskellige mangler 

Den ene sag, beboerne på Nørre Farimagsgade 62 kører mod 360 North, drejer sig om 18 forskellige vedligeholdelses-mangler, som 360 North ifølge Marie Westh mundtligt har lovet beboerne at håndtere.

Der var blandt andet et hul i taget, en vandskade ved et tagvinde og så var opgangen ikke blevet malet siden 90’erne. Efter flere måneder, hvor lejerne intet hørte fra 360 North, valgte beboerne at optrappe deres indsats.

 - Da startede en længere kamp mellem os og dem. I den første tid ignorerede de os, men så begyndte de en gang imellem at sende en håndværker, som lavede et arbejde halvt og efterlod det. Der kom for eksempel en elektriker og tog alt lyset på vores trappe ned, og så hang der ledninger i månedsvis, siger Marie Westh.

360 Norths håndværkere nøjedes med at pille lyset i Marie Wesths opgang ned og efterlod ledningerne hængende. Foto: Marie Westh

Efter noget tid kom der en håndværker og satte noget af lyset op igen, men der hang stadig ledninger og uafsluttede kabelbakker i opgangen. Da dørtelefonanlæg og ringeklokker blev udskiftet, blev lejerne ikke informeret. 

- En morgen åbnede jeg min dør, og så lå der en mand og hev linoleummet af i hele opgangen. Det var vi heller ikke blevet informeret om. Så vi skulle gå på spartelmasse i ugevis. Det var et frustrerende cirkus. Intet var koordineret, og det virkede helt bevidst chikanerende, siger Marie Westh.

Sådan så gulvet ud i Marie Wesths opgang i flere måneder Foto: Marie Westh

Da det blev for meget, valgte beboerne at indsende en klage til huslejenævnet i slutningen af februar i år. Det blev til en sag på 18 punkter, hvor beboerne mente, at 360 North ikke havde vedligeholdt bygningen, men de fik at vide, at de skulle vente op til et helt år på at få svar på sagen. Efter de har rejst sagen, har 360 North repareret nogle af tingene, men langt fra alle.

- Flere af de ting, de har repareret, er blevet ordnet så dårligt, at de er gået i stykker igen. For eksempel tagvinduet. Der har de bare sat noget tape på, og sidst jeg var oppe på loftet, så jeg, at der er gået et nyt stykke af, så nu er der hul ved siden af tapen, siger Marie Westh.

En anden sag, som beboerne i Nørre Farimagsgade kører, handler om en huslejestigning, som kom efter en udskiftning af alle vinduerne. Beboerne havde ifølge Marie Westh forinden forslået, at det kun var glassene, der blev udskiftet, og at man udskød projektet til efteråret for at mindske generne,.

Det valgte 360 North at ignorere i sommeren 2018, da de startede processen uden varsel og fra oktober satte reklamebannere op på bygningen, der var komplet indhyllet i plastik.

- Vi mener, at huslejestigningen er for høj i udgangspunktet. Min lejlighed blev for eksempel 8.100 kroner dyrere om året. Desuden medregnede de ikke indtægterne for reklamebanneret i det budget, de ligger til grund for stigningen i huslejen. Deres eneste mål har jo tydeligt været at vride og presse reglerne mest muligt for at tjene penge. Og selv om det ikke er strafbart, er det jo ulovligt, og det håber vi, at huslejenævnet vil give os medhold i, siger Marie Westh.

Sådan så Marie Wesths ejendom ud udefra, da 360 North havde sat et reklamebanner op på bygningen. Foto: Marie Westh

Hun mener, at sagen viser, hvordan 360 North ikke kommunikerer med deres lejere og ikke er til at stole på, når de endelig gør.

Beboerne har også en sag kørende omkring deres varmesystem. Beboerne skal betale mellem 1.200 og 1.500 kroner om måneden aconto for varmen. De har alle på skift klaget til 360 North og prøvet at få en dialog om beløbet, men de får intet svar.

- Der er noget, der er ravruskende galt. Vores varmeleverandør, Ista, siger, at regnskabet er rigtigt fra deres side, så der må være nogle problemer med anlægget. Der er et kæmpe spild, som vi betaler regningen for, fordi 360 North ikke vil gøre noget ved det, siger beboerrepræsentanten.

Opmærksomhed fra højeste politiske instans

Marie Westh vil efter sine oplevelser opfordre alle lejere til at lære deres rettigheder at kende og organisere sig i en beboerorganisation. Hun håber også, at politikerne får øjerne op for lejernes kamp.

- Det her kræver opmærksomhed og handling fra højeste politiske instans. Som det er i dag, så er det os lejere, der bruger vores fritid på at kæmpe mod de her kæmpe firmaer, som har medarbejdere, der får løn for at udtænke den ene måde efter den anden til at vride lovgivningen og forulempe os lejere for at tjene penge. Det er jo en ulige kamp, siger hun.

Dette område er ekstremt vigtigt, da boliger ikke er en almindelig handelsvare, mener Marie Westh.

- En bolig danner basen for alt andet, vi foretager os i livet. Så at have en værdig og betalbar bolig er en menneskeret i min optik, også i Hovedstaden. Derfor håber jeg, at boligminister Kaare Dybvad og de andre politikere tager situationen alvorligt og får forbedret lejeloven radikalt, siger hun.

Kontakt
Jobannoncer

[email protected]
+45 7174 7377

Kommercielt samarbejde

Jesper Berg
[email protected]
+45 93990460

A4 Medier er en del af A4 Medier Aps
CVR-nr. 31470021
Islands Brygge 32D
DK-2300 København S

Ansvarshavende chefredaktør

Nicolai Kampmann
[email protected]


Annoncering

Forretningsbetingelser

Cookies

Brug for hjælp?

Hvis du har spørgsmål til abonnementer, jobannoncer eller generelt behov for hjælp, så skriv til [email protected] eller ring 93 99 04 60 ...