Signalement af den gode TR: - Er der altid, når det brænder på

20150626-153220-1-1920x1324we
Stor omsorg er en af de ting, der bliver sat pris på, når kollegerne nominerer lige netop deres tillidsrepræsentant til titlen som Årets TR. (Arkivfoto) Foto: Mathias Løvgreen Bojesen/Ritzau Scanpix
Flere egenskaber går igen, når kolleger indstiller deres tillidsrepræsentant til titlen som Årets TR 2021.

Mennesker er ikke ens, og det er tillidsrepræsentanter heller ikke. 

Alligevel er der en del ord og beskrivelser, der går igen, når kolleger indstiller lige netop deres tillidsrepræsentant til prisen som Årets TR 2021.

LÆS OGSÅ: 275 har indstillet sin TR i kampen om hæderstitel og 25.000 kroner

Over 300 har indtil nu valgt at sende en indstilling, og dermed kan vi se nogle gengangere blandt de kvaliteter, der kendetegner en god TR.

Mange fremhæver deres tillidsrepræsentants evne til at vise omsorg.

'Hun er der når man har brug for hende - også når man ikke selv ved det,' lyder det i en beskrivelse, mens en anden skriver 'hun tænker altid på os andre først'.

Beskrivelser som 'en klippe i hverdagen', 'har altid vores ryg' og 'er der, når det brænder på' går også igen i forskellige varianter. 

En nøgleposition for det gode samarbejde

Det er en jury betående af 3F-tillidsrepræsentant Nicolai Bentsen, BUPL-formand Elisa Rimpler, FOA-formand Mona Striib, næstformand i Dansk Metal René Nielsen, HK-tillidsrepræsentant Susanne Bahne Hansen samt adm. direktør i PensionDanmark Torben Möger Pedersen, der skal afgøre, hvem der løber med titlen som Årets TR, når prisen uddeles i DR Koncerthuset den 25. november. 

Og de vil opleve, at mange kolleger også sætter stor pris på tillidsrepræsentantens evne til at samarbejde med ledelsen og deres store bidrag til at skabe et godt arbejdsklima.

En god TR er en, der faktisk formår at skabe et samarbejdede klima
Camilla Raymond, erhvervspsykolog

Og faktisk er det den allervigtigste egenskab hos en god TR, hvis man spørger erhvervspsykolog hos konsulentfirmaet Organisation Camilla Raymond. 

- En god TR er én, der faktisk formår at skabe et samarbejdede klima og en god løbende dialog mellem ledelse og medarbejdere og som ikke er konfliktoptrappende, siger erhvervspsykologen, der ofte kommer ud på arbejdspladser, hvor konflikter mellem medarbejdere og ledelse er gået i hårdknude.

Artiklen fortsætter under faktaboksen

Skal din tillidsrepræsentant løbe med guldet?

A4 Overenskomst hylder Danmarks tillidsrepræsentanter ved at kåre Årets TR 2021.

Vi hylder de mennesker, der har båret kollegerne gennem en svær tid med corona­krise og vist lidt ekstra overskud. Fortjener din TR en hyldest? Er hun den, der skaber tryghed og tillid med et skulderklap? Ham, der skaber ro, når rygterne om fyringer breder sig?

Fortæl os deres historie og indstil dem til prisen som årets TR 2021. Alle kan indstille en tillidsrepræsentant på a4tr.dk. Indstillingen skal ske senest den 30. september 2021.

Vinderen kåres til den store prisfest den 25. november 2021 i DR Byen.

Vi opdaterer løbende listen over de indstillede tillidsrepræsentanter på a4tr.dk og på Facebook.

Fra oktober præsenterer vi ugentligt et portræt af en nomineret tillidsrepræsentant.

Derfor er hendes udgangspunkt for at vurdere, hvad der udgør en god TR, ofte også et andet end kollegerne ude på arbejdspladserne, understreger hun.

- Jeg møder desværre nogle gange tillidsrepræsentanter, som tænker, at deres berettigelse ligger i konflikter. Når jeg kigger på, hvad en god arbejdsplads er, så er det der, hvor der er et godt samarbejdende klima. Det er typisk der, hvor der er god trivsel. Og det kan en TR gøre rigtig meget for. Der har TR en nøgleposition. Fordi de ofte får indsigt og viden om, hvad der foregår på ledelsessiden. Og de rigtig dygtige TR’er kan hæve sig over deres egne interesser og kigge på arbejdspladsen på et organisatorisk plan, siger Camilla Raymond.

Kan råbe ledelsen op

Kigger man på indstillingerne til 'Årets TR' ser det ud til, at mange kolleger også sætter stor pris på en tillidsrepræsentant, der ikke er bange for at sige sin mening og er klar til at råbe ledelsen op.

'Hun går forrest, når det handler om vores vilkår og accepterer ikke et nej', lyder det eksempelvis i en beskrivelse.

Men det er altså ikke altid ensbetydende med godt TR-arbejde, mener Camilla Raymond.

- Det kan jeg godt forstå, at man kan mene, er en god TR. Men en TR kan godt komme til, ud fra de bedste intentioner, at være konfliktskabende. En god TR er sådan en, der opfanger det, når medarbejdere er utilfredse og bruger det til at få en god dialog i gang med ledelsen, siger hun.

Og så lægger mange også vægt på tillidsrepræsentanternes evne til at forklare komplicerede ting og svare på praktiske spørgsmål om alt fra ferie til overenskomst. Og det er også essentielt, mener Camilla Raymond. 

- Det er utrolig vigtigt, for det kan være meget svært at forstå. Og der kan det være rigtig godt med en TR, der har styr på sine ting, og kan formidle selv de mest komplicerede regler og retningslinjer til kollegerne, siger hun.

Kandidatindstillingen løber måneden ud. 

Indstil din tillidsrepræsentant til den prestigefyldte pris her

Vi opdaterer løbende listen over alle indstillede, som du kan følge her

GDPR