Ny bog vil forbedre trivsel i organisationer med resonans

20230614-141414-L-1920x1280we
Ny bog afdækker betydningen af det såkaldte resonans i organisationer. Arkivfoto. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
En ny bog kommer med et bud på, hvad der skal til for at øge trivsel og læring i organisationer i et senmoderne samfund. Svaret er resonans.

Ledelse, procesfacilitering og organisering kan øge resonans, trivsel og læring i organisationer. Det er omdrejningspunktet i en ny dansk bog, som bringer den tyske sociologs Hartmut Rosas samtidsdiagnose og resonanstænkning ind i det organisatoriske felt. Ifølge Hartmut Rosas kan mennesker med hjælp af resonans få et styrket tilhørsforhold til hinanden og verden.

Bogen med titlen "Resonans i organisationer: Ledelse, trivsel og læring" er en antologi, hvor en række danske forfattere diskuterer og perspektiverer Rosas resonanstænkning ud fra aktuelle temaer i det organisatoriske liv, ledelse i praksis og de måder, det senmoderne samfund er indrettet på.

I bogens forord skriver Steen Hildebrandt, ph.d. og professor emeritus på Aarhus Universitet og adjungeret professor på CBS og Aalborg Universitet, blandt andet:

”Forfatterne udviser det mod, at de tager dette meget vanskelige og vigtige begreb (resonans, red.) op og forsøger – med nænsomhed – at sætte det ind i en organisatorisk og ledelsesmæssig sammenhæng.”

Bogen er redigeret af Lone Hersted og Søren Frimann og indeholder også bidrag fra Finn Thorbjørn Hansen, Julie Borup Jensen, Hanne Dauer Keller, Lone Krogh, Charlotte Reimert Munch, Jakob Nørlem, Louise Møller Pedersen, Helle Marie Skovbjerg, Reinhard Stelter og Karina Solsø.

Forfatterne er alle forskere fra videregående uddannelsesinstitutioner, der arbejder med ledelse, trivsel, læring og dialogiske processer i det organisatoriske felt.