GLADSAXEFORSØG:
Sådan fik mere end halvdelen af eleverne appetit på en erhvervsuddannelse

1825
Hvis erhvervsskoler og folkeskoler samarbejder mere, kan eleverne få en værdifuld indsigt i, hvordan de teoretiske fag kan bruges til at skabe noget, der kan bruges eller sælges. Det mener Lars Kunow, der er direktør for Danske Erhvervsskoler og Gymnasier. Foto: Linda Kastrup/Scanpix - ARKIKVFOTO
20. nov. 2016 22.00
Et frikommuneforsøg i Gladsaxe gav elever mulighed for at bruge en tredjedel af skoletiden på en erhvervsskole. Langt de fleste valgte at fortsætte på en praktisk uddannelse. Det er blot et af mange forsøg, som undervisningsminister Ellen Trane Nørby har kikkerten rettet imod.

I 8. klasse fik Frederik Byriel Sørensen mulighed for at komme ud og få nogle fag på en erhvervsuddannelse. En af lærerne bad ham bygge en trækasse, og gav ham i den forbindelse nogle matematiske opgaver.