Mistænker Flextrafik for brug af falske selvstændige

20200818-121751-L-1920x1280we__1_
Er en chauffør ansat hos en vognmand er der helt andre lovkrav til, at løn og arbejdsforhold skal følge de gældende overenskomster. (Arkivfoto) Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
En femdobling i brugen af underleverandører hos Flextrafik får ekspert, 3F og minister til at undre sig.

Antallet af underleverandører er på fem år femdoblet i det offentlige trafikselskab Flextrafik. Det får en ekspert, 3F og transportminister Benny Engelbrecht (S) til at frygte, at der er tale om falske selvstændige, skriver Politiken.

En opgørelse, som trafikselskaberne bag Flextrafik har udarbejdet på Politikens foranledning, viser, at fra 2017 til 2021 er antallet af indhyrede underleverandører mere end femdoblet fra 171 til 947.

LÆS OGSÅ: 3F: Chauffører klager over dårlige arbejdsvilkår hos Flextrafik hver uge

Bjarke Refslund, ekspert i arbejdsmarkedsforhold og lektor på Aalborg Universitet, undrer sig over den voldsomme stigning. Og selvom der ikke er tilgængelige oplysninger om de enkelte underleverandørers specifikke forhold, siger han til Politiken, at en forklaring kan være, at man forsøger at omgå krav til overenskomster og arbejdstid.

Er en chauffør ansat hos en vognmand, er der nemlig helt andre lovkrav til, at løn og arbejdsforhold skal følge de gældende overenskomster. De samme krav gælder ikke, hvis chaufførerne er hyret som selvstændige underleverandører. 

Derfor tror man også i fagforbundet 3F, at de mange indhyrede underleverandører er udtryk for et forsøg på at omgå gældende løn- og arbejdsvilkår.

- Vores opfattelse er, at en stor del af underleverandørerne er såkaldt falske selvstændige, som man bruger for at forsøge at omgå de regler, som trafikselskaberne stiller i deres udbud, siger Jørn Hedengran fra 3F’s Transportgruppe til Politiken.

Især i Sydjylland er brugen af underleverandører eksploderet. I 2017 havde flextrafikkens vognmænd kun hyret tre underleverandører. Nu er antallet vokset til 192. 

Sydtrafik oplyser til Politiken, at man ikke har nogen mulighed for at begrænse brugen af underleverandører. Ifølge EU’s udbudsregler "er trafikselskaberne, ligesom alle andre, der gennemfører et EU-udbud, som ordregivere forpligtet til at antage tilbud med underleverandører", skriver Michael Aagaard, afdelingschef i Sydtrafik, til avisen.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) siger til Politiken, at stigningen i antallet af underleverandører er så stor, at han vil have sagen undersøgt.

GDPR