2.500 borgere og 900 medarbejdere gør det nye jobcenter i Valby til landets største. Derfor skal sikkerheden også være i top, fortæller kontorchef Niklas Oxenvad Brøndum. Foto: Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Danmarks største jobcenter i højt beredskab: Alarmer i navneskilte og vagter på alle etager

17. jun, 5:39
900 medarbejdere og 2.500 borgere har deres daglige gang i Danmarks største jobcenter. Intet i indretningen er overladt til tilfældigheder.

Specialdesignede, lydisolerede vægge og døre, der dæmper lyden af fortrolige samtaler mellem sagsbehandlere og borgere. Skriveborde uden nips, mobile sikkerhedsalarmer og vagter, der cirkulerer diskret på etagerne. 

På Danmarks nyeste og største jobcenter på Gammel Køge Landevej i København er der tænkt nøje over indretningen, så medarbejderne føler sig sikre, og borgerne oplever, at deres rettigheder bliver taget alvorligt. Hver dag kommer omkring 2.500 borgere, som bliver betjent og rådgivet af jobcentrets godt 900 medarbejdere. 

Kontorchef Niklas Oxenvad Brøndum, der i marts stod for flytningen af seks af byens jobcentre til én fælles adresse, mener, at indretningen og overvejelserne om sikkerheden er begyndelsen på noget helt nyt. 

- Det er første gang, at vi har kunnet bygge et jobcenter op fra bunden. Vi har taget erfaringer og praksisser med fra alle de københavnske jobcentre, så vi nu opnår det samme høje niveau af sikkerhed for alle medarbejdere, uanset hvilken afdeling de er tilknyttet, siger Niklas Oxenvad Brøndum.

Der har i de senere år været fokus på sikkerheden på landets jobcentre, specielt efter drabet på en sagsbehandler i Holstebro i 2010. For halvandet år siden kom det frem, at hver ottende sagsbehandler var blevet truet med vold. På visse jobcentre er det op mod hver tredje sagsbehandler, der har oplevet vold. Et jobcenter valgte at flytte samtaler med borgere, der blev betragtet som ekstra farlige, til en politistation. Vagter og ekstra flugtveje blev løsningen på andre centre.

LÆS OGSÅ: Ansat på jobcenter truet på livet: 44årig sigtet

Lokaler uden kasteskyts

En central del af det nye jobcenter er samtalelokalerne, hvor sagsbehandlerne mødes med borgerne. De lyse lokaler er møbleret med et bord med en computer og to til tre stole. Det har været en en særlig udfordring at indrette de nye lokaler, fortæller Niklas Oxenvald Brøndum. 

- Det har været en enorm balancegang mellem at sikre medarbejderens sikkerhed og hensynet til, at borgeren ikke skal udstilles. Det er et modsatrettet hensyn, så det har været umuligt at gøre alle tilfredse, men alt andet lige ser vi det her som en opgradering, siger Niklas Oxenvad Brøndum.

Vægge og døre er så tykke, at man ikke kan høre en almindelig samtale ude fra, men bliver der råbt, vil kollegerne udenfor kunne høre det. Der er sat folie på glasvæggene, så det ikke er muligt at se, hvem der sidder i samtalelokalet, og hvad der står på computerskærmen. 

Nina Cederberg, der er sagsbehandler og arbejdsmiljørepræsentant i det nye jobcenter, har været med til at beslutte indretningen af samtalelokalerne.  

- Vi arbejder ud fra et ”clean desk” princip, som betyder, at der absolut intet må være på bordet, ud over computerskærmen, musen og tastaturet. Der er ingen billeder af børn eller personlige genstande. Der skal være ryddet til den næste kollega, da vi ikke har faste pladser. Og der må heller ikke være noget, der kan kastes eller slås med, siger Nina Cederberg.

Foto: Privat

Under processen med at indrette det nye jobcenter gjorde hun indretningsarkitekterne opmærksomme på, at der ikke måtte være noget i lokalet, der kunne blive brugt som våben.

- Vi blev på et tidspunkt præsenteret for et lille bord, man kunne have stående, mest til pynt. Men det var forholdsvis tungt. Jeg gjorde opmærksom på, at det var uhensigmæssigt, fordi en borger ville kunne bruge det som kasteskyts. Man kunne nemt ødelægge et vindue med det. Så det blev fjernet, siger Nina Cederberg.

Hvis en borger bliver aggressiv, skal det være nemt for sagsbehandleren at flygte fra lokalet. Derfor er der en ekstra dør i lokalet, som sagsbehandleren har direkte adgang til.

Accepterer ikke vold og trusler  

Sagsbehandlerne er ikke tvivl om, at den nye bygning er en opgradering sammenlignet med de små jobcentre, hvor der var færre vagter. Sikkerhed og tryghed fylder meget i sagsbehandlernes hverdag, forklarer Nina Cederberg.

- Det er vigtigt for os, at vi føler os sikre, når vi går på arbejde. Nogle borgere kan blive frustrerede og udadreagerende, fordi det er deres forsørgelsesgrundlag, der kan være på spil. Men vi vil ikke acceptere vold og trusler, og derfor har vi et kæmpe fokus på sikkerhed, siger hun og understreger, at langt de fleste samtaler forløber helt stille og roligt.

Alle medarbejdere på jobcentret bærer adgangskort. Når Nina Cederberg møder en borger til en samtale, kan man imidlertid kun se hendes fornavn på adgangskortet, så en eventuel problematisk borger ikke vil kunne opsøge hende. På bagsiden af kortet er en diskret knap, og hvis hun trykker to gange, kommer der en vagt løbende.

LÆS OGSÅ: Jobcentret vil slå ham ihjel tror han

Der er otte vagter i hele den store bygning. En vagt i hver reception. Og altid en vagt ved indgangen, der skal være klar til at hjælpe borgerne med at finde vej. Men det handler ifølge Niklas Oxenvad Brøndum også om at se borgerne an, når de ankommer.

- Specielt hvis borgerne har følelserne ude på tøjet og kan give nogle udfordringer til selve samtalen, begynder håndteringen allerede ved indgangen, siger Niklas Oxenvad Brøndum.

Det nye jobcenter er inddelt i to afdelinger. I den ene mødes borgerne med sagsbehandlerne og kan i øvrigt gå frit rundt - dog overvåget af vagter. Den anden del er forbeholdt jobcentrets medarbejdere. Og man skal igennem en sluse for at komme ind i medarbejdernes del.

- Vi har en beskyttende skal udenom de områder, hvor vores medarbejdere har kontorer, så de kan være fri for vrede borgere i deres arbejde. Det fungerer godt at have den form for sluser, men det er jo heldigvis ikke sådan, at vi har brug for skudsikkert glas eller sådan noget endnu, siger Niklas Oxenvad Brøndum.

Kontorbygning med flere farver

Før etagebygningen på Gammel Køge Landevej blev et jobcenter, husede den medicinalfirmaet Lundbecks kontorer. Lundbeck ejer stadig bygningen, men lejer den nu ud til Københavns Kommune. Da Nina Cederberg så bygningen kort efter kommunens overtagelse, så den hverken indbydende eller behagelig ud.

- Der var koldt, mørkt og fugtigt. Det var indrettet med en masse lange gange, der førte ind til små indelukkede kontorer, som mest lignede celler. Der lå stadig papirer overalt på gulvet, siger hun.

Københavns Kommune rev derefter alt ud af bygningen, så blot væggene stod tilbage og var så klar til at indrette på ny: 

- Vi har aldrig før haft muligheden for at bygge et jobcenter op fra bunden. Selv om vi lejer os ind, har vi haft næsten komplet frie hænder til at designe det mest sikre jobcenter som muligt, siger Niklas Oxenvad Brøndum. 

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Nina Cederberg glæder sig også over, at de nye lokaler er oplyste, og væggene er malet i beroligende farver.  

- Farver og indretning er der blevet tænkt meget over i processen med indretningen af det nye hus. Jeg tror på, at hvis du som borger kommer ind her, så hjælper de lyse og indbydende rammer måske til, at man ikke bliver så hurtigt frustreret og udadreagerende, siger hun.

Men farver rydder ikke alle problemer af vejen:

- Det er ikke nok til at berolige en allerede frustreret borger. Hvis man er sur over, at man ikke har fået sine penge, så er man nok ligeglad med farven på væggen, siger Nina Cederberg.

Kontakt
Redaktionschef for A4 Medier

Iver Houmark Andersen
[email protected]
+45 27277661

Jobannoncer

[email protected]
+45 7174 7377

Kommercielt samarbejde

Jesper Berg
[email protected]
+45 93990460

A4 Medier er en del af A4 Medier Aps
CVR-nr. 31470021
Islands Brygge 32D
DK-2300 København S

Ansvarshavende chefredaktør

Nicolai Kampmann
[email protected]"


Annoncering

Forretningsbetingelser