Erhvervsuddannelserne kan og skal blive bedre

Julie_K__lskov_Madsen2
Julie Kølskov Madsen
Dette er en klumme. Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.
Julie Kølskov Madsen opfordrer regeringen til at kigge mod erhvervsskolerne, når milliarderne i nyt reformudspil skal fordeles.

Regeringen har med sit udspil 'Danmark kan mere 1' lagt op til, at der skal investeres 2,5 milliarder kroner i uddannelsessystemet.

Men pengene skal også bruges fornuftigt, og der hvor der er allermest behov for det.

Alt for mange erhvervsuddannelser mangler midler til at levere den faglighed, der er behov for. Mange af erhvervsuddannelseseleverne ønsker mere tid i skolerne, så der er ro og mulighed for at lære.

Jeg er nødt til at adressere elefanten i rummet. Nemlig klimaerhvervsskolerne. Er det bare et prestigeprojekt, som vil komme til at danne splid mellem andre skoler?
Julie Kølskov Madsen, formand, erhvervsskolernes elevorganisation

Og alt for mange unge tror ikke, det er spændende, givende og sjovt at tage en erhvervsuddannelse, fordi der ikke er det samme ungdomsmiljø. Det er en lang række ting, det er muligt for at gøre bedre med kloge investeringer.

Om Julie Kølskov Madsen

Julie Kølskov Madsen er formand for erhvervsskolernes elevorganisation, EEO. Hun er i lære som smed og skriver om de tekniske erhvervsuddannelser samt unges forhold på skolerne og hvad der er vigtigt for dem.

VI HAR I TO ÅRTIER UDSULTET ERHVERVSUDDANNELSERNE, og det kan mærkes.

Når en elektriker ikke skal tænke, når de laver deres opgave, fordi udstyret er brugt så meget, at huller og slid viser nøjagtigt, hvad der er det rigtige, har vi et problem. Eller når SOSU-uddannelserne ikke har råd til at købe nye dukker, når de gamle er slidt ned.

LÆS OGSÅ: EMMA-kriterierne er det mest oversete pres på unge

Derfor er det også vigtigt, at vi giver erhvervsuddannelserne midlerne til at gøre os til verdens dygtigste faglærte. Vi har altid været gode til at uddanne unge, så de er forberedt på arbejdsmarkedet. Vi har dog også et ansvar for at sikre ordentlige ressourcer på skolerne. Det er ikke billigt at geninvestere i erhvervsuddannelsen efter mange år med besparelser, men det er ekstremt nødvendigt, hvis vi vil blive ved med at være et grønt foregangsland.

Der er meget kort tid, når man er i skole. På få uger skal man udfylde alle hullerne i læringen, som praktikpladsen ikke har udfyldt. vores tid på skolen er derfor enormt sammenpresset.

Det er fantastisk at gå på en erhvervsuddannelse, men det kan og skal også blive bedre
Julie Kølskov Madsen, formand, erhvervsskolernes elevorganisation

En tid, hvor en sygedag kan gøre, at man føler sig bagud og skal kæmpe for at være med resten af ugen. Det er ikke i orden over for vores unge. Hvis man ønsker at lægge ekstra fokus på klima og bæredygtighed på erhvervsuddannelserne, skal der også følge den nødvendige tid med. 

IKKE NOK MED, AT MAN IKKE VIL GIVE erhvervsuddannelserne tid til at opnå den høje faglighed, man ønsker heller ikke at understøtte dem, så de rent faktisk føles som ungdomsuddannelser.

Det er fantastisk at gå på en erhvervsuddannelse, men det kan og skal også blive bedre. Et godt studiemiljø er mange ting. Det kan både være ryste-sammen ture, som gør, at man kender hinanden bedre og derfor kan samarbejde bedre. Det kan også være ekstra tid i skolen til at blive faglig dygtig, som automatisk gør, at man har tid og ro til at arbejde sammen. 

LÆS OGSÅ: Opgør om dagpenge: De studerende retter vreden mod de forkerte

Men jeg er nok også nødt til at adressere elefanten i rummet. Nemlig klimaerhvervsskolerne. Er det bare et prestigeprojekt, som vil komme til at danne splid mellem andre skoler? Og giver det i det hele taget mening kun at uddanne faglærte på sådan en skole?

Jeg tror, det vil give bedre mening, hvis man sammenlæste med andre uddannelser. Det kan være med klimarettede Htx’er og erhvervsakademiuddannelser.

Det er nødvendigt, at vi tidligt begynder den klimamæssige uddannelse af unge. Derfor giver det ikke mening, at det kun er nogle uddannelser, der er klimauddannelser. Det er derimod vigtigt, at vi fokuserer på at løse fremtidens klimaudfordringer sammen på tværs af uddannelser.

GDPR