FOA får kritik for at stå i vejen for uddannelse af flere pædagoger

20230202-094709-L-1920x1280we
FOA's formand for det pædagogiske område, Kim Henriksen, afviser kritikken, om at man står i vejen for, at der bliver uddannet flere pædagoger via merituddannelsen for sporskiftere. Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
FOA hindrer rekrutteringen til særlig pædagoguddannelse. Sådan lyder anklagen fra Københavns Professionshøjskole og flere kommuner. Det handler om at sikre ordentlige ansættelsesforhold, lyder modsvaret fra FOA.

Fagforbundet FOA forhindrer, at et initiativ, der har vist sig som en reel vej til at skaffe flere uddannede pædagoger, kan udfylde hele sit potentiale.

Sådan lyder en hård kritik fra Københavns Professionshøjskole (KP) og Københavns Kommune, skriver A4 Uddannelse.

“Jeg synes, at det er ærgerligt, at FOA ikke vil løfte sig og se på det større samfundsbehov, men kun kæmper for egen sag, når manglen på pædagoger jo er sindssygt alvorlig,” siger dekan for det pædagogiske fakultet på KP Annegrete Juul til A4 Uddannelse.

Sagen drejer sig om uddannelsen til meritpædagog for sporskiftere - altså personer, der allerede har taget en videregående uddannelse, men som ønsker at gå i en anden retning i løbet af arbejdslivet.

Fakta: Hvad er meritpædagoguddannelsen for sporskiftere?

- Meritpædagoguddannelsen for sporskiftere er et uddannelsestilbud, der blev oprettet i 2021 og kører på en forsøgsordning frem til 2026

- Uddannelsen henvender sig til personer, der allerede har gennemført en professionsuddannelse eller uddannelse på bachelor- eller kandidatniveau, men som ønsker at skifte spor senere i arbejdslivet

- Under uddannelsen, som tager 2,5 år, arbejder den studerende mindst 30 timer om ugen som pædagogmedhjælper og oparbejder dermed praktisk erfaring. Det betyder også, at den studerende får løn og ikke SU undervejs. Sideløbende med arbejdet gennemfører den studerende undervisning og laver opgaver. Uddannelsen udbydes på KP, UCL, UCN og VIA

- Ifølge Danske Professionshøjskoler bliver der optaget et sted mellem 150 og 200 sporskiftere årligt

- En nylig midtvejsevaluering fra Københavns Professionshøjskole viste, at aftagerne i kommunerne vurderer de sporskiftende meritpædagogers egenskaber meget højt

Uddannelsen, der kører på en forsøgsordning frem mod 2026, har nemlig vist sig som lidt af en succes. En nylig evaluering fra KP konkluderer, at de studerende har stort udbytte, og at aftagerne ude i kommunerne er yderst tilfredse med de studerendes niveau.

LÆS OGSÅ: "Arbejdsgiverne er meget glade for dem": Uddannelse til sporskiftere med pædagogdrømme får ros i ny evaluering

Evalueringen konkluderer sågar, at sporskifteuddannelsen "reelt kan være med til at gøre en forskel i forhold til at bidrage til at løse rekrutteringsudfordringer på det pædagogiske område".

Men fagforbundet FOA står i vejen for, at man kan udfylde uddannelsens fulde rekrutteringspotentiale, konkluderer samme evaluering, der baserer sig på svar fra de kommuner, som indgår i samarbejdet om uddannelsen.

Ifølge Annegrete Juul får man det indtryk, at det skyldes, at FOA, der organiserer de ufaglærte pædagogmedhjælpere samt de pædagogiske assistenter, vægter sine egne interesser over samfundets behov for at skaffe uddannet pædagogisk personale.

Det afviser FOA's formand for det pædagogiske område, Kim Henriksen, imidlertid helt og holdent.

“Vi er nogle parter, der har afsæt til at sikre muligheden for uddannelse, men som også understøtter, at der er nogle ordentlige ansættelsesforhold for den enkelte medarbejder, således at der ikke kommer usikkerheder omkring ansættelserne. For eksempel at man ikke mister sit job, hvis man undervejs dropper ud af uddannelsen. Det er der ikke lavet aftaler om i langt de fleste kommuner,” siger Kim Henriksen.

Uddannelsen kræver ansættelse

Når FOA beskyldes for at stå i vejen for rekrutteringen til meritpædagoguddannelsen for sporskiftere, handler det om et centralt element i uddannelsen.

Gennemførelse af uddannelsen kræver nemlig, at man undervejs oparbejder praktisk erfaring i to år. Typisk ved at være ansat som pædagogmedhjælper i en pædagogisk institution, eksempelvis en børnehave.

Da man oprettede uddannelsen, var det især med henblik på de relativt mange ledige med en akademisk baggrund i Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune.

Derfor indgik de kommuner en særaftale med den lokale fagforening, Landsforeningen for socialpædagoger (LFS), som hører under FOA og organiserer faglærte og ufaglærte pædagoger i de to hovedstadskommuner. Aftalen gav dem lov til at målrette jobopslag mod potentielle sporskiftere med løn under uddannelse som en gulerod.

Men det så flere andre kommuner også en idé i.

Og det er her, konflikten opstår.

For FOA har nemlig sat en stopper for de målrettede jobopslag uden for København og Frederiksberg. Pædagogmedhjælpernes overenskomst - som er indgået mellem KL og FOA - tillader nemlig ikke, at man søger personer med en specifik uddannelsesmæssig baggrund til en sådan stilling.

FOA's håndhævning af den del af overenskomsten skaber imidlertid stor frustration ude i kommunerne, hvor man flere steder har yderst svært ved at skaffe uddannet pædagogisk personale.

A4 Uddannelse har været i kontakt med flere ansvarlige for dagtilbudsområdet i de kommuner, der indgår i samarbejdet om meritpædagoguddannelsen for sporskiftere. Meget få har dog haft lyst til at udtale sig.

Uden for citat udtrykker dagtilbudscheferne til gengæld stor irritation over, at de ikke må udnytte det rekrutteringspotentiale, som enstemmigt vurderes til at være mærkbart. For når de ikke må fremhæve muligheden for at blive pædagog via sporskiftemodellen, er det svært at nå ud til uddannelsens målgruppe.

"Vi spilder jo en god mulighed for, at nogle personer får øjnene op for muligheden for at blive pædagog, uden at de skal på SU først," siger en dagtilbudschef.

Og i de mere spydige vendinger beskyldes FOA for at være "snæversynet" og modarbejde sporskifteordningen, fordi man ikke ønsker at miste medlemmer.

Du kan læse hele historien på A4 Uddannelse.

GDPR