Efter åbent brev og dokumentar: Uddeling af ny arbejdsmiljøpris i tv-branchen

filM_tv
Inspirationsprisen gives til arbejdspladser i tv-branchen, der har gjort noget særligt for arbejdsmiljøet i det forgangne år. Foto: Foto: Miriam Dalsgaard/Politiken/Ritzau Scanpix
Ny pris vil hylde store og små arbejdsmiljøtiltag i tv-branchen. Det er foreningen af tv- og filmarbejdere fra Dansk Journalistforbund, der står bag.

Når Danmarks eneste tv-fagpris, Tvprisen, uddeles til marts, så er der en udover kendte priser, som blandt andet Årets Dokumentar og Årets Sportsdækning, en ny kategori på spil for første gang: Inspirationsprisen.

Inspirationsprisen er en arbejdsmiljøpris, der hylder tiltag, der forbedrer arbejdsmiljøet i den danske tv-branche.

Prisen gives til arbejdspladser i tv-branchen, der har gjort noget særligt for arbejdsmiljøet i det forgangne år.

Inspirationsprisen inviterer virksomheder og større afdelinger i tv-branchen til at indstille tiltag det fysiske eller psykiske arbejdsmiljø på arbejdspladserne.

LÆS OGSÅ: 415 filmfolk vil have ryddet op i branchen

Tiltagene kan omfatte alt for onboarding af nye medarbejdere, over forebyggelse af stress til sikring af medarbejdere på optagelse.

De indstillede forslag skal være implementeret på arbejdspladserne mellem den 21. september 2020 til og med den 30. september 2021.

Bedre og mere trygt arbejdsliv

Inspirationsprisen er stiftet af FILM&TVGruppen under Dansk Journalistforbund i samarbejde med Tvprisens Executive Udvalg.

Det er Pari Khadem, næstformand i FILM&TVGruppen, der er initiativtager til prisen.

- Hos FILM&TVGruppen vil vi gerne være med til at hylde tv-branchens idéer til, hvordan man gør arbejdslivet mere trygt og godt for branchens mange medarbejdere, udtaler hun i en pressemeddelelse.

- Vi håber, at de nominerede og vinderne kan inspirere andre i branchen til at følge efter.

Thomas Heurlin, direktør for Impact TV

Bag Tvprisen står Producentforeningen, der er branche- og arbejdsgiverorganisation for danske producenter for tv, film og spil.

- Der har de seneste år med rette været et stort fokus på at udvikle tiltag, der øger det gode arbejdsmiljø hos både producenter og broadcastere. Derfor er det også helt oplagt, at Tvprisen, som er årets største prisuddeling i tv-branchen, hylder de bedste tiltag, siger Jørgen Ramskov, der er direktør for Producentforeningen.

Chikane, mobning og trusler

Prisen er indstiftet efter en periode med en række sager om blandt andet overgreb og dårligt arbejdsmiljø i tv- og filmbranchen.

August sidste år underskrev 415 filmfolk et åbent brev til branchens arbejdsgivere, hvor de tog afstand fra “vold – psykisk eller fysisk – chikane, mobning, trusler om at smadre nogens karriere eller andre bøllemetoder.”

Senest vakte den meget omtalte dokumentar MeToo: Sexisme bag skærmen om arbejdsmiljøet og -kulturen på TV2.

LÆS OGSÅ: TV2-dokumentar: Tillidsfolk turde ikke undersøge rygter om seksuelt magtmisbrug

Dokumentaren var produceret af selskabet Impact TV. Selskabets direktør Thomas Heurlin sidder i Inspirationsprisens jury.

- 2021 har virkelig sat endnu en tyk streg under vigtigheden af at fokusere på det gode arbejdsmiljø i tv-branchen. Vi skal derfor hylde de initiativer, som gør en forskel til stor inspiration for hele branchen, udtaler Thomas Heurlin i en pressemeddelelse.

GDPR