Eksperter om Wolts nye bud-forsikring: Langt under dansk standard

20210225-111228-2-1920x1298we__1_
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
9. apr. 2021 06.43
Efter heftig kritik har Wolt tegnet ny forsikring for sine madbude. Eksperter mener dog, at den er langt under dansk standard.

Wolt-bude arbejder i den tunge trafik i byerne. Mellem lastbiler og vejarbejde. Derfor er de særligt udsatte for at komme galt afsted i en ulykke.

I marts sidste år tegnede Wolt en forsikring, der gav budene et engangsbeløb, hvis de blandt andet mistede synet eller blev en grøntsag. En ekspert kaldte den forsikring ‘pivringe’.

Nu har den finske leveringstjeneste valg at tegne en ny forsikring for deres bude, som gælder fra den 1. april 2021. Det skriver Fagbladet 3F.

LÆS OGSÅ: Seks ansatte efter SAS-afsløring: 'Vanvittigt trist og vanvittigt uheldigt'

Denne gang får budene også et engangsbeløb, hvis de får mindre skader, mens de arbejder. Samtidig får de en ansvarsforsikring, hvis de ender i en ulykke, der resulterer i en skade på en anden persons ejendom eller krop.

Som såkaldte ‘selvstændige kurérpartnere’ er budene ikke dækket af den almindelige lovpligtige arbejdsskadeforsikring som alle andre ansatte lønmodtagere. Derfor er de selv ansvarlige for at forsikre sig. Men mange Wolt-bude har ikke tegnet egne private forsikringer, viser en rundspørge, Fagbladet 3F har lavet blandt en række bude.

Flere eksperter kalder den nye forsikring for ‘bedre end ingenting’, men er stadig stærkt kritiske overfor den nye forsikring.

- Den nye ulykkesforsikring svarer til at invitere en date på en lækker, romantisk middag og så på selve dagen plante en bakke pommes fritter fra grillen foran hende, siger advokat Bjørn Elling, der fører arbejdsskadesager for fagforbundet 3F, og som har kigget nærmere på den nye forsikring, som Wolt tilbyder budene.

- Teknisk set er der tale om en slags ulykkesforsikring – men på vilkår som er væsentlig dårligere, end hvad noget dansk forsikringsselskab ville stå inde for at sælge. Og der er på ingen måde tale om en forsikring, der kommer i nærheden af den lovpligtige, danske arbejdsskadeforsikring, der gælder for lønmodtagere, siger han.

Wolt har tegnet deres nye forsikring gennem det engelsk forsikringsselskab Collective Benefits. De har specialiseret sig i at tilbyde forsikringer til ‘gig workers’ - selvstændige platformsarbejdere som Wolt-bude. Selve forsikringspræmien står selskabet Xact European Solution for.

Tilbage i 2020 tegnede Wolt en forsikring gennem en belgisk forsikringsfirma. En ekspert betegnede den som en ‘katastrofeforsikring’, og 3F’s juridiske afdeling vurderede, den kun dækkede 1,5 procent af de arbejdsskader, der sker.

Hos brancheforeningen Forsikring & Pension kalder forsikringsrådgiver Anja Lintrup Sørensen den nye forsikring for ‘atypisk’ og svær at ‘gennemskue’. Hun mener heller ikke, at den kan sammenlignes med almindelige danske forsikringer.

- Det er bedre end ikke at have noget. Men hvis jeg skulle vejlede en forbruger, så ville jeg anbefale en yderligere frivillig arbejdsskadeforsikring og/eller en ulykkesforsikring med en højere forsikringssum. Hvor man er dækket i tilfælde af, at man får varige mén, fordi man eksempelvis falder og slår hovedet, siger hun.

Wolts ulykkesforsikring betaler et engangsbeløb på omkring 350.000 kroner ved fuldstændig invalidering. Anja Lintrup Sørensen kalder det ‘ualmindeligt lavt’. Mindre skader som en brækket knogle giver et engangsbeløb på op til 12.000 kroner.

- Jeg har aldrig selv set en almindelig ulykkesforsikring med en så lav forsikringssum, siger hun.

Eksperterne er enige om, at det er positivt, at Wolt har tegnet en bedre forsikring. Men hvis et bud ikke får sin erstatning og vil klage over forsikringsselskabet, kan det blive meget svært.

I Danmarks skal alle forsikringsselskaber have en klageafdeling, og derudover er der et uvildigt ankenævn, som gennemgår afgørelser. Hos Pension & Forsikring har Anja Lintrup Sørensen svært ved at se, hvor Wolt-budene skal klage.

- Her kan jeg ikke se, hvor man skal henvende sig henne, siger hun og nævner, at man heller ikke kan se, om selskabet er dækket af en garantiordning.

- Hvis selskabet pludselig går konkurs, kan det betyde, at man er overladt til sig selv, siger hun.

I 3F’s juridiske afdeling deler de opfattelsen og mener, at det kan betyde, at budene i sidste ende vil få svært ved at få udbetalt deres forsikringer.

Fagbladet 3F har spurgt Wolt, hvad de mener om den kritik, der bliver rettet mod den nye forsikring.

Wolt forholder sig ikke til den konkrete kritik, men kommunikationschef TIne Schou glæder sig i et skriftligt svar over, at eksperterne vurderer, at forsikringen er en forbedring for budene.

- Vi noterer os, at jeres to kilder – selv 3F’s egen jurist – anerkender, at forsikringen nu er bedre end den forrige, lyder det i et mail-svar fra Tine Duelund Schou.