9 ud af 176 sager har 360 North fået medhold i de sidste år i huslejenævnet. - Enten er de absurd dårlige udlejere fra naturens side, eller også prøver de bevidst at gøre forholdene så dårlige for deres lejere, at de flytter ud, siger Claus Højte, formand for Lejernes Landsorganisation Hovedstaden. Foto: Foto: LLOH

176 sager på to år: Udlejer taber de fleste

16. jul, 5:30
Utilfredse lejere vinder i de fleste tilfælde, når de indbringer sager om selskabet 360 North for huslejenævnet. Lejernes Landsorganisation beskriver selskabet som 'nogle af de værste udlejere', mens 360 North opfordrer lejere til at henvende sig, inden de indbringer en sag.

Ejendomsselskabet 360 North, der er ejet af den amerikanske kapitalfond Blackstone, har haft 176 sager i huslejenævnene i København og på Frederiksberg de seneste to år. Sagerne er fordelt på 70 matrikler, hvor 360 North administrerer lejemål, viser aktindsigter fra København og Frederiksberg kommuner.

Læs også: Marie fik ny udlejer: Jeg tror, de bevidst har gjort det ubehageligt for os at bo her

Det er et stort tal set i forhold til, at ejendomsselskabet ejer bygninger i København på kun 176 matrikler, mener formanden for Lejernes Landsorganisation Hovedstaden, Claus Højte.

- For et år siden havde vi næsten ikke hørt om 360 North, og i dag er omkring ti procent af sagerne, vi kører i huslejenævnet, om dem. Udlejere, der har mange flere boliger, er ikke nær så ofte i huslejenævnet. Derfor ser vi 360 North som nogle af de værste udlejere i dag, siger Claus Højte.

Der er ifølge Claus Højte to mulige årsager til, at 360 North bliver trukket i huslejenævnet.

- Enten er de absurd dårlige udlejere fra naturens side, eller også prøver de bevidst at gøre forholdene så dårlige for deres lejere, at de flytter ud, siger han.

Claus Højte mistænker 360 North for at gøre brug af en kendt strategi blandt udlejere, der hedder ”shake the building”. Strategien går ud på, at udlejer chikanerer lejere til at flytte, så man kan renovere lejlighederne og leje dem ud til det dobbelte eller tredobbelte.

Hos 360 North afviser man anklagerne fra Lejernes Landsorganisation og mener, at tallene er misvisende. I en mail til A4 Nu forklarer selskabet, at man ikke ser et generelt problem i forhold til lejerne. En sag betyder ikke kun uenighed, mener selskabet.

- En sag kan spænde lige fra en klage over varmeregnskabet til lejens størrelse osv. Det kan også være klager over vedligeholdelsesmangler, hvor vi er enige med lejeren i, at forholdene skal udbedres, skriver 360 North i en mail til A4 Nu. Selskabet opfordrer lejerne til at henvende sig for at få løst problemet, inden sagen bliver sendt til huslejenævnet.

Taber mange sager

Ifølge opgørelsen får 360 North kun sjældent medhold i huslejenævnet. I blot 9 ud af de indbragte 176 sager har selskabet hidtil fået medhold. 

I 42 sager har lejerne fået medhold og 44 sager er blevet henlagt, hvilket ifølge Københavns Kommune typisk betyder, at der enten er indgået forlig, at lejerne ikke har betalt gebyr for sagens behandling eller at sagen er tilbagekaldt. 3 sager er blevet afvist af huslejenævnet. De resterende 78 sager er stadig åbne. 

Afgørelserne bekræfter ifølge Claus Højte, at de fleste af 360 Norths huslejestigninger og andre tiltag er i strid med lejeloven.

- Mange af de ting, 360 North gør, er tydeligvis ikke lovlige, men huslejenævnet kan bare kun give 360 North et gebyr på lidt over 2.000 kroner og altså ikke straffe dem overhovedet. Derfor er det vigtigt, at vi lejere protesterer, for ellers kan 360 North bare blive ved, siger han.

360 North anerkender, at selskabet taber langt de fleste sager, men mener, at det i virkeligheden handler om bygningerne, de har overtaget.

- Fordelingen kan blandt andet være udtryk for, at vi har overtaget en lang række slidte ejendomme, hvor der venter os et stort stykke arbejde, før vi får vendt skuden, skriver 360 North.

Bedre kommunikation eller mere lovgiving

Hos 360 North giver man ikke konkrete eksempler på tiltag, som selskabet har iværksat for at mindske antallet af sager i huslejenævnet, men understreger, at man opfordrer lejerne til at henvende sig med deres problemer.

- Vi vil gerne samarbejde konstruktivt med vores lejere og yde den bedste service, så derfor forsøger vi hele tiden at evaluere og optimere for at undgå, at der opstår sager og utilfredse lejere. Derfor har vi også tilføjet flere ressourcer til styrkelse af kommunikationen til lejerne, så vi mindsker potentielle misforståelser, skriver 360 North.

Marie Westh har været lejer hos 360 North, siden selskabet for halvandet år siden overtog den ejendom i København, hvor hun bor. I dag har lejerne fem sager kørende mod 360 North i huslejenævnet. Marie Westh mener ikke, at 360 North forsøger at samarbejde konstruktivt eller at styrke kommunikationen.

- Sagerne viser, hvor lidt de kommunikerer med os. Deres eneste mål har jo tydeligvis været at vride og presse reglerne mest muligt for at tjene penge. Og selv om det ikke er strafbart, er det jo ulovligt, og det håber vi, at huslejenævnet vil give os medhold i, siger hun. 

Lejernes Landsorganisation mener, at staten bør godkende selskaber, før de må leje boliger ud.

- Hvis 360 North først skulle bevise, at de kunne udleje under ordnede forhold, så stod vi måske ikke i denne situation. Det er et helvede at bo et sted, hvor udlejer vil have lejerne ud. Derfor mener vi, at man fra politisk side burde lave et krav om, at man skal autoriseres, før man må leje ud, siger Claus Højte.

Kontakt
Jobannoncer

[email protected]
+45 7174 7377

Kommercielt samarbejde

Jesper Berg
[email protected]
+45 93990460

A4 Medier er en del af A4 Medier Aps
CVR-nr. 31470021
Islands Brygge 32D
DK-2300 København S

Ansvarshavende chefredaktør

Nicolai Kampmann
[email protected]


Annoncering

Forretningsbetingelser

Cookies

Brug for hjælp?

Hvis du har spørgsmål til abonnementer, jobannoncer eller generelt behov for hjælp, så skriv til [email protected] eller ring 93 99 04 60 ...