Copenhagen Pride: Virksomheders støtte er mere velovervejet efter Chr. Hansen-sag

20220820-175125-L-1920x1280we
Efter at Chr. Hansen trak sin støtte til Copenhagen Pride, har organisationen oplevet en helt anden seriøsitet blandt de virksomheder, der nu ønsker at støtte op om sagen.

Det skabte stor mediebevågenhed, da den danske biotek-koncern Chr. Hansen tidligere i år droppede sin støtte til LGBT+-miljøet og opgav at være partner med Copenhagen Pride. Og i Farvergade i København, hvor Copenhagen Prides sekretariat har til huse, opstod der også bekymring. 

Man var chokeret over, at en så stor virksomhed ville tage en så mærkelig og forkert beslutning, lyder det fra Benjamin Hansen, der er organisatorisk forperson for Copenhagen Pride. 

LÆS OGSÅ:  Ekspert: Sådan undgår du at ende som Chr. Hansen - og passer på dine medarbejdere undervejs

Men chokket blev også blandet med en anden følelse.

“Vi følte også en vis frygt for, at andre virksomheder ville være mere tilbageholdende med at vise sig som allierede og blive partnere, fordi det ville være lettere at holde sig helt ude af debatten om LGBTI+-rettigheder,” siger han til A4 Ligestilling

På medarbejdernes side

Den frygt blev imidlertid gjort til skamme. For imens stormen mod Chr. Hansen rasede, blev Copenhagen Pride kontaktet af både eksisterende partnere og nye virksomheder, der gerne ville med på blokvognen.

“Når vi nærmer os afvikling af Copenhagen Pride Week i august, oplever vi altid en strøm af virksomheder, der henvender sig om sommeren og gerne vil være med til paraden," fortæller Benjamin Hansen. 

Men i år var det anderledes. Henvendelserne var langt mere velovervejede.

“Mange virksomheder nævnte eksplicit sagen om Chr. Hansen. De havde fulgt sagen og set reaktionerne, og derfor ville de sikre sig, at de var på den rigtige side af debatten, nemlig på medarbejdernes,” siger Benjamin Hansen. 

Skærpede krav til Pride og partnere

Tidligere i år besluttede Copenhagen Pride, at man i fremtiden vil stille større krav til sine partnere, og organisationen har opdateret sine etiske retningslinjer. 

"Vi vil gerne gøre det tydeligt, at partnerskaberne er samarbejder, der gør begge parter bedre. Det skal ikke bare være sådan, at man kan bidrage økonomisk og høste opmærksomhed. Det kommer måske til at betyde, at vi skal opsøge nye partnere samt at gamle samarbejder skal udvikles," lød det dengang.

Ifølge Benjamin Hansen skyldes det blandt andet, at kravene - både til priden selv og til dens partnere - er blevet skærpet: Det er ikke længere nok kun at have en diversitetspolitik og erklære støtte til LGBT+-miljøet. 

Eksempelvis måtte WorldPride i 2021 droppe sit samarbejde med fødevaregiganten Nestlé, der er blevet beskyldt for brud på menneskerettigheder, miljøforurening, opkøb af verdens vandreserver og børnearbejde.