Gitte Redder:
Vi skaber et nyt proletariat af chauffører og bude

Gitte_Redder_bred__1_
11. feb. 2022 06.00
Dette er en klumme. Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.
Danmark og Europa er ved at få et nyt proletariat af transportarbejdere, fordi vi er blevet for nærige til at betale, hvad det det koster at fragte varerne. Den nye transportminister bør sammen med 3F’s Jan Villadsen sætte sig i spidsen for en værdidebat om fair transport.

DET ER VANVID, at transport er blevet så billig. Vi bidrager alle sammen til social dumping, når vi lader stå til i forhold til de dårlige lønninger og usikre arbejdsforhold, som er blevet hverdagen for alt for mange chauffører, cykelbude og andre i transportbranchen.

Som forbrugere er det også vores ansvar, når Danmark og Europa ser ud til at få et nyt proletariat af transportarbejdere. Fordi vi så nødig vil betale for transport. Eller rettere: Vi vil ikke betale nok. Vi er for nærige til at lægge en reel betaling for fragt oveni en vare. Det skaber dårlige arbejdsliv og øget ulighed. 

LÆS OGSÅ: Transportarbejdsmarkedets tunge spillere til Trine Bramsen: Her er de vigtigste slag

Uhyggelige historier om pressede chauffører og løndumping er ikke nye. I 2018 kunne Fagbladet 3F afsløre, at filippinske og srilankanske lastbilchauffører boede i slumlejre i Padborg. Når de var ude på motor- og landevejene tjente de kun omkring 15 kroner i timen, mens dyner, mælk og grise var på vej til butikker og slagterier.

Glemt kodeord