INTERVIEW:
Kommunernes sociale indsats drukner i bureaukrati og palaver

2177
»Vi ser på det hele menneske og tager individuelle hensyn i vores arbejde. I kommunen sidder der derimod en sagsbehandler og holder sig stramt til en lovparagraf, hvis en person skal hjælpes,« siger Per I. Hensen. Foto: Frederik Jimenez
8. mar. 2015 22.00
Det offentlige er lammet af bureaukrati, langsommelighed og manglende evne til at se det enkelte menneske. Som forstander på den sociale organisation Askovgården på Nørrebro har Per I. Hensen i 40 år haft en hverdag med nogle af samfundets svageste. Han har et bud på, hvorfor privat, social bistand kan boome i verdens mest udbyggede velfærdsstat.

Da Per I. Hensen som leder af Askovgården aftalte med Rigshospitalet, at ngo’en skulle tage sig af den sociale side af behandlingen af personer med spiseforstyrrelser, var der to måneder senere købt et hus til formålet, og efter et halvt år var behandlingen i fuld gang. Sådan! Og så er behandlingen, i parentes bemærket, en stor og bredt anerkendt succes, som har bredt sig til hele landet.