Medarbejdere har fået nok: Fortæller om hjerteskærende oplevelser i ambulancer og på vagtcentral

emil_moll
Ambulanceredderen Emil Moll Staunsager fortæller om voldsomt arbejdspres blandt redderne. Foto: Privatfoto
Region Hovedstadens ambulancereddere og vagtcentral er hårdt presset, skriver medier. Nu tager medarbejdere bladet fra munden.

Både ambulanceredderne og vagtcentralen i Region Hovedstaden er ramt af et opslidende arbejdsmiljø, der går ud over patientsikkerheden.

Redderne oplever et stigende arbejdspres, fordi de mangler kolleger. Det fortæller redderen Emil Moll Staunsager, der står frem i TV 2 Lorry.

- Jeg er utroligt mentalt presset for tiden, for jeg ved, at jeg går ind til en hård vagt med ingen hvile, og vi oplever mange hårde ting, som skal bearbejdes, men det er der ikke overskud til, og når der ikke er pause eller hvile, så det er hårdt, fortæller Emil Moll Staunsager.

Han forklarer, at han nogle gange ikke har lyst til at tage telefonen, fordi han frygter at blive kaldt på arbejde.

Hovedstadens beredskab mangler aktuelt mellem 25 og 30 reddere, og i fremtiden forventer reddernes faglige klub, der hører under fagforbundet FOA, at situationen vil blive endnu værre.

Faktisk vil der mangle 180-200 ambulancereddere i Region Hovedstaden i fremtiden, viser beregninger fra den faglige klub ifølge TV 2 Lorry. Emil Moll Staunsager overvejer at forlade faget, og det samme gør mange af hans kolleger.

Arbejdspresset er da også det store samtaleemne på jobbet. Han siger til TV 2 Lorry, at han frygter, at folk kommer til at dø på gaden, hvis ikke man gør noget ved problemet.


Foto: Nikolai Linares/Ritzau Scanpix

Mistede opkald på vagtcentral

Det er ikke bare ambulanceredderne, der for tiden oplever et hårdt arbejdsmiljø.

Fredag står 30 medarbejdere i Region Hovedstadens 112-vagtcentral frem i Berlingske og fortæller, at de mister opkald på 112, fordi telefonlinjerne er overbelastede.

En medarbejder på vagtcentralen fortæller om en episode, hvor en kvindes mand faldt om med hjertestop. Hun kunne ikke komme igennem til 112.

- Hun stod alene med sine børn og en livløs mand og havde forgæves forsøgt at komme igennem til os og få hjælp. Der var ikke sendt en ambulance, fortæller medarbejderen til Berlingske.

Chef: Dybt beklageligt

Ifølge Berlingske, der igennem tre måneder har fået medarbejderne til at indsamle dokumentation om mistede opkald, viser tallene, at tusindvis af opkald mistes.

Tal for 29 døgn de seneste tre måneder viser, at der var mindst 2482 mistede opkald.

Alene i første uge af september var der minimum 600 mistede opkald, skriver Berlingske.

Adspurgt om, hvorvidt ledelsen har gjort nok for at løse problemet, svarer vagtcentralchef Preben Hansen følgende:

- Jeg har svært ved at se, hvad vi skulle have gjort yderligere. Jeg synes, at det er dybt beklageligt, at vi er havnet i den her situation. Jeg kan ikke fremskaffe nok kvalificerede medarbejdere, siger vagtcentral-chefen til Berlingske.

GDPR