Handicapstøtte til studerende med psykisk sygdom tredoblet på 10 år

20161230-105608-2-1920x1281we
Foto: Ólafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix
Økonomisk støtte til unge med handicap kan være afgørende for, at de gennemfører deres uddannelse, lyder det fra handicaporganisation.

Flere studerende, der kæmper med psykiske udfordringer, får ekstra økonomisk støtte ved siden af deres SU.

Det viser tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriet, som Kristeligt Dagblad har fået adgang til.

I 2010 modtog lige knap 1.800 studerende handicap-tillæg til deres SU. I 2020 var det tal steget til 6.945, hvilket er mere end en tredobling af antallet af støttemodtagere.

LÆS OGSÅ: Debatten raser om jobcentrenes fremtid: Ansat beskriver en 'uskøn kampagne' mod dem

Thorkild Olesen, formand for Danske Handicaporganisationer, kalder udviklingen meget positiv.

- Handicaptillægget medvirker til, at nogle studerende med handicap kan undgå at presse sig selv alt for meget i et studiejob, og i stedet prioritere energi og ressourcer på at gennemføre studiet og stadig have mulighed for at betale huslejen, siger han til Kristeligt Dagblad.

Samtidig peger han på, at det vil være gavnligt for samfundsøkonomien, at flere unge med handicap bliver uddannede.

Stigning i støtte kan skyldes flere diagnoser

Bo Rump, afdelingsleder ved Studenterrådgivning for socialpædagogisk støtte, forklarer, at grunden til stigningen formodentlig skal findes i det faktum, at flere unge i dag får en diagnose.

- Man vil gerne behandle tidligere, og man er blevet mere opmærksom på psykiske udfordringer. Samtidig er vores uddannelsessystem blevet bedre til at føre folk med psykisk funktionsnedsættelse igennem ungdomsuddannelserne og ind på videregående- og erhvervsuddannelser, siger afdelingslederen.

Bo Rump påpeger, at det kan være afgørende for, at studerende gennemfører deres uddannelse:

- Via støtten kan vi sikre, at de her studerende ikke skal være bange for, om de har penge til bøger eller et sted at bo. Det betyder, at de kan koncentrere sig om at gennemføre studiet og blive selvforsørgende, og det er alt andet lige en gevinst, både for det enkelte menneske og samfundet som helhed.

Handler i blinde

Anders Holm er forskningsleder ved Rockwoolfonden og har forsket i social arv og siddet i regerings ekspertudvalg for SU.

Han peger på, at der mangler forskning på området.

- Vi ved, at studerende med en udsat social baggrund bliver ansporet til at få en uddannelse, når de tildeles stipendier. Men vi ved sådan set ikke, om det samme er tilfældet, når det kommer til mennesker med psykisk funktionsnedsættelse. Vi handler, så at sige, i blinde på det her område, siger han.

Der er på den anden side heller ikke forskning, der peger på det modsatte, fortæller han.

GDPR