Arbejdsdag fra sommerhuset? Helt fint, hvis du er ansat i Holbæk Kommune

20200508-191916-L-1920x1263we
I Holbæk Kommune er der mulighed for såkaldt hybridarbejde, hvilket betyder, at en arbejdsdag eksempelvis kan klares fra sommerhuset. Foto: John Randeris/Ritzau Scanpix
For halvandet år siden gav Holbæk Kommune alle medarbejdere muligheden for at arbejde hybridt - altså på tværs af rum, tid og sted. Men de fandt også ud af, at det ikke gav mening at lave sorte og hvide regler, der bliver presset ned over alle.

I Holbæk Kommune er det helt normalt at håndtere fredagens arbejdsbyrde fra sommerhuset, at flekse to timer midt på dagen for at nå en spinningtime eller at tage størstedelen af dagens møder over Teams eller Zoom.

Siden april 2022 har det nemlig været muligt for mange af kommunens medarbejdere at arbejde hybridt, som tendensen kaldes. Og hybridarbejde er bestemt ikke en fremmed fugl for de danske kommuner.

Ifølge en spørgeskemaundersøgelse gennemført af A4 Arbejdsmiljø svarer 92 procent ud af de 53 kommunaldirektører, der har svaret på spørgeskemaet, at de tilbyder flere medarbejdere muligheden for at arbejde hybridt. Sammen med hjemmearbejde, er hybridarbejde altså den mest udbredte form for fleksibilitet i det kommunale Danmark.

LÆS OGSÅ: Ny undersøgelse: Fleksible arbejdstider vinder frem i landets kommuner

I Holbæk Kommune er muligheden for hybridarbejde vedtaget af hovedudvalget og giver i princippet alle ansatte mulighed for at arbejde hybridt på tværs af tid, rum og sted. Men det er op til den enkelte arbejdsplads at finde ud af, hvordan de kan give medarbejderne fleksibilitet. 

De administrative medarbejdere på rådhuset, der ikke er bundet af åbningstider og tilstedeværelse, har for eksempel mulighed for at tage dagens morgenmøde på computeren på vej mod sommerhuset, eller at tage torsdagen fri for at arbejde lørdag i stedet. Mens skolelærere, pædagoger og sosu'ers muligheder er begrænset til onlinemøder eller skærmbesøg i ældreplejen.  

"Vi fik nogle sindssygt gode erfaringer under corona med, hvor effektive vi kan være, når vi arbejder virtuelt. For mange gav det mulighed for en fordybelse, som måske ikke er i storrummet. Men vi fandt også ud af, at det ikke gav mening at lave sorte og hvide regler, der bliver presset ned over alle. Det handler om at have nogle rammer, og så er det ledelsen og trioen (leder, TR og AMR red.), der skal afstemme det," forklarer Peter Joensen, der er afdelingsleder i HR i Holbæk Kommune. 

Han forklarer, at netop de mange muligheder, der ligger inden for det hybride arbejde, gjorde, at kommunen valgte den løsning frem for eksempelvis fire dages arbejdsuge eller blot hjemmearbejde. 

"Hvis vi skal tiltrække arbejdskraft, der har lyst til at køre en time til Holbæk, så skal vi jo tilbyde nogle arbejdsvilkår, der gør det lækkert at arbejde hos os. I og med at endnu flere post corona har fået øjnene op for, at det her faktisk er en god måde at arbejde på, så var det naturligt for os at gå netop den hybride vej," siger Peter Joensen.

Læs hele artiklen i A4 Arbejdsmiljø og blik klogere på, hvilke faldgruber der kan være ved hybridarbejde.