Politikere fra de mindre fløjpartier er de mest aktive på TikTok

20210714-013240-2-1920x1306we
15 procent af de danske folketingskandidater har en profil på TikTok. Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
20. sep. 2022 13.16
Det er en lille, men letpåvirkelig vælgergruppe, politikerne kan nå på det sociale medie, siger forsker.

Danske politikere er begyndt aktivt at bruge det sociale medie TikTok op til det kommende folketingsvalg.

Det skriver Politiken.

En undersøgelse viser, at det især er politikere fra de mindre højre- og venstrefløjspartier som Frie Grønne og Liberal Alliance, der bruger mediet.

TikTok henvender sig især til unge mennesker, og ifølge internetforsker på IT-Universitetet Troels Runge, der står bag undersøgelsen, er det også den målgruppe, som politikerne forsøger at ramme på det sociale medie.

"Unge vælgere befinder sig på TikTok i et eller andet omfang, og de er ikke særlig begejstrede for at beskæftige sig med politik på gamle medier som Facebook," siger han til Politiken.

Denne vælgergruppe er relativt lille, men samtidig er det en vigtig gruppe, pointerer Jakob Linaa Jensen, der forsker i demokrati og sociale medier på Aarhus Universitet, over for Politiken. Det er nemlig de vælgere, som er i tvivl om, hvem de skal stemme på og dermed nemt kan påvirkes, forklarer forskeren.

En opgørelse frem til 13. september viser, at Frie Grønne med 52,5 procent af sine kandidater er det parti, der har flest folketingskandidater med en profil på TikTok. I bunden ligger Enhedslisten med knap fem procent af partiets kandidater, der er aktive på det sociale medie.

Ifølge Politiken har 15 procent af landets folketingskandidater en profil på TikTok.