Søren føler sig svigtet af sin arbejdsgiver SAS: - Som at få en kniv i ryggen

image0__1_
- Jeg har ingen tillid til SAS mere. Og min loyalitet er helt væk, siger Søren Pultz. Foto: Privat
Søren Pultz har været på ulønnet orlov under coronakrisen for at hjælpe sin arbejdsgiver, SAS. Nu har han og kolleger fået et tilbud, som forarger ham dybt.

- Hvordan kan SAS' ledelse sig selv i øjnene?

Spørgsmålet kommer fra Søren Pultz.

Den 41-årige steward valgte sammen med 572 andre SAS-kabineansatte i juni 2020 at tage imod en ulønnet orlov i to år, da coronakrisen lammede hele verdens flytrafik. 

LÆS OGSÅ: Ansatte gik på ulønnet orlov for at hjælpe: Nu løber SAS fra aftale

- Håbet var, at vi ville have et job at vende tilbage til, når coronaen var overstået. Men det var i lige så høj grad for at hjælpe SAS, så de ikke skulle betale millioner af kroner i fratrædelse. Vi ville jo gerne hjælpe vores arbejdsgiver, siger Søren Pultz.

Derfor kom det også som et chok for ham og flere kolleger, da SAS for nyligt meddelte dem, at de kunne søge job i et af de to datterselskaber SAS Connect eller SAS Link. Her vil de blive ansat på en overenskomst med væsentligt dårligere vilkår. Samtidig er de ikke garanteret en stilling. Bliver de ansat i et af datterselskaberne, skal de opsige deres oprindelige stilling og dermed frasige sig den anciennitet og de vilkår, de tidligere har haft.

Og det forarger Søren Pultz.

- Er det takken, vi får for at hjælpe vores arbejdsgiver? Vi føler, at vi bliver skubbet ud over en klippekant med en kæmpe kniv i ryggen, siger han. 

Loyaliteten er forsvundet

A4 har tidligere talt med Søren Pultz om at miste jobbet i SAS, som ellers var hans drømmejob. Dengang var han meget loyal over for sin arbejdsgiver og glædede sig til at komme tilbage. Sådan har han det ikke længere. Tværtimod.

LÆS OGSÅ: Søren mistede sit drømmejob i SAS: 'Man slipper ikke livet i luften'

- Jeg kunne ikke finde på at søge min egen stilling. Det er så uværdigt. Jeg har ingen tillid til SAS mere. Og min loyalitet er helt væk, siger Søren Pultz, der i dag har fået et nyt arbejde uden for luftfart, han er glad for.

Han er dog rasende over SAS' måde at håndtere sagen på.

- Det handler om måden, tingene bliver gjort på. Vi får følelsen af, at vi ikke er noget værd. Jeg synes, at vi bliver behandlet så uanstændigt og så usselt, siger Søren Pultz.

Har skrevet til ledelsen

Han havde gerne set, at SAS havde givet de ansatte på orlov fortrinsret til de nye stillinger. Også selvom det er på dårligere vilkår.

- Så havde de givet folk et valg. De kunne have sagt 'I bliver tilbudt en plads først, fordi I er ansat i forvejen, vi vil gerne have de bedste med. Det her er vilkårene, take it or leave it.' Hvis de bare havde gjort det. Så havde man ikke følt sig så lidt værdsat.

Den tidligere steward har skrevet en mail direkte til SAS' danske koncerndirektør og luftet sine frustrationer:

'Jeg er ked af at sige det, men jeg har ikke ord for, hvad jeg mener om jeres opførsel overfor jeres ansatte. Utilstedelig, usmagelig og dybt dybt illoyalt er nok noget nær det nærmeste, jeg kan komme', lyder det blandt andet i brevet stilet til Simon Pauck Hansen og den øvrige ledelse i SAS. Indtil videre har han ikke fået noget svar.

LÆS OGSÅ: Søren var steward i 16 år: 'Der er et liv uden for luftfart'

A4 har forelagt SAS kritikken fra Søren Pultz og hans fagforening CAU. I et skriftligt svar til A4 skriver SAS' fungerende danske pressechef, Alexandra Lindgren Kaoukji:

'Pandemien har ramt luftfarten særligt hårdt, så selvfølgelig kan vi forstå, at der er frustrationer og utilfredshed. Men alle, som har kompetencer og er kvalificeret til at arbejde i SAS, skal naturligvis have retten til at søge et job hos SAS. Det gælder personer, som har været på orlov, men det gælder også alle andre.'