3F og Dansk Metal agerer forskelligt i opgøret med Tesla: Her er forklaringen

20231214-165347-5-1920x1280we
Foto: TT News Agency/Reuters/Ritzau Scanpix
Mens 3F Transports havnearbejdere er gået i sympatikonflikt mod den amerikanske elbilgigant, holder Dansk Metal konfliktvarslerne i skuffen. Forklaringen ligger i arbejdsretlige konventioner, strategi, og at de to forbund har vidt forskellige risikobilleder.

Siden oktober sidste år har den svenske fagforening IF Metall været i konflikt med elbilsvirksomheden Tesla på grund af manglende overenskomst på virksomhedens svenske værksteder. 

Og efterhånden er arbejdskonflikten skyllet ind over landegrænsen og blevet et anliggende for danske fagforeninger. 

3F har indledt en sympatikonflikt, mens Dansk Metal holder sig udenfor. Men hvorfor?

A4 Overenskomst giver dig her forklaringen, som omhandler arbejdsretlige konventioner, men også strategi.

Ingen sympatikonflikt uden overenskomst 

Når 3F Transport kan sende sine havnearbejdere i sympatikonflikt med de svenske Tesla-arbejdere, der kæmper for at få en overenskomst, så skyldes det først og fremmest, at havnearbejderne i Danmark selv er dækket af en overenskomst. 

Det første kriterie for at kunne gå i sympatikonflikt er nemlig, at man selv er en del af en hovedaftale, som lovliggør en sympatikonflikt. Dernæst skal hovedkonflikten - altså de svenske mekanikeres konflikt mod Tesla - være lovlig. Det forklarer Laust Høgedahl, arbejdsmarkedsforsker ved Aalborg Universitet. 

"3F's sympatikonflikt er fuldstændig inden for rammen. I Norden går kollektiv arbejdsret på tværs af landegrænser. Derfor kan man etablere en sympatikonflikt til en hovedkonflikt i et andet nordisk land, hvis virksomheden har aktivitet på tværs af grænserne," siger han. 

Allerede på det punkt adskiller 3F Transports situation sig fra Dansk Metals.

Umiddelbart kunne man ellers måske tænke, at det ville være oplagt for Dansk Metal at sende sine egne Tesla-ansatte mekanikere i sympatikonflikt for at bakke op om de svenske kolleger i kampen mod Teslas stifter og leder, Elon Musk. 

LÆS OGSÅ: Gitte Redder: Kan fagbevægelsen vinde armlægningen med Elon Musk?

Men da Dansk Metals mekanikere - akkurat som mekanikerne i Sverige - ikke er dækket af en overenskomst og dermed heller ikke af hovedaftalen, så er det slet ikke en mulighed for dem at gå i sympatikonflikt. 

Valgte Dansk Metal at varsle sine Tesla-mekaniker-medlemmer i konflikt, ville fagforbundet i stedet starte en helt ny hovedkonflikt. 

Og det ville dermed være et helt andet scenarie end den sympatikonflikt, som 3F Transport kører. Her er en vigtig detalje nemlig, at 3F's havnearbejdere, som er omfattet af sympatikonflikten, ikke er sendt i strejke.

De har blot fået besked om ikke at losse de produkter, der er relateret til Tesla, for at afskære elbilgigantens muligheder for at omgå den svenske konflikt gennem danske havne. På den måde foregår resten af 3F-medlemmernes arbejde med alle andre varer, der kommer ind og ud af havnen som normalt. 

Hældt ned ad brættet i Arbejdsretten

Dansk Metal har dog medlemmer, som arbejder med Tesla-produkter, men uden at være direkte ansat af Tesla. Det er mekanikere på danske, overenskomstdækkede værksteder, der reparerer og udfører service på Tesla-køretøjer. 

Den gruppe medlemmer er omfattet af hovedaftalen, og ville dermed kunne sendes i sympatikonflikt. 

Men sympatikonflikter er også underlagt et fast arbejdsretligt regelsæt, og det forhindrer Dansk Metal i at lade den gruppe medlemmer slutte sig til 3F's havnearbejdere, lyder det fra Dansk Metals næstformand, René Nielsen, der henviser til det såkaldte proportionalitetsprincip. 

Princippet indbærer, at konflikten ikke må være uproportional med hovedkonflikten, som her finder sted mellem Tesla og IF Metall, forklarer centerleder hos Faos Søren Kaj Andersen.

"Sympatikonflikten må ikke gå hen og lave noget, der er meget vidtgående. Det er selvfølgelig altid en fortolkningssag, men her ligger jo noget præcedens fra arbejdsretten,” siger arbejdsmarkedsforskeren. 

Netop på den baggrund vurderer Dansk Metal, at det vil være ude af proportioner, hvis man satte alle sine medlemmer på danske autoværksteder i sympatikonflikt med de cirka 130 mekanikere i Sverige.

“Vi har hørt vores juridiske folk ad, både i Fagbevægelsens Hovedorganisation og internt i Metal, som fortæller, at proportionalitetsprincippet er gældende. Derfor vil det formodentlig blive hældt ned ad brættet i arbejdsretten, da der er skærpede regler for sympatikonflikter," siger René Nielsen fra Dansk Metal.  

Vil hellere gå i dialog

Vil man sammenligne strategier, er det mere relevant at spørge, hvorfor Dansk Metal ikke gør som svenske IF Metall og etablerer en hovedkonflikt på de danske Tesla-værksteder. 

René Nielsen kan ikke udelukke, at Dansk Metal i fremtiden kan finde på at starte sin egen hovedkonflikt for de danske medlemmer, der arbejder under Tesla. 

Men indtil videre har Dansk Metal en helt anden tilgang til at lægge pres på den internationale virksomhed. 

Fagforbundet har gennem skriftlige meddelelser og fysiske møder i kalenderen ønsket at gå i dialog med Tesla. Ifølge René Nielsen ønsker fagforbundet nemlig at starte fra bunden af konflikttrappen for at få gang i forhandlinger, før man benytter skrappere værktøjer.

Artiklen fortsætter under faktaboksen

Danske regler for sympatikonflikter

- Hovedkonflikten skal være lovlig (og iværksat)

- Sympatikonflikten skal forfølge et lovligt fagligt formål 

- Sympatikonflikten må ikke være uproportionel

- Sympatikonflikten skal være egnet til at påvirke hovedkonfliktens udfald

- Sympatikonflikter skal varsles på samme måde som hovedkonflikter. Det er i sidste ende Arbejdsretten, der fastsætter, om betingelserne er opfyldt

Kilde: Dansk Erhverv 

René Nielsen peger desuden på, at dialog er et særligt vigtigt redskab i mødet med en international virksomhed som Tesla. 

“I det her tilfælde er dialog måske vigtigere end i rigtigt mange andre tilfælde, fordi vi har med en amerikansk virksomhed at gøre, som ikke kender den danske arbejdsmarkedsmodel og fordelene ved at lave overenskomster her,” siger René Nielsen. 

Og så ønsker Dansk Metal i højere grad en fælles koordination mellem de nordiske fagforeninger, så der bliver lagt maksimalt pres på at få Elon Musk til forhandlingsbordet.  

Vidt forskelligt på spil 

I modsætning til Dansk Metal har 3F Transport fået en direkte anmodning om at iværksætte en sympatikonflikt. Både 3F og Dansk Metal har underskrevet sympatierklæringer til IF Metall, og René Nielsen understreger, at han ser 3F's sympatikonflikt som "fuldstændig legitim". 

Når 3F og Dansk Metal agerer forskelligt i opgøret med Tesla, er det derfor ikke nødvendigvis et spørgsmål om forskellige syn på sagen, men forskellige udgangspunkter, strategier og arbejdsretlige konventioner. 

LÆS OGSÅ: Marianne Vind: EU skal stoppe Teslas forsøg på at smadre fagbevægelsen med nyt direktiv

Man skal også holde sig for øje, at de to fagforeninger har vidt forskelligt på spil. En hovedkonflikt mellem Dansk Metal mod de danske Tesla-værksteder vil sandsynligvis indebære, at de mekanikere, der er medlem af Dansk Metal, skulle standse arbejdet og have konfliktunderstøttelse fra strejkekassen, mens de uorganiserede mekanikere vil fortsætte med at arbejde.

En sådan konflikt er en kamp på styrke og økonomi, der kan involvere andre fagforbund i sympatikonflikter, i forsøget på at få Tesla til at underskrive en overenskomst.

Ifølge Laust Høgedahl har 3F meget mindre på spil ved at deltage i en sympatikonflikt. 3F Transport har ingen medlemmer, der er direkte ansat hos Tesla og derfor ingen potentiel hovedkonflikt om at tegne overenskomst. 

“Det som 3F kan få ud af det, det er jo noget positiv omtale. Og hvis man kan hjælpe svenskerne med at få Tesla ned med nakken og tegne overenskomst, så er det jo en stor skalp, man kan tage i fagbevægelsen,” siger Laust Høgedahl.

GDPR