Virksomheder presses af ansøgere, der slet ikke vil have et job

20210108-184937-3-1920x1280we
41 procent af de ansøgere, der takker nej til et job, siger direkte til arbejdsgiveren, at de blot har søgt for at kunne vise over for jobcenter eller a-kasse, at de er jobsøgende. (Arkivfoto) Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Mange virksomheder oplever at få ansøgninger fra folk, der slet ikke er interesseret i et job, men blot vil fremstå som jobsøgende over for jobcenter eller a-kasse.

En ansøgning fra en person, der slet ikke er interesseret i det opslåede job.

Sådan en har hver femte danske virksomhed blandt 877 adspurgte inden for det seneste år oplevet at modtage i indbakken. Det viser en ny analyse fra Dansk Erhverv, skriver Børsen.

LÆS OGSÅ: Ny dagpenge-analyse får fagbevægelsen til at efterlyse handling: 'Helt ærligt: hvad venter Christiansborg på?'

En af de virksomheder, der ofte får ansøgninger fra uinteresserede ansøgere, er Thisted Kloakservice.

- Jeg vil gerne bruge min tid og energi på mennesker – men kan jeg se fra starten, at det ikke er nogen, der nogensinde ville kunne ende i min branche, så synes jeg, at det er spildt arbejde. Og det giver mig jo ikke den der lyst til at hjælpe, siger direktør Bjarne Bloch til Børsen.

Analysen fra Dansk Erhverv viser samtidig, at 41 procent af de ansøgere, der takker nej til et job, direkte siger til arbejdsgiveren, at de blot har søgt for at kunne vise over for jobcenter eller a-kasse, at de er jobsøgende.

Peter Halkjær, der er arbejdsmarkedschef i Dansk Erhverv, siger til Børsen, at det er en ressurcekrævende proces for virksomhederne at rekruttere nye medarbejdere, og det derfor er ektra ærgerligt, når det viser sig, at en ansøger slet ikke er interesseret.

Hvad der kan gøre ondt være er, at mange virksomheder lige nu kæmper med at finde hænder nok. Og i sådan en situation kan det virke som ressourcespild for alle parter, hvis ansøgeren slet ikke er interesseret i jobbet, forklarer Jeppe Juul Borre, cheføkonom i Arbejdendes Landsbank, til Børsen.

GDPR