Får vi klager, tager vi dem alvorligt og reagerer over for vores samarbejdspartner, siger kommunikationschef Mette Jul, Det Faglige Hus. Foto: Pressefoto

Efter klagestorm over gule telefonsælgere: 'Vi tager det alvorligt'

28. okt, 6:00
Forbrugerombudsmanden modtager flere klager over Det Faglige Hus end over alle andre faglige organisationer tilsammen. Vi tager alle klager alvorligt, siger kommunikationschefen i den gule fagforening.

Hos Forbrugerombudsmandens sagsbehandlere kender man udmærket til Det Faglige Hus. Hvert år modtager den uafhængige tilsynsmyndighed langt flere klager over den gule fagforening end over alle andre faglige organisationer - tilsammen.

Det viser en aktindsigt, som A4 Nu har fået hos Forbrugerombudsmanden.

LÆS OGSÅ: Boom i klager over gul fagforening: 'Det kan ikke være lovligt'

De mange klager over Det Faglige Hus' telemarketingkampagner forklarer den gule fagforenings kommunikationschef Mette Jul således i et skriftligt svar til A4 Nu:

- Vores store vækst skyldes bl.a. samarbejdet med et telemarketingbureau. Med mange opkald er der også risiko for opkald til personer, der ikke ønsker dette, og instruksen er straks at afslutte samtalen på en høflig måde. Får vi klager, tager vi dem alvorligt og reagerer over for vores samarbejdspartner.

54 borgere har i perioden 1. juni 2018 til 23. oktober i år klaget til Forbrugerombudsmanden over Det Faglige Hus. Til sammenligning er klagetallet i samme periode 18 klager for ASE, 3 for Krifa, 1 for 3F og slet ingen for HK.

Sidste sommer skrev Avisen.dk, at Forbrugerombudsmanden havde fået 24 klager det foregående år.

Mette Jul, dengang lovede i bod og bedring, men det ser ud til at problemet snarere er blevet større. Hvad har I gjort?

- Vi tager klager lige så seriøst som for et år siden og agerer hver gang på dem for at undgå gentagelser, skriver Mette Jul.

Hvad vil I gøre fremover?

- Vi har ingen interesse i at genere folk, tværtimod. Desuden har vi på opfordring af tidligere erhvervsminister Rasmus Jarlov gjort Forbrugerombudsmanden opmærksom på, at der er flere faldgruber i forhold til Robinson-listen (en liste man kan tilmelde sig for at undgå telefonsalg, red.), så telemarketingmedarbejdere uforvarende ringer til borgere, der ellers har tilmeldt sig listen.

Ikke ulovligt

Det er ikke ulovligt, når Det Faglige Hus ringer til tilfældige borgere for at tilbyde dem et medlemsskab, vurderer Forbrugerombudsmanden. Det sker med henvisning til en Højesteretsdom fra 2013, som fastslog at 'en fagforenings traditionelle kernevirksomhed – indgåelse af kollektive overenskomster om løn og arbejdsvilkår for medlemmer inden for et fagområde – ikke anses for handlinger i erhvervsøjemed og derfor ikke er omfattet af markedsføringsloven'.

Men Det Faglige Hus har kun ganske få overenskomster.

I hvor høj grad er indgåelse af kollektive overenskomster om løn- og arbejdsvilkår for medlemmer jeres kernevirksomhed?

- Indgåelse af og vedligeholdelse af kollektive overenskomster er én af vores kernevirksomheder. Men kerneydelsen er først og fremmest at give en kvalificeret faglig og juridisk hjælp til det enkelte medlem, der har brug for det, uanset om vedkommende er ansat på en overenskomst eller ej, skriver Mette Jul.

Hvor mange overenskomster har Det Faglige Hus, og hvor mange af jeres medlemmer er dækket af disse?

- Vi har en kollektiv overenskomst med arbejdsgiverforeningen KA (Kristelig Arbejdsgiverforening, red.) under den danske model, samt flere tiltrædelsesoverenskomster og virksomhedsoverenskomster. De dækker i alt 15.000-20.000 lønmodtagere. Mange er medlemmer hos os, mens nogle er medlemmer af for eksempel Krifa eller en FH-organisation. Og ingen forsøger at true eller presse sidstnævnte grupper på disse virksomheder til at skifte til os, lyder det fra kommunikationschefen.

Kontakt
Jobannoncer

[email protected]
+45 7174 7377

Kommercielt samarbejde

Jesper Berg
[email protected]
+45 93990460

A4 Medier er en del af A4 Medier Aps
CVR-nr. 31470021
Islands Brygge 32D
DK-2300 København S

Ansvarshavende chefredaktør

Nicolai Kampmann
[email protected]


Annoncering

Forretningsbetingelser

Cookies

Brug for hjælp?

Hvis du har spørgsmål til abonnementer, jobannoncer eller generelt behov for hjælp, så skriv til [email protected] eller ring 93 99 04 60 ...