
De seneste mange års regnskaber og statslige saltvandsindsprøjtninger viser, at SAS er en skandinavisk mastodont under voldsomt pres. Det pres har også sat sit spor på ansattes vilkår. Men når det kommer til piloter og kabineansatte, er det først og fremmest os i andet led, der har mærket konsekvensen.
Vi har som piloter og kabineansatte hos SAS’ underleverandører oplevet bagsiden af medaljen i SAS, når SAS outsourcer jobs. Jobbene bliver samlet op af udenlandske arbejdsgivere fra Irland og Estland med ringe kendskab til den danske model, og vi må begynde helt forfra for at sikre en overenskomst. Vi har oplevet udenlandske vilkår og alt andet end skandinavisk ledelsesstil på allerførste parket. Tro os, det er noget andet end, hvad man oplever i SAS SK.
LÆS OGSÅ: Kabineansatte: SAS overenskomst-shopper og spiller fagforeninger ud mod hinanden
Men via benhårdt fagligt arbejde, arbejdsretssager, konfliktvarsler og selvfølgelig indgåelse af overenskomster, er vi kommet i mål. Efter flere års hårdt slid er vi og vores medlemmer i dag danskbaserede og flyver i SAS-uniform på danske løn- og arbejdsvilkår. Der er nu gode arbejdspladser hos underleverandørerne, og det kommer der også med FPUs nye aftale for de dansk-baserede SAIL-ansatte.
Vi er som underleverandører på ingen måde gået fri af coronakrisen. Vi har måttet sluge mange kameler i form af hjemsendelser, arbejdsfordelinger, midlertidige lønreduktioner, og vi har mistet rigtig mange kolleger, da vi som SAS SK selv flyver markant mindre nu end før krisen.
Alt dette er gjort for at redde så mange kolleger som muligt og for at redde vores arbejdsgivere fra truende konkurser. Vi har gjort det solidarisk, men altid med et øje på det store billede, og her har rygraden været vores overenskomster. Netop derfor er vi rigtigt tilfredse med, at SAIL nu som den sidste SAS-gren kommer ind under FPU og får en god dansk overenskomst med ordnede forhold.
LÆS OGSÅ: Får milliardlån af staten: SAS sælger danske arbejdspladser til Norge
Selskaber kan etablere sig, som de vil. Men vi faglige kan sørge for, at der er overenskomster i alle led og for alle selskaber, der ønsker at være i Danmark. Branchen er hårdt presset af en benhård konkurrence på et globaliseret marked, hvor barren konstant presses ned ad af ekstremt kyniske og enormt store spillere som Ryanair, men det nytter ikke noget at lukke øjnene for social dumping og den hårde konkurrence. Det går ikke væk af den grund, tværtimod.
SAIL-ansatte har de seneste fire år fløjet ind og ud af Danmark i SAS-uniformer og i SAS-malede fly, og de har været tilknyttet via et rekrutteringsbureau på udenlandske vilkår. En kabineansat på London-basen tjener cirka en tredjedel mindre end en gennemsnitlig dansk kabineansat. Det, synes vi ikke, er i orden, og derfor har FPU og de tillidsvalgte tegnet en overenskomst med SAS’ datterselskab SAIL, der sørger for gode, direkte overenskomstdækkede arbejdspladser på den kommende danske SAIL-base.
Aftalen sætter en kæp i hjulet på mere outsourcing på udenlandske vilkår i SAS. Det er en aftale med solidaritet mellem ung og gammel, der sikrer de samme, og til dels bedre, startlønninger end i SAS SK, og aftalen sikrer direkte ansættelser, gode pensionsvilkår og en aftale, hvor man kan få familielivet til at gå op.
Nu er det på tide, at solidariteten i SAS udvides, så den ikke kun omhandler dem i SAS SK. Vi rækker hermed hånden ud til alle ansatte i SAS, om det så er SAS SK eller de udenlandske SAIL-ansatte. Vi fortsætter vores arbejde med at sørge for, at ethvert led af SAS er overenskomstdækket, og at der ikke bliver fløjet med dårlige udenlandske vilkår i Danmark.
LÆS OGSÅ: Forargede politikere: 'I midten sidder SAS og gnider sig i hænderne'