Arken vil rydde op efter påbud fra Arbejdstilsynet: Skærer i antallet af udstillinger

Marie_Nipper._Foto_Petra_Kleis_5
Marie Nipper tiltrådte stillingen som ny direktør på Arken 1. august. Christian Gether fratrådte i februar stillingen som direktør efter 25 år, hvilket blandt andet skete efter måneders kritik fra medarbejdere om et krænkende og psykisk hårdt arbejdsmiljø. Foto: Petra Kleis
Siden medarbejdere i november 2021 kritiserede arbejdsmiljøet på Arken, har Arbejdstilsynet givet to påbud til kunstmuseet. Arkens nye direktør har oprydningsarbejdet øverst på sin todo-liste, men har endnu ikke haft første arbejdsdag.

Et større oprydningsarbejde er begyndt på kunstmuseet Arken, efter at 20 ansatte i november 2021 i et brev til ledelsen og bestyrelsen kritiserede arbejdsmiljøet for at være "psykisk terroriserende".

De ansatte beskrev et usundt arbejdsmiljø, hvor der herskede en frygtkultur. Sagen førte til, at en leder fratrådte sin stilling, og i februar stoppede Christian Gether efter 25 år som direktør. 

Siden har kunstmuseet befundet sig i noget af et stormvejr.  I maj præsenterede bestyrelsen Marie Nipper som ny direktør. Hun har været direktør for Copenhagen Contemporary siden 2018 og tiltrådte formelt stillingen på Arken 1. august, men holder ferie indtil mandag 8. august.

Hun har dog allerede fokus på museets udfordringer.

"Den første opgave for mig som direktør bliver at få styr på de organisatoriske udfordringer på Arken," sagde hun på et pressemøde 6. maj, hvor hun blev præsenteret som ny leder for Arken.  

LÆS OGSÅ: Fortsat uro på Arken: Medarbejdere anklager direktør for ledelsessvigt

Dagen før pressemødet havde museet fået hård kritik fra Arbejdstilsynet, der gav et påbud om at forbedre arbejdsforholdene i den kunstneriske afdeling inden 15. september. 

Ifølge Politiken beskriver Arbejdstilsynets rapport et arbejdsmiljø, der har ført til sygemelding, og at flere ansatte har følt sig hårdt presset.

I juli modtog Arken endnu et påbud om at forbedre arbejdsmiljøet i museets kommunikations- og undervisningsafdeling.

Færre udstillinger og flere ansatte

Efter det andet påbud kom i juli, fortalte bestyrelsesformand og fungerende leder Eva Hofman-Bang til Politiken, at Arken har iværksat to konkrete tiltag, der skal forbedre arbejdsmiljøet.

I foråret ansatte museet to nye medarbejdere, og i 2023 er der planlagt fem udstillinger i stedet for de 6-8 udstillinger, der plejer at være i løbet af året. 

LÆS OGSÅ: Arbejdstilsynet: Der er en sundhedsmæssig risiko for medarbejderne på Arken

"Vi har allerede ansat to nye medarbejdere her i foråret, og samtidig med at vi prioriterer antallet af udstillinger, håber vi, at vi kommer positivt videre. Men vi har en udstillingsåbning i september, og den skal jo laves," sagde Eva Hofman-Bang til Politiken.

Arbejdstilsynet havde op til påbuddet i juli besøgt Arken fire gange siden januar i år og senest i maj, men de forhold, medarbejderne beskriver, går op til fire år tilbage.

Eva Hofman-Bang sagde også i juli, at tilsynets besøg kom "midt inde i en proces, hvor vi er i gang med at arbejde med arbejdsmiljøet på Arken", men at hun tog kritikken alvorligt.

Vidne til krænkende adfærd

En undersøgelse af arbejdsmiljøet, foretaget af konsulentfirmaet Crecea, viste i januar, at halvdelen af Arkens medarbejdere har været vidne til krænkende adfærd inden for det seneste halvandet år.

I alt har 78 nuværende og nogle tidligere medarbejdere medvirket i spørgeskemaundersøgelsen, som blev sendt ud til 108 personer.

39 af de 78 svarede ifølge undersøgelsen, at de inden for de seneste 18 måneder har været vidne til eksempelvis truende adfærd, uønsket seksuel opmærksomhed, ubehagelige drillerier eller at få stillet opgaver med urimelige mål.

LÆS OGSÅ: Hver anden medarbejder på Arken har været vidne til krænkelser

Blandt de eksempler på krænkende adfærd, som blev fremhævet i undersøgelsen, nævnes også overdreven overvågning af arbejde, at meninger bliver ignoreret, og at der bliver spredt sladder eller rygter.

Efter at undersøgelsen blev præsenteret i januar, blev der blandt andet oprettet en whistleblower-ordning og et samarbejds- og arbejdsmiljøudvalg.

Det har ikke været muligt for A4 Arbejdsliv at få et interview med den nytiltrådte direktør, da hun er på ferie.