Udvalg sender Intervare-sagen videre: - Uskønt håndteret

20210914-123409-4-1920x1280we
Socialborgmester Mia Nyegaard (RV). Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Socialudvalget i Københavns Kommune valgte onsdag at sende diskussionen om samarbejdet med Intervare videre til borgerrepræsentationen.

Alle øjne er rettet mod Københavns Kommune.

I hvert fald alle øjne, der sidder i hovederne på mennesker, der har en indkøbsaftale med Intervare eller datterselskabet nemlig.com.

Hovedstadskommunen er nemlig i gang med en langstrakt og kompleks strid med Intervare, som kan sætte kursen for mange andres håndtering af firmaet, og det seneste kapitel i den saga blev skrevet onsdag aften.

Her var der møde i Socialudvalget, som er et af to udvalg i kommunen, der har aftaler med Intervare om levering af dagligvarer til kommunens borgere.

Uskønt håndteret

Tidligere på ugen besluttede det andet udvalg, Sundheds- og Omsorgsudvalget, at man gerne vil fortsætte samarbejdet, men under betingelse af, at Intervare retter op på problemer med ansættelse af enkeltmandsvirksomheder, og i øvrigt med dagbøder, indtil firmaet efterbetaler sine chauffører.

LÆS OGSÅ: Trods overborgmesters klare opfordring: Nemlig-selskab får endnu en chance

Det var en model, Socialudvalget kunne have valgt at kopiere, men sådan skulle det ikke gå.

Socialforvaltningen oplyser til A4 Arbejdsmiljø, at udvalget i stedet valgte at opgive sin behandling af sagen og overgive den til den samlede borgerrepræsentation, som skal behandle sagen den 7. oktober.

Socialborgmester Mia Nyegaard (RV) siger til Politiken, at hun stoppede forhandlingerne af hensyn til de mere end 2.000 ældre og udsatte københavnere, der er afhængige af at få leveret dagligvarer.

- Denne her sag har været utrolig uskønt håndteret. Jeg tror, der har været alt for mange bombastiske udtalelser i pressen frem for seriøse forsøg på at finde holdbare løsninger. Det er, som om man helt har glemt de mennesker, det handler om, siger hun og understreger, at "sagen er så principiel, at den hører hjemme i borgerrepræsentationen".

GDPR