It-chef skruede op for dialog og nedbragte sygefravær: - De gode samtaler er vigtige
Hvordan har du det?
Et helt almindeligt spørgsmål, når vi mødes med vores venner. Men knap så normalt, når vi er på arbejde.
I den odenseanske it-virksomhed House Of Code er det dog blevet en fast del af arbejdsdagen, at de 18 ansatte helt uformelt taler med ledelsen om, hvordan det går. Hver morgen giver de deres chef en digital melding på deres dagsform.
Og det handler ikke bare om spændingshovedpine eller hoste. Det er også den mentale dagsform, der tjekkes op på, fortæller COO og partner i House Of Code, Henrik Stær Grove.
- At være nærværende og oprigtigt interesserede i vores medarbejdere skaber en god trivsel. Hvis jeg vil have glade mennesker, som er otte timer om dagen på en arbejdsplads, er de gode samtaler vigtige, siger han.
LÆS OGSÅ: Nye tal: Flere er bekymrede for asbest på jobbet
Et fald i sygefraværet var ikke i et mål i sig selv, da man indførte den øgede dialog. Men der er sket et stort fald, så virksomheden nu har et sygefravær på under to procent. På landsplan ligger sygefraværet for it-branchen på omkring tre procent, viser de seneste tal fra Danmarks Statistik.
Styrker trivslen at lytte mere
Hvordan virksomheder kan forebygge sygefravær er netop omdrejningspunktet for et fire-dages event, som videnshuset Cabi afholder i denne uge.
Direktør i Cabi, Mette Rønnau, mener, at det på mange flere arbejdspladser bør blive en del af arbejdsrutinen, at cheferne tjekker op på deres medarbejderes velbefindende.
- At lytte til sine medarbejdere, uden straks at blive løsningsorienteret, er et underprioriteret redskab. Det er klart vores erfaring, at ledere, der er opmærksomme på arbejdsmiljøet, stemningen og kulturen på arbejdspladsen, vinder meget, siger hun.
Det er dem, der styrer samtalen. Jeg stiller ét spørgsmål, og det er, hvordan har du det?
Henrik Stær Grove, COO og partner, House Of Code,
Dialog kan styrke trivslen og mindske sygefraværet, da samtaler kan være med til at udrydde misforståelser, fordi medarbejdere ofte tolker på ledelsens intentioner i kollektive mails og beskeder, påpeger Mette Rønnau.
- Det er svært for medarbejdere at udfordre cheferne eller selv løse konflikter med kolleger, og derfor skal cheferne selv sørge for at være nysgerrige på, hvordan medarbejderne har det, og hvordan de tolker tiltag i organisationen, siger hun.
Frisk luft med chefen
For fire år siden indførte man i House Of Code, at medarbejderne en gang om måneden går en tur på en halv time sammen med en af cheferne.
- Det medfører en masse snakke om alt muligt, og det skaber en kultur, hvor medarbejderne, også uden for den strukturerede tilgang, stiller os alle mulige spørgsmål og spørger, om vi vil med ud at gå en tur, siger Henrik Stær Grove.
Er det ikke spild af tid, når medarbejderne kunne arbejde i den halve time?
- Nej, nej, nej, nej, jeg er sikker på, at de bliver markant mere effektive efter en gåtur eller en snak med os. De har større lyst og motivation til at være endnu dygtigere til deres arbejde, siger han.
LÆS OGSÅ: Første julefrokost efter metoo: Kommuner har ikke taget nye initiativer
Han afviser også, at medarbejderne kan opleve det som om, at ledelsen snager i deres privatliv.
- Det er dem, der styrer samtalen. Jeg stiller ét spørgsmål, og det er, hvordan har du det? De vælger selv, hvad de vil svare. Nogle snakker meget fagligt, og andre bevæger sig mere ind på private ting, siger Henrik Stær Grove.
Han deler også selv private ting med de ansatte, da man i ledelsen har en filosofi om, at det betaler sig at give noget af sig selv.
Mini APV hver 2. uge
Udover de daglige og månedlige snakke, er man i House Of Code gået skridtet videre ved hver 14. dag at udsende et trivselsskema.
Her svarer medarbejderne anonymt på fem til ti spørgsmål om det fysiske og psykiske arbejdsmiljø. Skemaet tager mellem to til fire minutter at besvare, og spørgsmålene varierer fra gang til gang.
Medarbejderne må gerne skrive kommentarer til deres svar, og så er der en person fra ledelsen, som har til ansvar at svare på alle kommentarerne.
Det giver igen anledning til flere samtaler, hvor begyndende mistrivsel kan blive opfanget, forklarer Henrik Stær Grove. Den afsatte tid til at have fokus på trivslen er godt givet ud, mener han:
- Jeg vil vove at påstå, at vores medarbejdere når det samme, hvis ikke mere, end medarbejdere i andre organisationer.
LÆS OGSÅ: 120 tog aflyst: Lokomotivførere mener, DSB løj om årsag
I House Of Code er der også en tro på, at det gavner arbejdsmiljøet, at der bliver skabt et fællesskab, der rækker udover opgaverne foran skærmene. Derfor er der blandt andet indlagt to timers arbejdsgiverbetalt motion i løbet af arbejdsugen.
Sammen med flere andre initiativer var det i sommer med til at sikre virksomheden titlen som "Danmarks Sundeste Arbejdsplads".
Flere bør skrue op for snakkene
Mette Rønnau mener sagtens, at også større virksomheder med flere hundrede ansatte kan sætte dialogen i system.
- Der vil være stordriftsfordele, for der vil være en HR-afdeling, hvor man kan tage ansvar for at få lavet den træning af lederne, der skal til for at få arbejdet med kulturen, siger hun.
Hun anerkender dog, at det kan være en større omstilling for store arbejdspladser at gøre samtaler til en fast rutine.
- Selvfølgelig kan det være nemmere i en tyve-mands organisation, men det handler om at spise elefanten i bidder, fastslår hun.