Fyringsrunde hos Netflix efter massiv kundeflugt

20220515-132951-6-5394x3596ma
Efter ti år på toppen af streamingverden har Netflix fået skarp konkurrence fra blandt andet HBO MAX, Amazon Prime og Disney+, som presser indtjening og kvalitet hos Netflix. Foto: Denis Balibouse/Reuters/Ritzau Scanpix
Streaminggiganten Netflix må afskedige 150 amerikanske medarbejdere. Det sker som følge af en stor kundeflugt, hvilket skyldes skarp konkurrence fra nye streamingtjenester.

Den amerikanske streaminggigant Netflix, der også har gået sin sejrsgang i danske hjem, melder nu ud, at de afskediger omkring to procent af deres arbejdsstyrke i Nordamerika.

Konkret drejer det sig om 150 ansatte, hvoraf størstedelen arbejder i USA.

”Vores nedgang i omsætningsvækst betyder, at vi må sænke de udgifter, der følger med at vokse som virksomhed,” udtaler en repræsentant for Netflix til det amerikanske erhvervsmedie CNBC.

Stor overraskelse

Nyheden kommer på baggrund af, at Netflix i april meldte ud, at de i løbet af årets tre første måneder mistede 200.000 abonnenter. I  samme ombæring erkendte virksomheden, at de forventede et tab på yderligere to millioner i løbet af de kommende måneder.

LÆS OGSÅ: Mediehusene har millionoverskud, men freelancerne får bundløn

Noget tyder på, at kundeflugten er kommet som en stor overraskelse for Netflix. Ifølge DR forventede Netflix 2,5 millioner nye kunder i løbet af årets første kvartal.

Da Netflix i april annoncerede det høje kundetab, faldt værdien af firmaets aktier med over 30 procent på én dag.

Skarp konkurrence

I et interview med DR fra april forklarer medierådgiver Claus Bülow Christensen, at nedturen for Netflix har en række forskellige årsager.

Blandt andet har Netflix efter ti år på toppen af streamingverden fået skarp konkurrence fra streamingtjenester som HBO MAX, Amazon Prime og Disney+, som presser Netflix på både prisniveau, mængde og kvaliteten af selvproduceret indhold.

LÆS OGSÅ: Statens Kunstfond uddeler millioner til forfattere

De konkurrerende streamingtjenester har derudover også den styrke, at de har flere indtjeningskilder end Netflix.

“Disney har en bred vifte af ejerskaber over tv-stationer og forlystelsesparker. Ligesom Amazon har deres onlinehandel. Netflix har kun deres abonnement som produkt,” siger Claus Bülow Christensen til DR.

GDPR