Start dato
Slut dato
Vesterbrogade 67
1620 København V
Som interesseorganisation er relationen til medlemmerne helt afgørende i forhold til legitimitet, økonomi, politisk gennemslagskraft og fremtidssikring.
Få svar på dette og andre andre afgørende spørgsmål for din organisation.
Mange organisationer er fælles om problemer med aldrende vedtægtsstrukturer, svær rekruttering af politisk valgte og økonomi og måske politisk gennemslagskraft. Uanset om man er first mover på særlige områder, har en synlig stærk forperson og en usynlig direktør eller omvendt, så er der meget at lære af hinanden.
Masterclassen henvender sig til kommunikations- og pressechefer, kampagnechefer, marketingchefer, medlemschefer, organisationschefer, engagementschefer eller andre, der arbejder med medlemmer, hvervning, engagement og lignende.
Masterclassen forløber over seks dage. Hver gang sætter vi fokus på et tema, som vi dykker ned i, og vi får besøg af en eller to eksterne oplægsholder med dyb og erfaringsbaseret indsigt i emnet.
Møde dine undervisere:
Helge Toksvig Bjerre er ekspert i politisk kommunikation, kampagner og strategisk rådgivning. Helge har bl.a. været særlig rådgiver for boligminister Kaare Dybvad og er ejer af kommunikationsbureauet Community Agency.
Mikkel Wolf Rasmussen er managing partner, co-founder hos rådgivningsvirksomheden Structured. Mikkel er en efaren strateg, analytiker og facilitator. Han har ledet analyseafdelinger på flere af Danmarks største bureauer, været kanalchef på TV 2 Play og direktør i en softwarevirksomhed.
Masterclassen henvender sig til:
Kommunikations- og pressechefer, kampagnechefer, marketingchefer, PR-chefer, medlemschefer, engagementschefer eller andre, der arbejder med medlemmer, hvervning, engagement og lignende.
Modul 1: Tirsdag d. 16 april 2024 9.30-15.30
Mobilisering og samfundsudfordringer - new power
Verdens tektoniske plader ryster under os, og der brug for nye greb. Hvorfor er det, at mobilisering er så svært?
Hvad giver magt i 2024, og hvordan mobiliserer du omkring en sag? I vores tid kan idéer og bevægelser spredes og blomstre med forbløffende kraft og hastighed. Hvordan er new power nøglen til at forstå, hvor vi er og vil trives i det 21. århundrede? Med udgangspunkt i eksempler fra erhvervslivet, politik og NGO’er udvikler vi ideer, vi kan gå hjem og arbejde videre med.
På dagen får vi bl.a. besøg af direktør og chefredaktør på A4 Medier, Kristian Madsen, der giver os en indflyvning til nogle af de store samfundsudfordringer, politiske bevægelser og teknologiske udviklinger der er med til at forme borgere og medlemmers adfærd, og dermed organisationers mulighed for at skabe moderne medlemsrelationer.
Kristian Madsen, direktør og chefredaktør på A4 Medier
Som dagens anden gæst får vi besøg af Lars Midtiby, adm. direktør, Danmarks Naturfredningsforening. Med mere end 130.000 medlemmer, er Danmarks Naturfredningsforening en sværvægter i medlemsdanmark. Lars Midtiby giver sit bud på, hvordan man sætter strategisk retning og lykkes med grundlæggende kulturforandringer? Hvordan blev foreningens nye strategi til, og hvad er status på udfordringerne nu i en verden, hvor indsatsen for klima og biodiversitet er vigtigere end nogensinde. Hvordan benyttes redskaber som kernefortælling, medfortællere og aktiviteter til tydeliggørelse af forandringerne, som er nødvendige?
Lars Midtiby, adm. direktør, Danmarks Naturfredningsforening
Modul 2: Onsdag d. 17. april 2024 9.30-15.30
Mobilisering og medlemsdemokrati
Valg er demokratiets fest, så hvorfor stemmer medlemmerne ikke til valg i foreninger? Hvilke strategiske og taktiske greb fra politiske kampagner kan oversættes ind i dialogen med medlemmerne i andre organisationer? Valg vælges mellem valgene. Hvordan kan medlemmerne vækkes?
Modul 3: torsdag d. 2 maj 2024 9.30-15.30
Hvorfor er vi er egentlig? – Få styr på kernefortælling og vision
Vi lever i en tid, hvor ens legitimitet og værdi hver dag skal forsvares. Historiske sejre og en lang historie er ikke nok. På dagens modul genbesøger du som organisation dit større formål og værdi i verden.
Hvad er det for spørgsmål, du bør kunne svare klar på? Hvordan skærer du organisationens mange aktiviteter ind til få konkrete mærkesager,
man kan mærke og huske? Hvordan involverer du medlemmerne i forandringerne, så de giver mening?
Vi møder to ledere fra en interesseorganisation og en NGO, som fortæller om deres arbejde med ny strategi og klare mærkesager(TBA).
Modul 4: fredag d. 3 maj 2024 9.30-15.30
Medlemsrejsen
Hvordan kan I forenkle medlemmernes adgang til jer og anvendelsen af jeres platform? Hvordan skaber man en sammenhængende oplevelse mellem organisationens kontaktpunkter og sikrer den nødvendige koordinering internt? Hvordan får du startet op på kortlægningen - og hvem bør inddrages i organisationen?
Vi får besøg af Susanne Fasting, digital udviklingskonsulent hos Faglige Seniorer og Serviceforbundet.
Susanne vil fortælle om brugerrejsen, trigger flows og hvordan eksempelvis Serviceforbundet bruger medlemsdata til at segmentere indholdet i nyhedsbreve ned på overenskomstkoder, alder, branche, medlemstype mm. og derigennem har opnået en gennemsnitlig åbningsprocent på nyhedsbrevene på over 80.
Susanne Fasting, udviklingschef og Kommunikationschef - Faglige Seniorer og Serviceforbundet
Modul 5: Tirsdag d. 21 maj 2024 9.30-15.30
Engager de unge
Inspirationsdag med oplæg om unges trends, syn på demokrati, medier, sprog mv. De unge har nye organiseringsformer, medievaner, fremtidssyn og bekymringer. Mange har vendt ryggen til fagbevægelsen og de klassiske foreningsfællesskaber, men det betyder ikke, at de unge ikke gider engagere sig. De unge er bekymret
for klimaforandringer og kæmper med den første tid på arbejdsmarkedet med mistrivsel og en del stress. Hvad kan I lære og trække ind i jeres egen organisation? Hvordan taler man med de unge i stedet for om dem? Hvordan rammer I de unge i hjertet og på hvilke platforme?
Mød Amanda Irina Larsen, Forperson, Dansk Metal Ungdom. Amanda er den første kvindelige formand nogensinde for Metal Ungdom. Hun arbejder på at blive rollemodel for andre kvinder og piger, der ønsker at engagere sig i fagforeningsarbejde og tage lederskab i deres arbejde og samfund. Men hvordan får man engageret andre unge for alvor? Ærlighed og at holde sine løfter er to afgørende elementer i hvert fald.
Vi møder desuden den ansvarlige for en større organisations unge-indsats (TBA).
Amanda Irina Larsen, Forperson, Dansk Metal Ungdom
Modul 6: Onsdag d. 22. maj 2024 9.30-15.30
Lær at lykke: Hvad tiltrækker og fastholder medlemmer?
Hvad er det for udfordringer, som foreninger og organisationer baseret på frivillige står overfor? Hvad kendetegner den nye frivillighed - og hvordan gør man sig relevant i den forbindelse? Hvordan får du det at vide om jeres medlemmer, som ikke står i medlemsundersøgelserne? Hvordan implementerer du lytteværktøjer digitalt og analogt, så du opdager trends og tendenser. Hvordan gør du det systematisk, så I ikke drukner i data, og uden at bruge hele budgettet på et dyrt analysefirma?
Vi deler erfaringer og udfordringer fra en række større organisationer. Hvad ved vi om medlemshvervning og fastholdelse? Hvordan reagerer medlemmer på medlemsfordele, hvilke bliver brugt og styrker fastholdelsen. Hvilke forstyrrer oplevelsen? Er det overhovedet medlemsfordele, som medlemmerne vægter? Vi dykker ned i konkrete
cases - fiaskoer og succes - og uddrager læring herfra.
Vi møder en analyseansvarlig for en større organisation. Vi får besøg af ledere fra store organisationer, som velvilligt deler ud af deres erfaringer.
Pris:
Prisen for deltagelse er 29.995 ex. moms. Forplejning og læringsmateriale er inkluderet.
Er du interesseret i at høre mere om forløbet?
Du er meget velkommen til at ringe eller skrive til Magnus Vind Lorenz, tlf. 93 85 81 86, [email protected].