Intervare vil have en afgørelse: Nu må politikerne tage stilling

20200507-184840-L-1920x1280we
En række mediehistorier om kritisable løn- og arbejdsforhold hos Intervares datterselskab Nemlig.com fik Københavns Kommune til at undersøge Intervare. Siden har de to parter ligget i strid om, hvad der er op og ned i sagen. (Arkivfoto)
Intervare afventer nu en beslutning fra politikerne i Københavns Borgerrepræsentation.

Skal Intervare fortsat bringe mælk og toiletpapir ud til mere end 2.000 ældre og udsatte i Københavns Kommune?

Det venter selskabet nu på, at politikerne i Københavns Borgerrepræsentation tager stilling til.

Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra Intervare.

LÆS OGSÅ: Udvalg sender Intervare-sagen videre: - Uskønt håndteret

Udmeldingen kommer, efter kommunens socialforvaltning onsdag valgte at opgive sin behandling af sagen og overgive den til den samlede borgerrepræsentation. Tidligere på ugen besluttede Sundheds- og Omsorgsudvalget i kommunen ellers, at man gerne ville fortsætte samarbejdet med det omstridte firma under betingelse af, at det retter ind. 

LÆS OGSÅ: Trods overborgmesters klare opfordring: Nemlig-selskab får endnu en chance

Lønmodtagere eller selvstændige

Stridens kerne i sagen mellem Københavns Kommune og Intervare er, om chaufførerne, der leverer dagligvarer til ældre københavnere, betragtes som lønmodtagere eller selvstændige.

Kommunens vurdering har været, at chaufførerne er lønmodtagere, og at Intervare har arbejdsgiveransvaret, når chaufførerne eksempelvis kommer til skade på jobbet. Omvendt mener Intervare, at chaufførerne er selvstændige vognmænd, fordi de er registrerede med egne CVR-numre. Alligevel har Intervare nu tilbudt kommunen en ændret model.

- Vi tilbød i sidste uge at lægge vores distribution i København om, så det i fremtiden bliver nogle større transportvirksomheder, som skal stå for udbringningen af varer. Disse transportvirksomheder vil så have ansatte chauffører, der vil være omfattet af arbejdsklausulen, som kan forestå udbringningen af dagligvarerne til Københavns Kommunes ældre og udsatte, siger Mikkel Pilemand, der er kommerciel direktør i Intervare, i en pressemeddelelse.

Med den nye ordning håber Intervare altså, at man kan begrave diskussionen om, hvorvidt chaufførerne er at betragte som lønmodtagere eller selvstændige vognmænd.

- Vores tilbud til Københavns Kommune skal på ingen måde ses som en anerkendelse af Københavns Kommunes synspunkt om, at vi har overtrådt arbejdsklausulen, hvilket vi klart fastholder, at vi ikke har, men mere som udtryk for, at vi gerne vil skabe tryghed for de flere tusinde borgere, vi hjælper med indkøb hver uge, siger Mikkel Pilemand. 

Vil have domstol ind over sagen

Københavns Kommune og Intervare har samarbejdet i 20 år. Uenighederne startede, da kommunen tidligere på året undersøgte chaufførernes arbejdsforhold. Det skete i kølvandet på en række mediehistorier om kritisable løn- og arbejdsforhold hos Intervares datterselskab Nemlig.com. 

Ifølge undersøgelsen fra kommunen er Intervares chauffører i gennemsnit blevet underbetalt med 11.000 kroner per person om måneden i den undersøgte periode. Det fik tilbage i juni kommunen til at kræve, at Intervare skulle tilbagebetale lønnen til chaufførerne. Det vil Intervare ikke, og firmaet har tidligere opfordret til, at man lader en domstol afklare sagen. Den opfordring gentager Intervare nu.

- Vi vil i den sammenhæng endnu en gang gerne opfordre Københavns Kommune til, at vi får en domstolsafgørelse i forhold til vores uenighed, og vi så fortsætter samarbejdet i det nye setup med chauffører, som rent faktisk er ansat i de enkelte transportvirksomheder. Domstolene er nu en gang det bedste sted at få afklaret juridiske uenigheder i et retssamfund, siger Mikkel Pilemand. 

Borgerrepræsentationen skal behandle sagen den 7. oktober.