
Denne artikel er oprindeligt bragt på Luftfart.nu og bliver publiceret på A4 som en del af et samarbejde. Artiklen er redaktionelt udvalgt og bearbejdet af A4.
Luftfartsbranchen er den branche, der er hårdest ramt af corona, men i den genåbningsplan, der i nat blev fremlagt, fylder luftfart og rejser meget lidt, skriver Luftfart.nu.
- I FPU er vi bekymrede. Først og fremmest mangler der en konkret dato for, hvornår danskerne kan sigte efter at rejse igen, så flyselskaberne ved, hvornår de kan starte op, siger Anders Mark Jensen, næstformand i FPU.
- Hvis vi skal kigge på planen med håbefulde øjne, er der to positive ting i aftaleteksten. Et coronapas bliver allerede nu indfaset. Det kan komme luftfarten til glæde, at det er blevet afprøvet og forbedret, når vi skal rigtigt i gang. Derudover står der i aftaleteksten, at man arbejder efter, at der kan åbnes for rejser. Det er ukonkret, men trods alt en lille åbning, siger Anders Mark Jensen.
LÆS OGSÅ: Tre forbund: EU's vaccinepas skal kick-starte dansk luftfart
I genåbningsplanen fremgår det også, at de nuværende hjælpepakker forlænges til den 30. juni, og at alle de restriktioner, der ikke er blevet lempet, forlænges til 20. april.
Kommer danskerne på sommerferie til Mallorca?
Det hele store spørgsmål i luftfartsbranchen er, om danskerne kan komme på sommerferie til udlandet i år. I den politiske aftaletekst fremgår det ikke, om der er en forventning om, at danskerne kan rejse til sommer.
- Det er problematisk, at vi nærmer os april, og at vi intet ved om en mulig dato for genstart af luftfart. Flyselskaberne skal kunne nå at genansætte piloter og kabineansatte, og danskerne skal have tiltro til, at de med ro i maven kan booke ferier i udlandet, siger Anders Mark Jensen.
LÆS OGSÅ: Sådan genåbner Danmark: Her er datoerne
I genåbningsplanen fremgår det, at der senere vil blive forhandlet en sommerpakke på plads til kulturen og oplevelsesøkonomien, og Anders Mark Jensen mener, at det sender et signal om, at danskerne ikke skal rejse til udlandet i år.
- Noget tyder på, at der fra politisk side bliver lagt op til, at danskerne skal tilbringe endnu en sommer i Danmark, eller at man i bedste fald ser tiden an og åbner for rejser sent og med kort varsel ligesom sidste år. Det kan få voldsomme konsekvenser for de selskaber, der allerede kæmper for deres overlevelse.
Lukkede grænser fører ikke tilbage til et normalt liv
Tyskland har nu åbnet for, at tyskerne kan booke rejser til Spanien, og i Storbritannien er der sat en dato på genåbning af international luftfart, mens i den danske genåbningsplan fremgår det, at der stadig vil være rejserestriktioner, selv når situationen i Danmark er blevet mere normaliseret.
LÆS OGSÅ: Serie: Kastrup i knæ
- Statsministeren har givet udtryk for, at vi kan vende tilbage til et nogenlunde normalt liv i maj, når alle over 50 år er vaccineret. Men et liv med lukkede grænser, advarsler mod rejser til udlandet og tusindvis af arbejdsløse piloter og kabineansatte er ikke et normalt liv, siger Anders Mark Jensen, og fortsætter:
- Luftfarts- og rejsebranchen var en af de første til at blive ramt. Nu ser det ud til, at den også er en af de sidste, der får lov at åbne, men i FPU fortsætter vi vores arbejde for at få vedtaget nogle konkrete tiltag, der kan hjælpe luftfarten i gang snarest muligt.