Producent tager sag om Sara Omar-film til landsretten: Der bliver ikke taget hensyn til instruktørens rettigheder

20220329123101723_1000
Komikeren Omar Marzouk og instruktør Mohammed Parwani har valgt at kære byrettens afgørelse, som forbyder dem at offentliggøre deres dokumentar om forfatteren Sara Omar. Sagen skal derfor for landsretten. (Arkivfoto) Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Afgørelsen om at forhindre optagelser af forfatteren Sara Omar i at blive vist kæres til landsretten.

Komikeren Omar Marzouk og instruktør Mohammad Parwani fik i februar forbud mod at offentliggøre og viderebringe lyd- og billedoptagelser fra deres dokumentarprojekt om forfatteren Sara Omar.

Og det er de så utilfredse med, at de har valgt at kære Retten på Frederiksbergs afgørelse til landsretten. Det oplyser Omar Marzouks advokat Tyge Trier.

- Der er kæret, fordi vi er uenige i den beskrivelse, der er af filmen og forløbet fra 2018 til 2020. Vi har væsentligt ekstra materiale, som kommer frem i landsretten, herunder materiale udleveret fra Københavns Politi, siger Tyge Trier.

Sara Omars advokat, Erik Nyborg, tager det med oprejst pande.

- Det er enhvers ret at appellere en afgørelse. Men efter vores opfattelse har Retten på Frederiksberg truffet den rigtige beslutning og forstået, at sagen ikke handler om ytringsfrihed. Men i stedet når frem til, at sagen skal afgøres på fortolkning af aftaler, siger han.

Stridens kerne handler om timevis af optagelser af Sara Omar i kølvandet på udgivelsen af hendes roman "Dødevaskeren" foretaget af Mohammad Parwani - også kendt som Manyar Parwani.

Omar Marzouk har fungeret som producent på filmen.

Men den 28. februar slog Retten på Frederiksberg fast, at de to mænd forbydes at offentliggøre eller viderebringe de optagelser af Sara Omar, mod at hun senest den 7. marts 2022 stillede en sikkerhed på 250.000 kroner.

Advokat Tyge Trier oplyser, at de er uenige i den juridiske vurdering af sagen.

- Blandt andet fordi der ikke bliver taget hensyn til de rettigheder, som instruktøren og hans bagland har, siger han og tilføjer:

- Hvordan det i praksis foregår i Danmark, når der arbejdes med produktion af dokumentarfilm, herunder hvilke rettigheder den medvirkende har og ikke har, før filmen er redigeret og klippet.

Fra begyndelsen af 2018 og cirka halvandet år frem foretog Parwani timevis af film- og lydoptagelser af Sara Omar. Planen var at lave en dokumentar om den kvindelige forfatter.

Men dokumentaren blev ikke færdig, og projektet lukkede i sommeren 2019.

To år senere lød det så fra Parwani og Marzouk, at de havde åbnet projektet igen.

Denne gang handlede det dog ikke om Sara Omars tid efter udgivelsen af bestselleren "Dødevaskeren". I stedet skulle det handle om Sara Omars troværdighed - eller mangel på samme.

/ritzau/

GDPR