
A4 Beskæftigelse bringer i løbet af sommeren en række interviews med ledende figurer i de danske a-kasser.
I fagforbundet HK er a-kassen klar til at løfte et større ansvar i beskæftigelsesindsatsen fra 1. januar, fortæller Mads Samsing, næstformand i HK Danmark.
Den 1. januar 2024 overtager a-kasserne kontaktforløbet med ledige medlemmer i de første tre måneder. Er jeres a-kasse klar til den store opgave? Hvordan forbereder I jer til det?
"Vi ser frem til at påtage os opgaven og til, at bekendtgørelsen kommer på plads, så vi kan gøre de sidste forberedelser. Vi har været med i forsøgsordningen i fire afdelinger. Der har vi gjort os gode erfaringer, som vi udbreder til resten af organisationen. Vi har desuden udviklet et nyt koncept for jobrettet vejledning, som vi er i færd med at udbrede og forankre, ligesom vi gør nye tiltag for at styrke indsatsen allerede i opsigelsesperioden."
"I HKA arbejder vi med et motto, der lyder, at dagpengene skal være bedre, men at det skal være vores mindst attraktive produkt. Det skal selvfølgelig forstås sådan, at vi er meget optagede af at hjælpe vores medlemmer i job. Jo før desto bedre og helst allerede i opsigelsesperioden," siger Mads Samsing.
Serie: Er a-kasser klar til større ansvar?
- Fra årsskiftet overtager a-kasserne ansvaret for kontaktforløbet for deres ledige medlemmer i de første tre måneders ledighed. Samtidig lægger regeringen op til, at a-kasserne skal spille en endnu større rolle i beskæftigelsesindsatsen fremover
- I den forbindelse bringer A4 Beskæftigelse henover sommeren en række interviews med forskellige a-kasser om deres forventninger til fremtiden. Vi hører dem, om de er klar til den store opgave, der venter
- Konceptet er, at vi stiller en repræsentant fra alle a-kasser de samme spørgsmål i et Q&A-format
Læs tidligere interviews i serien her.
Hvad bliver den største udfordring i at få overdragelsen fra jobcentrene til a-kasserne til at foregå så gnidningsfrit som muligt?
"I dag har vi et virkeligt godt samarbejde med kommunerne, så vi har allerede et rigtig godt fundament, og det vil vi gerne bygge videre på. Men det er i den forbindelse ærgerligt, at den fjerde jobsamtale ikke kommer til at fungere som en fællessamtale, sådan som vi kender den fra a-kasse-forsøget. Det har været en styrke i samarbejdet om overdragelse af kontaktforløbet – og en fordel for den ledige – at vi og kommunerne kunne tage afsæt i en fællessamtale, hvor der sker en god og konstruktiv overgang."
"I HKA havde vi også foretrukket at have bedre mulighed for at lade særligt udsatte ledige medlemmer få hjælp i den kommunale beskæftigelsesindsats tidligere."
Udvid kontaktforløbet til seks måneder
KL og arbejdsgiverorganisationer frygter, at a-kasser ikke vil kunne løfte ansvaret, fordi I ifølge dem ikke har interesse i at formidle job på tværs af brancher af risiko for at tabe medlemmer. Hvad siger du til den kritik?
"Det vigtigste for os er at hjælpe vores medlemmer godt videre. Vi har absolut ingen interesse i, at vores medlemmer går arbejdsløse. Hverken økonomisk eller fagligt. Og vi har allerede i dag et godt og tæt samarbejde på tværs af a-kasser om jobformidling. Det giver resultater og er en fordel for både medlemmerne og virksomhederne, fordi vi sammen har blik for virksomhedernes samlede rekrutteringsbehov."
"A-kasser indgår i samarbejder, ligesom kommuner gør på tværs af kommunegrænser, og det vil vi i HKA klart gøre mere af – og samtidig bevare den gode relation til kommunerne."
LÆS OGSÅ: KL: A-kassernes lokale fravær risikerer at hæmme beskæftigelsen
Regeringen vil have a-kasser til at spille en endnu større rolle i fremtidens beskæftigelsesindsats. Hvordan kan a-kasser komme til at spille en endnu større rolle?
"Det er bekymrende, at det sker i sammenhæng med voldsomme besparelser på beskæftigelsesindsatsen: Tre milliarder kroner oveni de 1,1 milliarder, som skulle finansiere den helt rimelige ret til tidlig pension. Det er meget svært at få øje på, hvordan man skal kunne spare så massivt, uden at det får store negative konsekvenser for borgere og virksomheder."
"Det er dog nærliggende, at vi som a-kasser får ansvaret for kontaktforløbet for egne medlemmer i de første seks måneder af ledighedsperioden. Men vi skal have mulighed for at vurdere, om et medlem, som bokser med andre problemer, er bedre hjulpet i kommunen, som kan give sociale og sundhedsmæssige indsatser," siger HK-næstformanden og fortsætter:
"Har et medlem gået ledig i seks måneder, kan der være behov for en indsats, hvor kommunerne har bedre muligheder. Så som udgangspunkt vil jeg sætte grænsen der. Skal det være over seks måneder, kræver det mere grundlæggende ændringer i beskæftigelsessystemet og en anden ramme."
Vil styrke servicen
Hvad skal fremtidens a-kasser kunne tilbyde medlemmerne for at holde på dem?
"Det er jo et konkurrencepræget marked, hvor HKA ligesom andre faglige a-kasser konkurrerer om medlemmerne med de tværfaglige. Der, hvor HKA for alvor kan vise en forskel, er i indsatsdelen. Dér kan vi mere end i de tværfaglige a-kasser, fordi vi har bedre adgang til virksomhederne – herunder i opsigelsesperioden, hvor vi kan gøre en stor forskel."
"Når HKA har bedre adgang, så skyldes det samspillet med HK som overenskomstbærende fagforening. Det samlede HK med både fagforening og a-kasse kan altså give en bedre medlemsservice og medlemsoplevelse. Så den del skal vi styrke. Samtidig skal vi være omkostningseffektive i forsikringsdelen, for vi kan ikke bare opkræve et højere administrationsbidrag. Der er grænser for, hvor meget ekstra medlemmerne vil betale for at få højere kvalitet," mener Mads Samsing.