Firmaer på milliarddyr Femern-tunnel nægter overenskomst: Fagforbund i oprør

Femernpp
Byggeriet af Femern-forbindelsen er i fuld gang. Foto: Ida Marie Odgaard / Scanpix
3F føler sig holdt for nar af hollandske byggefirmaer, der lige nu bygger på den danske del af Femern-forbindelsen uden overenskomst. En lang række fagforbund har blæst til demonstration onsdag.

Med en pris på knap 53 milliarder kroner er byggeriet af Femern-tunnelen mellem Rødby og Puttgarden et af danmarkshistoriens største og dyreste byggeprojekter. 

På trods af det gavmilde budget har firmaerne bag projektet tilsyneladende ikke den store vilje til at tegne overenskomst, der kan sikre ordentlige løn og arbejdsvilkår på prestigebyggeriet. 

Som A4 Arbejdsliv og Fagbladet 3F i dag kan fortælle, har de to hollandske byggefirmaer Van Oord Dredging og Boskalis International siden juli måned bygget løs på den danske del af Femern-forbindelsen uden overenskomst.

Det vækker voldsom frustration i fagforbundet 3F. 

- Det er grotesk, at vi igen står med et milliarddyrt statsligt byggeprojekt, hvor der ikke er styr på løn- og arbejdshold. Jeg troede og håbede ærligt talt, at den slags hørte fortiden til, siger Palle Bisgaard, næstformand og faglig sekretær i 3F Byggegruppen. 

'Holder os for nar'

Ifølge Palle Bisgaard blev 3F tilbage i januar kontaktet af virksomheden Femern Belt Contractors (FBC), der er hovedentreprenør på dele af det danske Femern-byggeri, med henblik på at tegne overenskomst på det milliarddyre byggeri.

Efter flere måneders drøftelser lå der i juni en færdigforhandlet overenskomst på bordet, som kun manglede parternes underskrift. 

Forhandlingerne gik dog alvorligt i stå på målstregen, da den hollandske hovedentreprenør krævede, at overenskomsten skulle indeholde en særlig bestemmelse om arbejdstiden på det store byggeprojekt. 

- Vi prøvede at forklare FBC, at vi naturligvis ikke kan lave aftaler om arbejdstid, uden at overenskomsten er på plads, og vi kan det med folkene på projektet, siger Palle Bisgaard. 

Forklaringen gik dog ikke just rent hjem hos den hollandske hovedentreprenør, der efterfølgende nægtede at skrive under på overenskomsten. 

Trods de fastkørte forhandlinger er byggeriet dog fortsat ufortrødent.

Det betyder, at omkring 30-35 ansatte hos de hollandske entreprenører nu på tredje måned arbejder op til 28 dage i træk i 12-timers vagter på Femern-projektet.

3F sendte i slutningen af juli et konfliktvarsel til FBC og underentreprenørerne på projektet. Konflikten ville træde i kraft, hvis virksomheden ikke gik med til at tegne overenskomst. 

FBC har siden svaret ved at indklage 3F til Arbejdsretten, fordi konfliktvarslet ifølge FBC er sendt til det forkerte firma og dermed ulovligt. 

Sagen skal behandles i slutningen af september, og det langvarige juridiske efterspil vækker frustration hos 3F. 

- Vi har brugt lang tid på de her forhandlinger, og alligevel vælger firmaet at komme med dybt urimelige krav i sidste øjeblik, som vi naturligvis ikke kan sige ja til. Det er ikke særlig seriøst. Jeg vil nærmest sige, at de holder os for nar, siger Palle Bisgaard. 

A4 Arbejdsliv har forsøgt at få en kommentar fra hovedentreprenør på Femern-byggeriet, Femern Belt Contractors, samt undertreprenørerne Boskalis International og Van Oord Dredging. 

Ingen af firmaerne er dog vendt tilbage inden artiklens deadline. 

Stor demonstration 

3F har sammen med flere fagforbund organiseret i paraplyorganisationen BAT-kartellet arrangeret en større demonstration ved Rødby Havn, hvor Femern-byggeriet lige nu foregår. 

Blandt de deltagende forbund er Dansk Metal, Teknisk Landsforbund og Dansk El-forbund, samt en række andre. 

- I Danmark arbejder man på ordnede vilkår, og det vil vi markere med denne demonstration. Vi vil ikke acceptere udenlandske virksomheder på danske milliardprojekter, som spiller efter egne regler, siger Steffen Rasmussen, formand i 3F Lolland, der er hovedarrangør bag demonstrationen. 

Arrangement løber af stablen onsdag morgen klokken 9, og du kan finde mere information om demonstrationen her.

Hos Femern A/S, der er ansvarlig for byggeri og drift af Femern-forbindelsen, håber man, at 3F og FBC snart 'finder en løsning'.

- Vi er bekendt med, at der foregår forhandlinger mellem konsortiet FBC og 3F om en overenskomst og arbejdstid. Den danske model indebærer, at forhandlinger foregår mellem FBC som arbejdsgiver og 3F som repræsentant for lønmodtagerne, skriver Morten Kramer Nielsen, kommunikationschef i Femern A/S til A4 Arbejdsliv.

- Der kan ikke stilles krav i kontrakten om overenskomst på grund af EU-lovgivning, men vi fører et konsekvent tilsyn med overholdelsen af alle vilkår vedrørende løn, arbejdsvilkår og boligforhold som forudsat i kontrakterne, tilføjer kommunikationschefen.

GDPR