Gyservalg: Anja og Martin kæmper om magten i HK

Gitte_Redder_bred
Dette er en klumme. Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.

HVEM SKAL TEGNE BUTIKKEN HK Danmark de næste fire år? Hvem kan sætte nye dagsordener for medlemmerne? Hvem kan tale, så det runger og giver genlyd inde bag Christiansborgs tykke mure? Hvem kan gøre HK kendt i stedet for glemt? Og måske allervigtigst: Hvem kan vende medlemstilbagegang til fremgang?

To formandskandidater – begge ukendte i den brede offentlighed – bejler til at blive forbundsformand for HK Danmark, når Kim Simonsen stopper som formand på HK’s kongres i slutningen af oktober.

LÆS OGSÅ: Slaget om HK er begyndt - men hvem er kommet bedst fra start?

Anja C. Jensen er næstformand i HK Privat og Martin Rasmussen er næstformand i HK Danmark. De to vover pelsen og vil nu erobre en af de mest magtfulde og lukrative topposter i dansk fagbevægelse.

Som formand for Danmarks næststørste fagforbund med 225.000 medlemmer er man per automatik med i hovedbestyrelsen i Fagbevægelsens Hovedorganisation. Man inviteres som hovedregel med til trepartsforhandlinger og politiske drøftelser på Christianborg, sidder i pensionskassens bestyrelse og er med til at sikre milliardinvesteringer til den grønne omstilling og god forrentning af medlemmernes pensionsopsparing.

Fællesnævneren for de to kandidater er, at de begge vil kæmpe for et bedre arbejdsmiljø, ligestilling og et stærkere fagligt fællesskab. Men hvordan de brede dagsordener vil få Anja og Martin i TV Avisen og TV2 News er lidt svært at forestille sig
Gitte Redder, faglig kommentator, A4 Medier

Endelig har man med en lille kvart million medlemmer i ryggen en rimelig let og ubesværet adgang til tv og aviser: Hvis man ellers mener noget og har markante holdninger!

Det sidste markedsfører de to kandidater sig på. Martin og Anja vil begge mene noget markant, tydeligt og stærkt, så der bliver lyttet mere til HK på Christiansborg - så medlemmerne bliver stolte og ranker ryggen. Javel så. Både Anja C. Jensen og Martin Rasmussen har lagt valgvideoer op på Facebook og LinkedIn for at markedsføre deres kandidatur.

”Jeg elsker at gøre en forskel”. ”Jeg brænder for fællesskabet”. ”Vi skal være kendt for at være dem med det gode arbejdsmiljø”, lyder det fra Martin Rasmussen.

”Mit hjerte banker for HK”. ”Vi skal bruge kræfterne bedre”. ”Vi skal have et varmere og skarpere HK”, fastslår Anja C. Jensen. Hun adskiller sig dog fra Martin Rasmussen ved at bruge en del af sin kampagnevideo på at tale om organisering og relationsarbejde, ligesom hun konstaterer, at det er et problem, at HK mister medlemmer og dermed også indflydelse.

Men undskyld mig. Lyder den slags budskaber markante, tydelige og stærke? Ikke rigtigt, vel?

FÆLLESNÆVNEREN FOR DE TO kandidater er, at de begge vil kæmpe for et bedre arbejdsmiljø, ligestilling og et stærkere fagligt fællesskab. Men hvordan de brede dagsordener vil få Anja og Martin i TV Avisen og TV2 News er lidt svært at forestille sig. Velmenende mainstream dagsordener bliver aldrig breaking news. Det er derimod kritik af forkerte prioriteringer på finansloven i forhold til erhvervsuddannelser og opkvalificering eller opråb om stigende ulighed.

Hvis man vil være lige så magtfuld som 3F’s Per Christensen, Dansk Metals Claus Jensen og FOA’s Mona Striib, må man kende magtspillet og turde lægge arm med ministre, arbejdsgivere og andre fagbosser.

HØR OGSÅ: Ulovlige strejker er en rigtig dårlig nyhed for Grete Christensen: - Det demonstrerer jo, at hun ikke har styr på sit bagland

Og så skal man turde være konkret og hoppe på, hver gang en sag popper op et eller andet sted i landet og giver mulighed for at sætte de generelle dagsordner på spil. Bare se på, hvordan 3F har brugt Nemlig.coms forretningsmetoder til at tale deres medlemmers sag. Hvordan Claus Jensen bruger digitalisering og den grønne omstilling til at markedsføre sine medlemmers sag. Og hvordan Mona Striib bruger den ene skandale efter den anden på plejehjemmene til at løfte FOA's ønsker om bedre arbejdsforhold og højere budgetter til velfærd.

Mange af de delegerede på HK-kongressen er møgtrætte af usynlighed og oplever, at HK især i den seneste kongresperiode under Kim Simonsen er gået i ét med tapetet og ikke har slagkraft
Gitte Redder, faglig kommentator, A4 Medier

HK er et broget fællesskab af privatansatte og offentligt ansatte, af kortuddannede og langt uddannede og med vidt forskellige faglige udfordringer, løn- og arbejdsvilkår. Der er også fire sektorformænd og syv stærke afdelinger rundt om i landet, som en formand skal tage hensyn til. Det er en svær balancekunst. Især når man gerne vil vælges på HK-Kongressen, hvor de delegerede skal sætte et kryds i en hemmelig skriftlig afstemning.

ER DET TID TIL EN KVINDE? Men mange af de delegerede på HK-kongressen er møgtrætte af usynlighed og oplever, at HK især i den seneste kongresperiode under Kim Simonsen er gået i ét med tapetet og ikke har slagkraft.

HK er Danmarks største kvindeforbund. Cirka otte ud af ti medlemmer er kvinder, og dermed organiserer HK flere kvinder end Danmarks tredjestørste forbund, FOA. Da Dennis Kristensen gik på pension for et par år siden, fik FOA sin første kvindelige formand i Mona Striib.

Men HK har aldrig haft en kvindelig formand. Da Kim Simonsen blev valgt i 2008, var det også en valggyser. Modkandidaten Karen Bansci fik 168 stemmer, mens Kim Simonsen fik 199 stemmer. Ikke en overbevisende sejr til Kim Simonsen, og det efterlod mange kvindelige medlemmer skuffede over, at de heller ikke denne gang fik en kvinde ved roret.

Køn spiller derfor også en hovedrolle i formandsvalget 2021. Mange mener, at Anja C. Jensen bør skrive historie ved at blive den første kvinde i toppen af HK. Københavnerkvinden har klogt allieret sig med Jesper Thorup, fællesformand for HK Østjylland. Dermed står team Anja og Jesper, hvad angår geografi og køn, et godt sted. Fynboen Martin Rasmussen stiller op med Heidi Juhl Pedersen, formand for HK Stat Sjælland, som næstformandskandidat. Så er geografi og køn også dækket af i team Martin og Heidi.

LÆS OGSÅ: Reformudspil splitter fagbevægelsen: Læs reaktionerne her

Omvendt er der en del HK-medlemmer, der ikke orker, at formandskampen kommer til at handle om køn men alene om kandidaternes kvalifikationer. ’Vi skal have den mest visionære’, siger et medlem. Og med det menes en formand, der kan profilere HK og skaffe nye medlemmer. Nogle peger på, at Martin Rasmussens force er erfaring og konsensus-søgen, hvilket passer ind i mange HK’eres selvforståelse. Men det trækker ned, at han betragtes som systemets usynlige mand. Anja C. Jensen opleves til gengæld af mange som det friske pust, der har modet til at sprænge rammer og mere uforfærdet gå i clinch med toppolitikere og optræde i medierne. Men det falder også nogen i HK for brystet, at Anja C. Jensen ’fylder for meget’.

Om det bliver Anja eller Martin ved vi lørdag 30. oktober. Lige nu er de to teams på valgturné i lokalafdelingerne rundt om i Danmark. Og HK-kilder fra både Jylland, Sjælland og København forudser, at det bliver ’et sindssygt tæt løb’.