Slumlejr-sag: Chauffører lægger afstand til Kurt Beier-direktørs forklaring

Tre filippinske chauffører fra slumlejren i Padborg, der kørte lastbil for Kurt Beier Transport A/S, er rystede over, hvad direktøren for firmaet har forklaret 12. maj i vidneskranken i retten i Sønderborg. Det skriver Fagbladet 3F.
46-årige Karsten Beier sagde under vidneansvar blandt andet, at han overhovedet ikke har udnyttet chaufførerne. Og at husning, løn og forholdene i Padborg var rimelige.
Men at firmaet dog skulle have været meget bedre med rengøringen, selv om chaufførerne skulle stå for rengøringen af beboelsescontainerne.
LÆS OGSÅ: Kommune: Beier-firma lod bevidst chauffører bo ulovligt i slumlejr
Karsten Beier forklarede også i retten, at det er hans opfattelse, at mange af chaufførerne gerne ville have arbejdet videre i stedet for at komme under Center mod Menneskehandels beskyttelse imod virksomheden.
- De var grædefærdige. De ville gerne arbejde, og vi ville gerne have beholdt dem, sagde direktøren blandt andet.
Den filippinske chauffør Dhon Acilles Flores er en af de 26 filippinske chauffører, som retssagen drejer sig om. Han er ikke talsmand for chaufførerne, og udtaler sig derfor på egne vegne. Han genkender ikke Karsten Beiers forklaring.
- Vi blev reddet ud af slumlejren af Center mod Menneskehandel, og det var vi glade for. Forholdene var forfærdelige, og det protesterede vi jo imod. Vi græd ikke, og jeg ville aldrig tilbage og arbejde hos Kurt Beier Transport A/S, siger han.
Dhon Acilles Flores gjorde selv rent i beboelsescontainerne sammen med andre chauffører, men det var en håbløs opgave, fortæller han.
- De var møgbeskidte og ulækre, da vi ankom, siger Dhon Acilles Flores, der aldrig glemmer ankomsten til Padborg via Polen.
- Vi ankom til Koszalin i Polen fra Filippinerne klokken fire om morgenen, men der var ingen til at modtage os før sidst på formiddagen, så vi ventede i uvished. Vi endte med at bo i en måned i containere i Polen, før vi blev kørt til Padborg, hvor vi var blevet stillet gode forhold og anstændige boligforhold i udsigt. Det holdt os oppe, husker han.
Chokket var derfor stort, da de i minibus fra Polen trillede ind gennem pigtrådsporten hos Kurt Beier Transport A/S i Padborg og så slumlejren, hvor de skulle bo, forklarer Dhon Acilles Flores.
Artiklen fortsætter under billedet
Det var en håbløs opgave at gøre rent i beboelsescontainerne, fortæller filippinsk chauffør. Foto: Privat/Fagbladet 3F
- Det var møgbeskidt og forfærdeligt, og overhovedet ikke det, vi var blevet lovet. Men hvad skulle vi gøre, siger chaufføren, der vendte tilbage til Filippinerne i oktober 2019.
Den filippinske chauffør Glen Mojica, som også er blandt de 26 chauffører, understreger, at han ikke havde lyst til at komme tilbage og arbejde for Beier-koncernen.
- Han udnyttede os med en løn på kun 1.060 euro om måneden. Det er uretfærdigt og ikke nok til at forsørge mig og min familie. Karsten Beier er ligeglad med asiatiske chauffører, siger Glen Mojica.
Glen Mojica fortæller, at Kurt Beier Transport A/S bad chaufførerne om ikke tage nogen billeder eller videoer inde fra lejren og lægge på Facebook eller andre medier.
- De ville ikke have udstillet deres aktiviteter, hverken indenfor eller udenfor, fordi de vil skjule forholdene, siger han.
Filippineren slår også fast, at forholdene og indkvarteringen i slumlejren ikke var i orden.
- Da jeg blev ansat, lovede Kurt Beier Transport A/S mig en passende bolig, men hvad skete der? Vi sov i lastbilanhængere og lavede mad ved siden af lastbilen i temperaturer på frysepunktet uden at være beskyttet for den stærke vind, siger Glen Mojica.
Direktør har en anden opfattelse
Karsten Beier havde en noget anderledes opfattelse af kvaliteten af køkkenfaciliteterne, da han afgav forklaring i retten i sidste uge.
- Chaufførerne har jo stole, borde og gasblus i bilen, og de vil hellere lave mad over gasblus end spise på restaurant, og de boede også på hoteller rundt i Europa, når de havde fri, forklarede Karsten Beier.
Netop madlavning i sne og kulde er også noget af det, som den filippinske chauffør Severino Rio Loquias har som et af de hårde minder fra tiden i slumlejren i Padborg.
- Der er så mange beviser på de ringe forhold for alle os chauffører. Noget af det har endda været vist på dansk tv. Jeg boede selv i en container uden varme og lavede mad udendøre i sne og kulde, siger Severino Rio Loquias.
Et tilbud fra Kurt Beier Transport A/S i begyndelsen af november 2018 få dage efter en politirazzia, hvor filippinerne blev reddet ud af lejren i Padborg, understøtter ikke umiddelbart Karsten Beiers forklaring i retten om, at chaufførerne gerne ville arbejde videre for koncernen.
De 26 chauffører var på det tidspunkt taget under beskyttelse af Center mod Menneskehandel og placeret på en hemmelig adresse i Sønderjylland.
Tilbuddet til chaufførerne lød på bedre boforhold og en stigning i månedslønnen fra de oprindelige 1.060 euro til 1.300 euro til de chauffører, der straks på ny ville køre for Beier-koncernen. Ingen af de 26 chauffører tog imod tilbuddet.
En af dem, der afviste tilbuddet, er de filippinske chauffører Reynante Arceo. Få dage efter, at han blev reddet ud af Kurt Beiers slumlejr, sagde han i november 2018 til Fagbladet 3F:
- Vi blev ikke behandlet som mennesker. De behandlede os som dyr i et bur.
Trods mange forsøg, siden slumlejren blev afsløret i 2018, er det endnu ikke lykkedes Fagbladet 3F at få en kommentar på telefonen eller et interview med direktør Karsten Beier.
Derfor har Fagbladet 3F forelagt Beier chaufførernes kritik og en række spørgsmål på skrift i en pause i retssagen i Sønderborg. Efter at have set kritikken afviser han at svare.
- Vi har ingen kommentarer, så længe sagen er verserende, siger Karsten Beier.
Dommeren i Retten i Sønderborg har flere gange oplyst, at ingen af chaufførerne i sagen er blevet indkaldt som vidner.