Aktindsigt: Bandemedlemmer, ansatte med frygt for at udtale sig til Arbejdstilsynet og undervisere med ondt i maven for at sende pædagogstuderende i praktik
I 2023 blev en arbejdsulykke anmeldt på UCL’s pædagoguddannelse i Odense og Svendborg.
Og da Arbejdstilsynet i den forbindelse besøgte uddannelsen, viste det sig, at ulykken langt fra var det eneste alvorlige problem.
På et af de teams, der underviser på den indledende del af pædagoguddannelsen, havde der i flere år hersket et hårdt psykisk arbejdsmiljø med krænkelser, overfusninger og nedværdigende tale til visse ansatte.
Det i en sådan grad, at flere brød ud i gråd under samtalerne med Arbejdstilsynet, der måtte justere sin normale procedure for tilsynsbesøg, da flere var “bange for” at tale med dem.
Det fremgår af en aktindsigt, som A4 Uddannelse har fået i tilsynsrapporten på UCL’s pædagoguddannelse i Svendborg og Odense.
Om serie 'Et presset pædagogstudie'
Med udgangspunkt i en aktindsigt i en tilsysnrapport fra pædagoguddannelsen på UCL belyser A4 Uddannelse i en række artikler miljøet på nutidens pædagoguddannelse. Serien beskriver, hvordan en del af de studerende på pædagoguddannelsen i stigende grad er ramt af voldsomme udfordringer i deres studietid, samt hvordan den udvikling påvirker arbejdsmiljøet for underviserne.
Så store udfordringer at undervisere ikke kan lide at sende dem i praktik
Aktindsigten viser desuden bandemedlemmer, der sidder side om side med stofmisbrugere på skolebænken, og at flere undervisere har oplevet at skulle håndtere “psykotiske studerende uden virkelighedsfornemmelse”.
En gruppe af de studerende har så store personlige udfordringer, at det udgør en følelsesmæssig byrde for underviserne at sende dem ud i uddannelsens obligatoriske praktikperioder, viser aktindsigten videre fra Arbejdstilsynet.
LÆS HELE ARTIKLEN PÅ A4 UDDANNELSE: Aktindsigt: Arbejdsmiljøet på pædagoguddannelse på UCL var så presset, at ansatte var bange for at udtale sig til Arbejdstilsynet
Flere undervisere oplyste under interviews med Arbejdstilsynet, at det "påvirker dem følelsesmæssigt, at de studerende i kraft af deres studie selv skal ud og arbejde med mennesker". Videre beskrev de, at det er "en kæmpe ansvarsfølelse at sende de studerende i praktik", når nogle af de studerende "selv har så store udfordringer".
Samtidig fremgår det af aktindsigten at flere undervisere beskriver, "at de har en oplevelse af, at gruppen af studerende er blevet tungere i løbet af de sidste år".