Ansatte reagerer på SAS-udmelding: - Det er svært at danse tango med nogen, der lige har brækket ens ben

20150105-163231-3-1920x1421we
573 SAS-kabineansatte tog imod en ulønnet orlov i stedet for en fyreseddel, da corona lammede flytrafikken. (Arkivfoto) Foto: Simon Læssøe/Ritzau Scanpix
Både piloter og kabineansatte vil have SAS til at leve op til eksisterende aftaler, før de er klar til at forhandle om eventuelle besparelser.

- Det er svært at danse tango med nogen, der lige har brækket ens ben.

Sådan lyder det fra Christa Ceré, der er formand for Cabin Attendants Union (CAU), der repræsenterer godt 1.000 danske SAS-stewarder og stewardesser.

Reaktionen kommer, efter SAS-topchef Anko van der Werff i et interview med erhvervsmediet Finans fortæller, at de ansattes fagforeninger vil blive indkaldt til forhandlinger med henblik på at sikre 'fleksibilitet, effektiviseringer og lavere omkostninger'.

LÆS OGSÅ: SAS skal spare og indkalder ansatte til forhandlinger: - Vi kæmper for at overleve

- Det kræver forståelse og vilje hos alle, og forhandlingerne har et formål. SAS skal være konkurrencedygtige, så vi kan overleve, vokse og dermed skabe jobs. Jeg ønsker at gøre dette med fagforeningerne, men der skal to til tango, siger Anko van der Werff til Finans.

SAS løber fra aftale

Hos CAU har man endnu ikke modtaget en indkaldelse til forhandlinger fra SAS. 

- Det er klart, at hvis de kalder til forhandlinger møder vi op, men det er lidt svært at lave en aftale med en forhandlingspart, der løber fra tidligere indgåede aftaler, siger Christa Ceré og understreger, at forhandlinger og aftaler kræver tillid.

Hun henviser til, at 573 SAS-kabineansatte tog imod en ulønnet orlov i stedet for en fyreseddel, da corona lammede flytrafikken. SAS sparede dengang cirka 100 millioner i fratrædelseslønninger og godtgørelser, og de SAS-ansatte kunne beholde uniformen og skulle ikke søge deres egne job, når flytrafikken gik i luften.

Men nu er SAS løbet fra sin del af aftalen, mener CAU. Den danske flygigant har nemlig tilbudt de ansatte, at de kan søge et job med ringere vilkår i et af deres to nyoprettede datterselskaber SAS Connect og SAS Link, men den danske flygigant vil ikke love dem noget. Noget A4 Overenskomst tidligere har beskrevet.

LÆS OGSÅ: Ansatte gik på ulønnet orlov for at hjælpe: Nu løber SAS fra aftale

- Så længe vi trues med outsourcing og bemandingsselskaber, og vore kolleger på orlov ikke bliver tilbagekaldt som aftalt, så mener vi, at det bliver svært at opnå et resultat ved forhandlingsbordet, siger Christa Ceré. 

Samme melding kommer fra formand for Dansk Pilotforening, Henrik Thyregod, der heller ikke har modtaget en indkaldelse fra SAS. 

- Hvis vi var blevet indkaldt, så ville vi gerne tale om outsourcing. At man overholder de indgåede aftaler og genansætter de opsagte medarbejdere i stedet for at oprette nye selskaber for at omgå vores overenskomster, siger han.

Piloterne mener, at de havde en aftale med SAS om, at opsagte medarbejdere kunne vende tilbage til jobbet inden for fem år. Men med oprettelsen af de nye datterselskaber, forsøger SAS ifølge piloterne at slippe udenom. Fagforeningen har derfor indbragt sagen for Arbejdsretten.

Har tilbudt midlertidige besparelser

CAU-formand Christa Ceré peger på, at de ansatte tidligere har forsøgt at forhandle med SAS uden held.

- Vi kan godt se, at der er en krise, og vi vil gerne hjælpe. Men kun midlertidigt. Vores erfaring er, at hvis vi leverer varige ændringer, får vi aldrig noget igen. Heller ikke, når det går godt for SAS, siger hun. 

LÆS OGSÅ: Søren føler sig svigtet af sin arbejdsgiver SAS: - Som at få en kniv i ryggen

Hun peger samtidig på, at andre flyselskaber som Norwegian, Jettime og Ryanair godt har kunnet lande aftaler om midlertidige besparelser med deres ansatte.

- Vi var villige til at tale om midlertidige besparelser. Men vi nåede aldrig at drøfte på hvilke områder. Det var SAS slet ikke interesset i at tale om, og de valgte at afslutte de sidste forhandlinger, vi havde, i marts, siger Christa Ceré.

I et skriftligt svar til A4 skriver SAS' danske pressechef, Alexandra Lindgren Kaoukji: 

'Disse forhandlinger ligger uden for de sædvanlige forhandlinger næste år. SAS er nødt til at foretage radikale ændringer for at øge den produktivitet og effektivitet i forretningen, der er nødvendig for, at selskabet kan konkurrere på det nye og strukturelt ændrede luftfartsmarked, som vi nu ser dukke op efter pandemien. Vi taler nu med de berørte parter om de nøjagtige detaljer omkring den her dialog og de næste trin i processen.'

GDPR