Rollemodeller: Vi gør det, fordi vi selv manglede det

rollemodell3
Frederik og Amanda, begge 24, er rollemodeller for erhvervsskolerne. Foto: Privatfoto
- Man kan se håbet og gejsten i øjnene, fortæller 24-årige Amanda om sit arbejde med at fortælle folkeskoleeleverne om muligheden for en erhvervsuddannelse. 

I går mandag blev en bred skare af Folketingets partier enige om at forlænge og udvide ordningen med rollemodeller på erhvervsskolerne. 

Det glæder to rollemodeller, A4 har talt med. De manglede nemlig selv sådan en vejledning, da de skulle finde ud af fremtiden efter folkeskolen. 

LÆS OGSÅ: Dobbelt så mange rollemodeller på erhvervsskolerne

- Jeg var selv meget i tvivl om, hvad jeg skulle. Det er megavigtigt at oplyse de unge om, hvilke muligheder de har, så de ikke går og tror, at det kun er gymnasiet der er en mulighed. Gymnasiet var nemlig den vej, jeg troede, var den eneste rigtige, fortæller 24-årige Amanda Kyed Andersen, der i dag er uddannet frisør. 

Håbet og gejsten i øjnene

Arbejdet som rollemodel består i at tage ud til de ældste klasser i folkeskolerne og fortælle om muligheden for at gå på en erhvervsskole. Og det er vigtigt i en tid, hvor flere og flere unge vælger gymnasievejen, og hvor prognoser viser, at vi i fremtiden kommer til at mangle mange faglærte.

De lever næsten sådan helt op. Man kan se håbet og gejsten i øjnene, når de får øjnene op for, at der er andre veje
Amanda Kyed Andersen, rollemodel

- Gymnasiet var det eneste, jeg kendte til, men hvis jeg havde mødt nogen, der fortalte, at man faktisk også kan blive til noget andet, så tror jeg helt sikkert, jeg havde valgt anderledes fra starten af, siger Amanda Kyed Andersen, der selv startede på gymnasiet, før hun fandt ud af, at en erhvervsuddannelse var det rigtige for hende. 

Og eleverne tager godt imod det, når rollemodellerne er rundt på folkeskolerne, fortæller Frederik Kehlet, der er mediegrafikerelev og rollemodel i Fredericia. 

- Min overordnede oplevelse er, at de her folkeskole- og efterskoleelever er super interesserede og kommer med mange gode og dybe spørgsmål, fortæller han.

- De lever næsten sådan helt op. Man kan se håbet og gejsten i øjnene, når de får øjnene op for, at der er andre veje, supplerer Amanda Kyed Andersen. 

Projektet får nyt liv

Eleverne får også rig mulighed for at stille rollemodellerne spørgsmål. Frederik Kehlet fortæller, at den økonomiske gevinst ved en erhvervsuddannelse har stor interesse, da elevlønnen kan være dobbelt så høj som en udeboende SU.

- Der er mange, der har spørgsmål om løn, og det er fedt at kunne svare på de spørgsmål eleverne har, især fordi det ofte er spørgsmål, kun vi kan svare på, forklarer Frederik Kehlet.

Erhverskolernes ElevOrganisations projekt med rollemodeller stod til at stoppe til sommeren 2022.

Men efter evalueringen af projektet viste, at det har haft stor succes, valgte Eud-aftalekredsen at forlænge levetiden frem til 2026. Der er derfor sat 21 millioner kroner yderligere af til projektet, og antallet af rollemodeller forventes fordoblet med den nye aftale.

GDPR