Liberal Alliance brød måske loven med reklamespot under fodboldkamp

20220826-160934-L-1920x1280we
Liberal Alliance kan have brudt loven, da partiet som det første nogensinde sendte købte politisk reklame på en dansk tv-kanal. Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Ekspert mistænker Liberal Alliance for at have være på kant med loven, da partiet købte reklamespot på TV3+. Tv-kanalen afviser kritikken.

Fodboldkampen mellem Manchester City og FC København medførte et stykke dansk tv-historie, da kanalen TV3+ tirsdag transmitterede de danske mestres øretæve på 0-5 ud i de danske stuer. Ikke på grund af nederlagets størrelse eller den olierige klubs dominans på grønsværen. 

Nej, historieskrivningen stod Liberal Alliance for. 

Partiet havde nemlig købt et spot i halvlegens reklamepause, hvorfor de slukørrede danske fans kunne se Liberal Alliance tone frem på skærmen med budskabet om at ville skære i bureaukratiet i det offentlige.

Det var første gang nogensinde, at en dansk tv-kanal bragte en politisk reklame. Det er nemlig ulovligt herhjemme, selv om politiske reklamer er blevet hverdag på eksempelvis Facebook.

Men fordi TV3+ sender fra Sverige, mente Liberal Alliance at have fundet en genvej ud i tv-stuerne.

Den vurdering deler professor i markedsføringsret ved Copenhagen Business School Jan Trzaskowski bare ikke:

"Udgangspunktet er, at hvis man har en sendevirksomhed etableret i et land, så skal man kun overholde den lovgivning, der er etableret der. Men det gælder kun for så vidt angår den del, der er harmoniseret med direktivet. Og det er politiske reklamer ikke," siger Jan Trzaskowski til Ritzau.

Efterfølgende fik Viasat, der driver TV3+, kritik. Administrerende direktør i Danske Medier Mads Brandstrup sagde til Mediawatch, at det er "konkurrenceforvridende", når tv-kanalen tillader politiske reklamer.

I et skriftligt svar henviste Viasat til, at politiske reklamer er tilladt Sverige:

"Vi har fra vores side udstukket meget strikse retningslinjer, hvad angår proportionalitet, ansvarlighed og troværdighed. Og vi har tilbudt alle partier de samme muligheder. Da vi er registreret i Sverige, hvor politisk reklame er tilladt, og derfor agerer ud fra afsenderlandsprincippet, så har vi også lovmæssigt denne mulighed," skrev Viaplay i et svar underskrevet af kommunikationschef Roberta Alenius ifølge Markedsføring.dk.

GDPR