Ny musikforestilling: Med Britney Spears til kamp mod arbejdsmarkedet

britney
Forestillingen WORK BITCH finder bl.a. inspiration i popikonet Britney Spears' nylige frisættelse - og hos Mette Frederiksen. Foto: Foto: Mario Anzuoni/Scanpix
Med inspiration i Britney Spears og Mette Frederiksen vil WORK BITCH blæse til kamp mod præstationskultur, arbejdsmarked - og os selv.

Den seneste nationale sundhedsundersøgelse viser, at 25 procent af danskerne lever med et højt stressniveau, og at andelen er steget siden 2010. 

Ifølge en undersøgelse fra Cowi, skyldes 20 procent af danskernes sygefravær dårligt psykisk arbejdsmiljø.

Tallene stammer ikke fra en officiel myndighed, et politisk parti eller en fagforening. Tallene stammer fra pressematerialet for den kommende musikforestilling WORK BITCH.

Statistikken er en del af afsættet for forestillingens hensigt: “At sende en krigserklæring mod alt det, der holder os nede, men først og fremmest mod arbejdsmarkedet og præstationskulturen”.

Britney og Mette

Det umage makkerpar popkunstneren Britney Spears og statsminister Mette Frederiksen (S) er de to andre dele af forestillingens afsæt.

Britney Spears blev i slutningen af 2021 løst af 14 års formynderskab under sin far, som myndighederne havde tildelt fuldstændig kontrol med datterens liv.

- Britney er vores prisme – det totalt varegjorte individ, der gør oprør mod en verden, hun selv er en del af, siger Niels Erling, der er forestillingens instruktør.

- I millenial-generationen er der også en trang til oprør. Vi vil ikke gøres til varer, men vi dyrker os selv som brands. Vi vil ikke støtte op om kapitalismen, men vi rider med på bølgen.

WORK BITCH er en forestilling til dig, der er fucking udkørt, og som måske er begyndt at lege med tanken om at bryde fri
Ida Marie Hede, forfatter af WORK BITCH

- Spørgsmålet er, hvordan vi gør oprør mod os selv og mod arbejdsmarkedet, når vi er en del af maskineriet, og hele vores identitet er hængt op på karrieren, spørger instruktøren. 

Hvordan man gør sig fri af noget, man selv er skabt af, er det centrale spørgsmål i WORK BITCH, der er skrevet af forfatteren Ida Marie Hede.

Forfatterens tekst kredser om "anti work-bevægelsen" og et håb om frihed fra omverdenens forventningspres – og fra os selv. 

En forestilling til udkørte

Og så er der Mette Frederiksen. På en konference i sensommeren sidste år udtalte statsministeren, at vi skal arbejde, at flere skal arbejde og gerne mere.

- Vi skal aflive den sejlivede myte, at det at gå på arbejde skal være lystbetonet, udtalte Mette Frederiksen dengang.

WORK BITCH holder statsministerens udtalelser op mod ovennævnte statistik, der ifølge pressematerialet i runde tal betyder, at 17.000 danskere hver dag året rundt er sygemeldt som følge af dårligt arbejdsmiljø.

LÆS OGSÅ: Ny rapport: Lønmodtagere med dårligt arbejdsmiljø er langt mere syge

- Forestillingen sætter spørgsmålstegn ved vores opfattelse af værdi. Vi bliver stressede, angste og ensomme af den kultur, vi har opbygget, siger Ida Marie Hede.

- Vi bliver misundelige på vores venner, når de har succes og fremmedgjorte overfor hinanden. Er vi sikre på, at det er det her, vi vil? 

- WORK BITCH er en forestilling til dig, der er fucking udkørt, og som måske er begyndt at lege med tanken om at bryde fri, siger forfatteren.

LÆS OGSÅ: Unge frygter i højere grad at gå ned med stress

Kræfterne bag præsenterer forestillingen som “en farverig, voluminøs og klistret energiudladning, der forener pop, underkastelse og oprørstrang i en guilty pleasure af en musikforestilling.” 

WORK BITCH har med forbehold for fortsat nedlukning af teatrene premiere på Teater Sort/Hvid i Københavns kødby den 21. januar, og spiller efter planen til den 12. februar 2022.

WORK BITCH
Sted: Teater Sort/Hvid, Staldgade 26-30, 1699 København V, Kødbyen
Periode: 21/1-12/2 2022, mandag-fredag Kl. 20, lørdag Kl. 17 
Sprog: Dansk
Varighed 90 min. 

Koncept: Niels Erling 
Medvirkende: Nanna Cecilie Bang, Laura Skjoldborg, Hamun Maghsodlo, Joachim Kubel
Instruktion og koreografi: Niels Erling, Gunilla Lind 
Tekst: Ida Marie Hede 
Scenografi: Lise Marie Birch 
Komposition: Rasmus Juncker 
Lysdesign: Jim Falk

GDPR