Mens virksomhederne ikke kan finde folk, blev der skaffet 3.000 podere på ingen tid

20201215-180715-6-1920x1279we
Testcentrene kan nemt finde medarbejdere, mens hoteller og restauranter har meget vanskeligt ved det. Foto: Bax Lindhardt/Ritzau Scanpix
Det lykkedes testcentrene at hyre tusindvis af medarbejdere lynhurtigt, da kapaciteten igen skulle op. Men hvordan fandt de dem på et arbejdsmarked, hvor arbejdsgivere i månedsvis har begrædt manglen på ledige hænder?

Der går sjældent en dag uden, man hører en arbejdsgiverorganisation fortælle om, hvor desperate virksomhederne er efter arbejdskraft.

De kæmper for større ændringer for at komme problemet til livs, som nemmere adgang for udenlandsk arbejdskraft.

LÆS OGSÅ: Ny forskning: Løst ansatte truer arbejdsmarkedet

Men manglen på arbejdskraft er tilsyneladende ikke et problem for alle. For i forbindelse med genåbningen af landets testcentre er det lykkedes dem på ganske kort tid at ansætte over 3.000 medarbejdere. Det kunne Fagbladet 3F fortælle torsdag.

A4 Beskæftigelse har spurgt Dansk Arbejdsgiverforening (DA), der udover at være hovedorganisation for arbejdsgiverforeningerne i Danmark, også er en af de største fortalere for at få åbnet sluserne til udenlandsk arbejdskraft, hvordan det hænger sammen.

- Der er ikke noget mærkværdigt i, at der er nogle områder i den private sektor, hvor manglen på arbejdskraft er et overskyggende problem, mens der er andre områder, som eksempelvis i finans- og forsikringssektoren, der ikke mangler medarbejdere, siger Erik Simonsen, der er vicedirektør i DA.  

Det har især været byggebranchen og restaurations- og hotelbranchen, der har været presset af manglende hænder. 

Mangler kvalificeret arbejdskraft

Erik Simonsen forklarer, at en del af de stillinger, som brancherne mangler at besætte, er stillinger, hvor der mangler uddannet personale, og det er ikke nødvendigvis dem, der bliver ansat på testcentrene. 

Det bekræfter Kristian Nørgaard, der er politisk direktør hos Horesta, som er arbejdsgiverorganisation for restaurant- og hotelbranchen. 

- Det er vigtigt at påpege, at selvom der er en konkurrencesituation om medarbejdere, så er det det ikke nødvendigvis alle dem, der nu er blevet podere, som vores medlemsvirksomheder mangler. Det er også uddannet personale som kokke, tjenere og receptionister. 

Høj timeløn i testcentrene

Vicedirektøren fra DA mener, at testcentrene har mange fordele i rekrutteringsprocessen. 

- Jeg ved ikke, hvordan testcentrene ansætter, men mon ikke, de har taget fat i de relationer, som de har fra tidligere. Det gør processen meget lettere. Og så betyder det også meget, at de kan tilbyde en relativt høj løn for ufaglært arbejde, som mange arbejdsgivere i den private sektor ikke kan matche .

Lønniveauet er højt i testcentrene, og det er klart et konkurrenceparameter
Kristian Nørgaard, politisk direktør i Horesta

Erik Simonsen fortæller, at lønnen for rengøring på et hotel eksempelvis er på cirka 155 kroner i timen, mens ansatte på testcentrene ifølge Fagbladet 3F får en timeløn på op til 187 kroner i timen. Det er eksempelvis niveauet hos Copenhagen Medical, der står for kviktests i hovedstaden. 

- Testcentrene må have en god økonomi, når de kan tilbyde en timeløn på 187 kroner. Er du ung og studerende, som jeg kunne forestille mig, at mange af poderne er, så er det en meget attraktiv timeløn og også væsentligt højere end mange, der har to-tre års uddannelse, får. 

Og ifølge Erik Simonsen kan restauratørerne ikke bare sætte lønnen op med 50 kroner mere i timen. 

- Det vil ofte betyde, at varerne bliver så dyre, at du og jeg ikke vil betale for dem. 

Hos Horesta mener man heller ikke, det er muligt at matche lønnen på testcentrene. 

- Lønniveauet er højt i testcentrene, og det er klart et konkurrenceparameter. Fordi hoteller og restauranter har været lukket ned, og de er ved at betale tilbage på den hjælp, de har fået, så står de ikke i en situation, hvor de kan øge lønomkostningerne, siger Kristian Nørgaard. 

Podere sikrer åbning

Kristian Nørgaard fortæller, at selvom han oplever virksomheder, der er bekymret for, at der nu er endnu mere konkurrence om arbejdskraften, så er den generelle holdning, at det er positivt, at der er mange, der vil være podere. 

- Det er jo det, der er med til at sikre, at vi ikke endnu en gang skal lukke ned. 

En anden faktor, som vicedirektøren fra DA mener, er afgørende for, at testcentrene nemt kan ansætte, er, at de kan tilbyde fleksible arbejdstider. 

- Det kan restauratørerne og hotelejeren ikke på samme måde. Restauratørerne har især brug for personale om aftenen, når folk går ud og spiser, og hotellerne har brug for rengøring meget tidligt om morgenen. 

LÆS OGÅ: Nye tal: Ansatte på nul-timers-kontrakter har elendige vilkår

I testcentrene kan medarbejderne som oftest selv vælge, hvor mange vagter de vil have, og hvornår de vil have dem.