Unge kommer direkte fra gymnasiet og varetager job som lærere:
Børnene bliver taberne

20210825-165309-L-1920x1131we
I 2030 vil der mangle 13.000 lærere, viser en Damvad Analytics-analyse.  Foto: Mikkel Berg Pedersen/Freelance/Ritzau Scanpix
18. okt. 2021 06.15
Andelen af ikke-læreruddannede i kommunale lærerstillinger er steget fra 10,3 procent i 2012 til 18,1 procent i 2019. Det er risiko for, at børnene ikke lærer det, de skal, når de ikke har uddannede lærere, mener Gordon Ørskov Madsen, der er Danmarks Lærerforenings formand.

Tæt på hver femte lærer i folkeskolen har ingen læreruddannelse, og det kan få betydning for børnenes læring. 

LÆS OGSÅ: Lærere har haft bedre tid til kerneopgaven under coronakrisen

Det forklarer Gordon Ørskov Madsen, der er formand for Danmarks Lærerforening.

- Der er en stor gruppe unge mennesker, der kommer direkte fra gymnasiet og varetager jobbet som lærere. Det er bekymrende. For det er en kompleks opgave at være lærer. Du skal ikke kun formidle et fag og tilrettelægge undervisningen, du skal også kunne have et godt forældresamarbejde, og du skal tage dig af hele inklusionsopgaven, hvor du har med børn med særlige behov, og så skal du kunne skabe ro i en klasse med op til 26 elever. 

Allerede abonnent?

Glemt kodeord

Få adgang til

logo
Læs med gratis i 4 uger. Intet kreditort - ingen binding. Ja tak
Allerede abonnent?

Glemt kodeord