Trelleborg Sealing Solutions i Helsingør har siden 2012 brugt industrirobotter i produktionen. Foto: Asbjørn Sand, A4 Medier/

Nye tal: Robotterne vælter ind på danske arbejdspladser

14. aug 2019
Danmark ligger globalt set i toppen, når det gælder om at anvende robotter, viser ny analyse. Men manglende investeringer kan fremover koste danske arbejdspladser, advarer professor.

På danske fabriksgulve er robotter ikke længere et ualmindeligt syn.

På ti år - fra 2008 til 2017 - er der næsten sket en fordobling af antallet af robotter på danske virksomheder. Det placerer Danmark på en sjetteplads på listen over de mest robot-intensive lande i verden.

Det viser en ny analyse fra Dansk Metal, skriver det nye medie A4 Arbejdsliv.

- Det er en super flot og vigtig placering. Robotterne er med til at hæve den almindelige industriarbejders produktivitet og dermed løn - og understøtter samtidig Danmarks konkurrenceevne, siger Thomas Søby, cheføkonom hos Dansk Metal, til A4 Arbejdsliv.

Hos Dansk Industri, DI, der er industri-virksomhedernes talerør, klappes der også i hænderne.

- Det er super gode nyheder i en tid, hvor virksomhederne har travlt og skriger på kvalificerede medarbejdere, siger Christian Hannibal, digitaliseringspolitisk chef hos DI.

Analysen viser, at Danmark i 2017 kunne bryste sig af 230 operationelle industrirobotter pr. 10.000 medarbejdere i fremstillings-sektoren. Det tilsvarende tal for USA var 200 robotter pr. 10.000 medarbejdere.

Philipp Schröder, der er professor i økonomi ved Aarhus Universitet og medlem af Konkurrencerådet, har også læst analysen, og han er mindre begejstret end DI og Dansk Metal.

Han bider mærke i, at Danmarks årlige vækstrate i antallet af industrirobotter sakker langt bagud, når man sammenligner den danske robot-vækst med de tre højest placerede lande på listen: Singapore, Sydkorea og Taiwan.

- Højindkomstlande som Danmark burde foretage markant større investeringer i robotter, siger Philipp Schröder til A4 Arbejdsliv.

Også Dansk Metal vurderer, at den danske vækstrate kan blive et problem på den lange bane.

- Der er bekymrende, at vi hænger lidt i bremsen, for mange af de ting, der sælges på de globale markeder, er i en hård konkurrencesituation. Hvis vi skal bevare vores position på verdensmarkedet, skal vi opretholde produktiviteten og kvaliteten i vores produkter, siger Thomas Søby.

Kontakt
Jobannoncer

[email protected]
+45 7174 7377

Kommercielt samarbejde

Jesper Berg
[email protected]
+45 93990460

A4 Medier er en del af A4 Medier Aps
CVR-nr. 31470021
Islands Brygge 32D
DK-2300 København S

Ansvarshavende chefredaktør

Nicolai Kampmann
[email protected]


Annoncering

Forretningsbetingelser

Cookies

Brug for hjælp?

Hvis du har spørgsmål til abonnementer, jobannoncer eller generelt behov for hjælp, så skriv til [email protected] eller ring 93 99 04 60 ...